Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vnitřní energie těles Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Advertisements

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM NAPĚTÍ A ODPOR.
Anotace Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru MIEZ, předmětu ELEKTROTECHNIKA, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZAPOJENÍ REZISTORŮ ZA SEBOU.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_06_32_ELEKTRICKÉ SPOTŘEBIČE.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM REZISTORY VEDLE SEBE PARALELNĚ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_19 Název materiáluElektrický.
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Vodič a izolant v elektrickém poli Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Práce a výkon Základy elektrotechniky 1 Práce a výkon Ing. Jaroslav Bernkopf.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Ohmův zákon Obor:Elektrikář Ročník:3.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Elektrický výkon Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Paralelní zapojení rezistorů
Optické klamy VY_32_INOVACE_57_Optické klamy Autor: Pavlína Čermáková
Nerozvětvený a rozvětvený elektrický obvod
Rozklad světla optickým hranolem.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Polohová energie, výkon – úlohy 2
Elektronické součástky a obvody
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
VZTLAKOVÁ SÍLA VY_32_INOVACE_29_Vztlakova_sila_ulohy
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_11 Elektrická práce Šablona číslo: IX
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_18 Energie Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Gravitační síla a hmotnost
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Nácvik řešení rezistorové sítě
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Elektrické spotřebiče
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
Chování těles v kapalině
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
AZ kvíz - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Skládání rovnoběžných sil
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Opakování-posuvný a otáčivý pohyb
Úlohy na výpočet práce VY_32_INOVACE_02_Úlohy na výpočet práce
Elektronické součástky a obvody
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Polohová energie VY_32_INOVACE_07_Polohová energie - zavedení pojmu
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_14_Elektrický odpor
Název prezentace (DUMu): Elektrický výkon
Rezistory a jejich řazení.
Paralelní zapojení rezistorů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Měření elektrického proudu a napětí
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Siločáry elektrického pole
Sériové zapojení rezistorů
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Zapojování rezistorů SÉRIOVÉ PARALELNÍ ELEKTRICKÝ PROUD STEJNÝ
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách

Pro vyvození závislosti výkonu elektrického proudu využijeme vodní analogii. V jakých místech se většinou staví vodní elektrárny? ... tam, kde je velké množství proudící vody ... tam, kde je velký výškový rozdíl hladin vody (přehrady) Na čem závisí výkon, který můžeme získat z proudící vody? ... na množství proudící vody ... na rozdílu výšek hladin Analogie s výkonem elektrického proudu. Jeho velikost závisí na: ... na velikosti elektrického proudu ... na velikosti elektrického napětí [1]

Označení „výkon“ je správné používat jen u zdrojů, které dodávají proud do spotřebiče. Výkon zdroje elektrického napětí Výkon elektráren Pro spotřebiče se dodávaný výkon správně označuje jako příkon. Například u klasické žárovky je její světelný výkon přibližně jen desetinou výkonu elektrického proudu. Většina elektrické energie se totiž přemění na teplo.

Výkon el. proudu - výpočet Značka: P Jednotka: W (watt) Vedlejší jednotky a vztahy mezi nimi: GW MW W mW . 1 000 . 1 000 . 1 000 Vzorec: P = U . I P U I . P I U = P U I =

Příkon spotřebiče = celková energie spotřebovaná spotřebičem za 1 sekundu energie spotřebovaná na činnost, pro kterou slouží + ztráty [2] [3] Klasická žárovka (Edison) – 8% el. energie se mění na světelnou energii -92% el. energie se mění na tepelnou energii Tato žárovka je ztrátová, proto je nahrazována úspornými žárovkami [4]

Příkony některých elektrických spotřebičů [5] Tepelné spotřebiče mají příkony větší: [6]

Příkony dalších elektrických spotřebičů: [7]

Žárovka má elektrický příkon 1,35 W. Řešení úloh Žárovkou protéká proud 0,3 A při napětí 4,5 V. Jaký elektrický příkon má žárovka? I = 0,3 A U = 4,5 V P = ? W P = U . I P = 4,5 . 0,3 P = 1,35 W Žárovka má elektrický příkon 1,35 W. [8]

Žárovkou protéká proud 0,43 A. Žárovka s příkonem 100 W je připojena k napětí 230 V. Jaký proud protéká svítící žárovkou? P = 100 W U = 230 V I = ? A P U I = 100 230 I = I = 0,43 A [9] Žárovkou protéká proud 0,43 A.

Plochá baterie má výkon 202,5 mW. K ploché baterii, která má napětí 4,5 V, připojíme rezistor s odporem 100 Ω. Jaký výkon dodává plochá baterie? R = 100 Ω U = 4,5 V P = ? W [10] 1. Spočítáme z Ohmova zákona proud procházející rezistorem 2. Spočítáme výkon baterie P = ? W P = U . I P = 4,5 . 0,045 P = 0,2025 W = 202,5 mW Plochá baterie má výkon 202,5 mW. I = U : R I = 4,5 : 100 I = 0,045 A

Ke zdroji napětí 10 V připojíme dva spotřebiče s odporem R1 = R2 = 10 Ω nejprve sériově a potom paralelně. Jaký je výkon zdroje v prvním i druhém případě? 1. sériové zapojení rezistorů 2. paralelní zapojení rezistorů R = R1 + R2 R = 10 + 10 R = 20 Ω I = U : R I = 10 : 20 I = 0,5 A P = U . I P = 10 . 0,5 P = 5 W R1 . R2 R1 + R2 R = 10 . 10 10 + 10 R = R = 5 Ω I = U : R I = 10 : 5 I = 2 A P = U . I P = 10 . 2 P = 20 W

Žárovkou protéká proud 5 A. Žárovka do reflektoru automobilu má na sobě tyto údaje: 12 V, 60 W. Jak velký proud žárovkou při svícení protéká? P = 60 W U = 12 V I = ? A P U I = 60 12 I = I = 5 A Žárovkou protéká proud 5 A. [11] Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště

Zdroje: Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel , et al. Fyzika 8 pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 60 s. ISBN 80-7238-526-7 Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel , et al. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 128 s. ISBN 80-7238-525-9. Obrázky: [1] http://www.google.cz/imgres?q=vodn%C3%AD+elektr%C3%A1rna&hl=cs&gbv=2&biw=1366&bih=571&tbm=isch&tbnid=9wcgdKVVTck-7M:&imgrefurl=http://ok1zed.sweb.cz/s/el_vodniel.htm&docid=p1WX1IfVroIY1M&imgurl=http://ok1zed.sweb.cz/img/elv-anim.gif&w=568&h=306&ei=n07jT9XNIcy3hAeYh_DMAw&zoom=1&iact=hc&vpx=537&vpy=211&dur=1596&hovh=165&hovw=306&tx=73&ty=67&sig=101810909943249336466&page=1&tbnh=114&tbnw=211&start=0&ndsp=10&ved=1t:429,r:2,s:0,i:141 [2] Klipart z www.microsoft.office.cz [3] http://www.google.cz/imgres?q=diodov%C3%A1+%C5%BE%C3%A1rovka&start=356&hl=cs&biw=1280&bih=806&gbv=2&tbm=isch&tbnid=IpOMZjb9Bu-f5M:&imgrefurl=http://www.tipa.eu/cz/zarovka-led-e14-230v60led-h-3w-bila/d-86393/&docid=QPxo8V96OEpOPM&imgurl=http://www.tipa.eu/fotocache/bigorig/04110267.jpg&w=500&h=500&ei=rvTiT8GXHI27hAeJ-8DIAw&zoom=1&iact=hc&vpx=1008&vpy=292&dur=4389&hovh=225&hovw=225&tx=135&ty=130&sig=100627269502432376206&page=13&tbnh=143&tbnw=143&ndsp=30&ved=1t:429,r:11,s:356,i:228

[4] http://www.google.cz/imgres?q=%C3%BAsporn%C3%A9+spot%C5%99ebi%C4%8De&hl=cs&gbv=2&biw=1280&bih=806&tbm=isch&tbnid=cMuhJ5Q5U5UXQM:&imgrefurl=http://tn.nova.cz/zpravy/jakusetrit/seznamte-se-s-novymi-energetickymi-stitky.html&docid=6PH9pW9RFA5vCM&imgurl=http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/750x750/Nov2011/869400.jpg%253Fd41d&w=750&h=708&ei=evXiT-3EGoW2hAeZ2cW_Aw&zoom=1 [5], [6], [7], [8] Skeny z učebnice str. 114-115: Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel , et al. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 128 s. ISBN 80-7238-525-9. [9] Klipart z www.microsoft.office.cz [10] sken str.89: učebnice RAUNER, Karel, et al. Fyzika 6 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia . Vyd.1. Plzeň : Fraus, 2004. 119 s. ISBN 80-7238-210-1. [11] http://www.google.cz/imgres?q=%C5%BE%C3%A1rovka+do+auta&hl=cs&biw=1366&bih=571&gbv=2&tbm=isch&tbnid=mg5bFKaWz4GpDM:&imgrefurl=http://www.elektroeden.cz/InfoPage.asp%3FTP%3DFT%26ID%3D237&docid=NDpHARqEDEtk9M&imgurl=http://www.elektroeden.cz/ImgGalery/autozarovka.jpg&w=137&h=250&ei=NEzjT_iTH8nIhAeA7bzPAw&zoom=1&iact=hc&vpx=791&vpy=216&dur=3154&hovh=200&hovw=109&tx=79&ty=118&sig=101810909943249336466&page=1&tbnh=119&tbnw=65&start=0&ndsp=26&ved=1t:429,r:22,s:0,i:139