Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_07.
Advertisements

Prokaryotní organismy Bakterie I. Systém bakterií systém založený na morfologických a fyziologických vlastnostech (např. charakter buněčné stěny, tvar.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Co to je buňka? Může představovat: –samostatný organismus (například u trepky velké) –nebo jen část celku neschopnou samostatného života (nervová buňka).
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
Vztah dřeva k vodě VY_32_INOVACE_28_ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_16_Imunita Téma:
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
Lidská sídla Organismy provázející člověka. Mikroorganismy  Nejmenší organismy(mikroorganismy),které provázejí člověka jsou:  bakterie  viry  kvasinky.
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně Miroslav Votava PATOGENITA A VIRULENCE Přednáška pro II. r. LF
Senzory pro EZS.
MUDr. Miroslava Zavřelová Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Název projektu: Moderní škola
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Volně žijící zvířata – rybník, potok
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
8.1 Aritmetické vektory.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název prezentace (DUMu):
Poměr v základním tvaru.
Autor: Mgr. Kateřina Nekvindová
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Technické prostředky v požární ochraně
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Vitamíny rozpustné ve vodě
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Kontrola prostředí a sterility
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
MIKROBY A MAKROORGANISMUS
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Lékařská mikrobiologie I Mikrobiologie a medicína
Poměr v základním tvaru.
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Kapitola 3 Hospodaření organizací
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
OBVOD A OBSAH SLOŽITĚJŠÍCH OBRAZCŮ
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Transkript prezentace:

Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně Miroslav Votava PATOGENITA A VIRULENCE Přednáška pro II. r. LF 3.4.2008

Patogenita (choroboplodnost) = schopnost mikroba poškozovat a vyvolat onemocnění infekciozita = schopnost vyvolat infekci Infekce – širší termín než onemocnění Při onemocnění jsou chorobné příznaky (infekce je manifestní) Infekce ale může probíhat bez příznaků (inaparentní infekce) Kromě infekcí mohou mikroby vyvolat i otravy z potravin

Ekologická poznámka Ekologie = věda o vztazích mezi organismy navzájem a mezi organismy a prostředím Symbióza = těsné soužití dvou rozdílných organismů Tři formy symbiózy: Mutualismus – oba partneři mají ze soužití užitek a nemohou mimo ně přežít Komensalismus – vztah pro jednoho prospěšný, pro druhého indiferentní Parasitismus – jednomu vztah prospívá, druhému škodí → důsledek = patogenita

Infekce (nákaza) Definice infekce není snadná Infekce = stav, kdy původce nákazy čili etiologické agens infekce pronikne do organismu a množí se v něm, případně se usadí na tělesných površích a nepříznivě na nich působí  Kolonizace = osídlení povrchu těla mikrobem nepatogenním (případně i patogenem, který tam ale nevyvolává chorobné příznaky)

Historie nauky o infekcích – I Leviticus (III. kniha Mojžíšova) – zákaz vepřového Karanténa (40 dnů) – mor Fracastoro (1485-1553): „De contagione“ 1676 Antony van Leeuwehoek – uviděl bakterie 1838 Schönlein – plíseň v kštici při favu 1850 Davaine – bakterie u ovcí s anthraxem 1857 Pasteur – mikroby → kazí víno a pivo 1865 Villemin – mikroskopicky: bakterie u tbc 1869 Pasteur – parazité u bource morušového 1876 Lister – antisepse 1876 Robert Koch a Louis Pasteur – anthrax

Historie nauky o infekcích – II Hippokratova fyziologická these: (Infekční) choroba = důsledek jistých nedostatků organismu Pasteurova a Kochova mikrobiální antithese: Příčinou infekční choroby je mikrob Ekologická synthese: = syntéza fyziologické these a mikrobiální antithese – za vznik infekční choroby odpovídají: mikrob, hostitel a prostředí

Kochovy postuláty Určitý mikrob je etiologickým agens, pokud je přítomen ve všech případech choroby a jeho rozložení v těle odpovídá pozorovaným poškozením; je z hostitele vypěstován a v čisté kultuře udržován po několik generací; takto vypěstovaným mikrobem lze napodobit onemocnění na jiném hostiteli; je opět izolován z pokusně infikovaného hostitele.

Vztah mikrob  hostitel Je dynamický a je ovlivňován prostředím mikrob hostitel prostředí Onemocnění není pravidlem – pro parazita bývá výhodnější pokojné soužití Přesto se hostitel parazita snaží zbavit – zničit, odstranit, nebo aspoň lokalizovat

Patogenita – vlastnost druhová Patogenita se týká druhu – závisí jak na druhu mikroba, tak na druhu hostitele Určitý druh mikroba je patogenní pro určitý druh hostitele, pro jiný druh může být nepatogenní Tento druh hostitele je vůči příslušnému druhu mikroba vnímavý, jinému druhu mikroba může odolávat – být vůči němu rezistentní

Patogeny primární a oportunní Patogeny primární (obligátní) → onemocnění i u jinak zdravých jedinců: hlavně původci klasických nákaz (záškrt, břišní tyf, mor, kapavka, tetanus, chřipka, spalničky atd.) Patogeny oportunní (fakultativní) → nemoc jen za jistých podmínek či při jisté dispozici: obvykle příslušníci normální flóry když se dostanou na jiné místo těla nebo když se sníží obranyschopnost jedince

Patogenita přirozená a experimentální – příklady Mikroby přirozeně patogenní pro člověka i zvířata: Staph. aureus, Francisella tularensis, Clostr. botulinum, v. vztekliny, v. klíšťové encefalitidy Mikroby patogenní v pokusu na zvířeti: Bacillus anthracis, Streptococcus pneumoniae, Clostridium tetani – myš Mycobacterium tuberculosis, rickettsie – morče Treponema pallidum, v. herpes simplex – králík Mikroby patogenní pouze pro člověka: Neisseria gonorrhoeae, Haemophilus ducreyi Mikroby pro člověka nepatogenní: většina půdních a vodních mikrobů

Typický oportunní patogen: Oportunní patogeny – I Typický oportunní patogen: Escherichia coli Součást normální flóry tlustého střeva (ale jen 1 %) Mimo střevo = patogen cystitidy, pyelonefritidy, urosepse cholecystitidy, peritonitidy infekce ran Při snížené obranyschopnosti (novorozenci): meningitidy průjmy (EPEC – serotypy O55, O111)

Oportunní patogeny – II Jiný oportunní patogen: Staphylococcus epidermidis Součást normální flóry pokožky a sliznic Mimo pokožku a sliznice = patogen infekce ran (i operačních: sternum, oko) cystitidy Při snížené obranyschopnosti: především infekce krevního řečiště u osob s i.v. katétry, implantáty aj. pomůckami sepse u nedonošených novorozenců a u neutropeniků

Virulence Virulence = stupeň (míra) patogenity Virulence = vlastnost určitého kmene – patogenní druh může mít kmeny vysoce virulentní i téměř avirulentní Ukazatel virulence kmene: schopnost usmrtit LD50 = 50% letální dávka (= množství mikroba, které usmrtí přesně ½ pokusných zvířat) Zesílení virulence: opakovanými pasážemi kmene (pozor na virulentní kmeny z pitevního materiálu) Atenuace = umělé oslabení virulence

BCG-vakcina proti tbc (bacille Calmette-Guérin) Atenuace BCG-vakcina proti tbc (bacille Calmette-Guérin) Výchozí kmen: Mycobacterium bovis – je méně patogenní pro člověka než Mycob. tuberculosis Vybraný kmen 12 let trápili na bramboru se žlučí, až ztratil většinu své virulence (je téměř avirulentní) U normálního novorozence BCG vyvolá infekční proces jen v místě podání (v pokožce), případně v regionální mízní uzlině Velmi vzácně ale u novorozence imunodeficitního může způsobit generalizovanou infekci

MIKROB obligátně oportunně Druh: patogenní patogenní nepatogenní Kmen: virulentní avirulentní Jedinec: citlivý nespecificky odolný nebo specificky imunní Druh: vnímavý rezistentní HOSTITEL

Doporučená literatura Paul de Kruif: Lovci mikrobů Paul de Kruif: Bojovníci se smrtí Alarich: Medicina v županu Axel Munthe: Kniha o životě a smrti Svatopluk Káš: Z Aeskulapovy první kapsy Svatopluk Káš: Z Aeskulapovy druhé kapsy Svatopluk Káš: Z Aeskulapovy třetí kapsy M. Votava: Vzpomínání nad starým indexem, Universitas 2005, č. 1 až 4 I nadále prosím o příklady další beletrie v souvislosti s medicínou vůbec a mikrobiologií zvlášť. Tyto příklady a případné dotazy zasílejte na adresu mvotava@med.muni.cz Děkuji, že jste mne sledovali