NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr. Brno-venkov, příspěvková organizace AUTOR: Tomanová Jana NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_14- Skladební dvojice TÉMA: Český jazyk 4. – 5. ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011
Anotace Prezentace je určena pro žáky 4. a 5. ročníku. Žákům je vyvozeno učivo o skladebních dvojicích, podmětu a přísudku. Na pracovních listech si žáci prakticky procvičí určování základní skladební dvojice (podmětu a přísudku) a určovacích skladebních dvojic. Tento učební materiál je určen pro práci na interaktivní tabuli. Autor: Jana Tomanová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: vyhledávání základní a určovací skladební dvojice . Speciální potřeby: žádné Klíčová slova: základní a určovací skladební dvojice, podmět, přísudek Druh učebního materiálu: prezentace, pracovní listy Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělání: základní vzdělávání, 1. stupeň, 2. období Věková skupina: 10 - 11 let
Skladební dvojice Podmět a přísudek
Základní skladební dvojice – podmět a přísudek Strakatá kočka se včera toulala kolem školy. 1. Vyhledáme sloveso – se toulala = přísudek 2. Zeptáme se: Kdo, co se toulal? – kočka = podmět 3. Základní skladební dvojice: kočka se toulala
Pracovní list 1 Vyhledejte základní skladební dvojici (podmět a přísudek) ve větách: Dana zítra pojede na výlet do Brna. Na zahradě už dozrávají třešně. Sousedův pes vytrvale štěkal. Skupiny výletníků přicházejí na hrad, kastelán jim bude vypravovat o jeho historii.
Určovací (ostatní) skladební dvojice Strakatá kočka se včera toulala kolem školy. 1. Vyhledáme základní skladební dvojici 2. Zeptáme se: Jaká kočka? – strakatá kočka 3. Zeptáme se: Kdy se toulala? – včera se toulala 4. Zeptáme se: Kde se toulala? – toulala se kolem školy
Pracovní list 2 Dívky pouštěly s chlapci draky. Vyhledejte ve větách základní a určovací skladební dvojice: Dívky pouštěly s chlapci draky. Děti si udělaly skrýš pod bezovými keři. Snaživí žáci se zúčastňují všech přednášek. Náš Honzík dostal k narozeninám nové kolo. Maminka mi ušila nové kalhoty, ale látka se mi nelíbí. Na šnůrách visí vyprané prádlo.
Pracovní list 3 ……………… píše ……………… si hráli ……………… krouží Doplň k přísudku podmět: ……………… píše ……………… si hráli ……………… krouží ……………… porostou ……………… se koupe ……………… vyprala
Pracovní list 4 Maminka ………………. Hrdlička ………………. Sluníčko ……………….. Doplň k podmětu přísudek: Maminka ………………. Hrdlička ………………. Sluníčko ……………….. Žákyně …….................... Oheň ……………....... Kaktusy …………………
Pracovní list 5 Nad les- v-chází slunce. V lednu mraz- v-vrchol-l-. Doplň chybějící písmena a podtrhni podmět a přísudek: Nad les- v-chází slunce. V lednu mraz- v-vrchol-l-. S-korčí mládě p-palo v hnízdě. Po neb- pomalu pl-nou b-lé obláčky. Daleko na severu využívají l-dé los-, sob- a ps-. Pes slab- zav-l.