Výpisky z fyziky − 6. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Objem a jeho měření.
Advertisements

Fyzika – přírodní věda (z řečtiny)
Objem a jeho měření.
Jednotky objemu. Měření objemu kapalin.
Měření teploty Teplota je fyzikální veličina, značí se t.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Opakování: Jaká je základní jednotka délky?
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Co a jak měříme?
MĚŘENÍ TEPLOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Měření teploty.
U těles určujeme ve fyzice jejich vlastnosti – rozměr (velikost), hmotnost, objem, obsah, teplotu, barvu, tvar, tvrdost, stlačitelnost, sílu – kterou.
Název materiálu: OBJEM – výklad učiva.
Měření teploty LC.
Téma: Fyzikální veličiny – objem Autorka: Marta Gulová Ostrava 2006.
Měření objemu 6. ročník.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina D é l k a Creation IP&RK.
Teplota a její měření.
1 ÚVOD.
Objem LC.
VY_32_INOVACE_410_JEDNOTKY
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Lukáš Nečas a Daniel Dostál
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
Hmotnost Fyzikální veličina
MĚŘENÍ OBJEMU Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Výpisky z fyziky − 6. ročník
 Zkoumáním fyzikálních objektů (např. polí, těles) zjišťujeme že:  zkoumané objekty mají dané vlastnosti,  nacházejí se v určitých stavech,  na nich.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Měříme délku s různou přesností
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_162_Objem tělesa AUTOR: Ing.Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM:
PŘEVODY JEDNOTEK HMOTNOSTI.
Fyzika 6. ročník Objem Anotace
Měření 3. ročník Autorem materiálu je Miroslava Šafránková
Víte, proč jsou dráty elektrického vedení prověšené?
MĚŘENÍ HUSTOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_0 2 _05_úvod do fyziky Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Opakování 6.roč. VeličinaJednotkaMěřidla Název Značka Název, značka délkad V kilogram,kg stopky, hodinky hustota ρ - teplota metr,m krejčovský, skládací,
Hustota a její měření.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_52
MĚŘENÍ HMOTNOSTI TĚLESA
MĚŘENÍ DÉLKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_03 Měření objemu
Měření fyzikálních veličin
Základní jednotky SI Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B27Fy6_Objem 1
zpracovaný v rámci projektu
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - Fyzika - Prima
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
Autor: Mgr. Marie Hartmannová
Převody jednotek objemu − 2. část
Převody jednotek – 2. část
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Transkript prezentace:

Výpisky z fyziky − 6. ročník Úvod do předmětu. Rozdělení fyziky Vlastnosti látek a těles Měření fyzikálních veličin Síla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

3. Měření fyzikálních veličin 3.1 Fyzikální veličiny. SI soustava Fyzikální veličina je měřitelná vlastnost tělesa. K měření potřebujeme nástroj, kterým měříme − měřidlo a jednotku, ve které hodnotu veličiny vyjadřujeme. Pro jednoduché zapisování přiřazujeme každé veličině určitou značku. Rozdělení fyzikálních veličin: základní − např.: ……………………………………………………………………… odvozené − např.: ………………………………………………………………………

Jednotky fyzikálních veličin: základní − např.: ………………………………………………………………………… odvozené − např.: ……………………………………………………………………… Mezinárodní soustava jednotek − SI V roce 1960 přijala Generální konference pro míry a váhy systém jednotek SI (Systéme International d‘ Unités).

NÁSOBKY A DÍLY JEDNOTEK Předpona Značka Násobek Příklad giga G 1 000 000 000 miliarda 109 gigajoule mega M 1 000 000 milion 106 megawatt kilo k 1 000 tisíc 103 kilogram hekto h 100 sto 102 hektolitr deka da 10 deset 101 dekagram 1 deci d 0,1 desetina 10-1 decimetr centi c 0,01 setina 10-2 centimetr mili m 0,001 tisícina 10-3 mililitr mikro  0,000 001 miliontina 10-6 mikrometr nano n 0,000 000 001 miliardtina 10-9 nanosekunda

3.2 Délka Délka je vzdálenost mezi dvěma body. Značka: l, d, s Základní jednotka: metr (m)

Měření délky:

Stupnice měřidla: U každé stupnice určujeme její nejmenší dílek, který lze na dané stupnici odečíst, a pak maximální možnou míru, kterou lze měřidlem naměřit. Stupnice má určitý rozsah – tj. nejmenší a největší hodnotu, kterou lze daným měřidlem určit. Pravidla pro měření délky: Na měřidlo se díváme kolmo. Počátek měřidla pečlivě nastavíme k okraji předmětu. Aritmetický průměr: Vypočítáme tak, že součet všech naměřených hodnot dělíme jejich počtem. Tím, že měření provedeme několikrát, zvýšíme jeho přesnost. Odchylka měření: Udává ji polovina nejmenšího dílku stupnice. Je to „přesnost“, s jakou můžeme pomocí daného měřidla určovat měřenou veličinu.

3.3 Obsah Značka: S Odvozená jednotka: metr čtverečný (m2)

3.4 Objem Objem je část prostoru vyplněná tělesem. Značka: V Odvozená jednotka: metr krychlový (m3)

Měření objemu: Odměrný válec musí stát na vodorovné podložce. Při čtení údaje na stupnici se musíme dívat v rovině hladiny. Hladina u okraje je zakřivená, čteme hodnotu odpovídající rovné části hladiny.

3.5 Hmotnost Hmotnost je množství látky v tělese. Značka: m Základní jednotka: kilogram (kg)

Měření hmotnosti (vážení):

3.6 Hustota Hmotnost vyjadřuje hmotnost látky připadající na jednotku objemu. Značka: ϱ Odvozená jednotka: kilogram na metr krychlový (kg/m3) Měřidlo: hustoměr

Řešení příkladů: ϱ = m / V V = m / ϱ m = ϱ . V

3.7 Čas Značka: t Základní jednotka: sekunda (s) Měřidlo: stopky

3.8 Teplota Teplota je fyzikální veličina, kterou používáme k popisu stavu tělesa, mění se při ohřátí tělesa nebo jeho ochlazení. Značka: t, T Základní jednotka: Celsiův stupeň (°C)

Teplotní roztažnost: Při zahřátí se prodlužuje délka tyčí a drátů, ochlazením se jejich délka zmenšuje – tento jev se nazývá délková teplotní roztažnost. Objem pevných těles, kapalin i plynů se při zahřívání zvětšuje a při ochlazení zmenšuje – tento jev se nazývá objemová teplotní roztažnost.

Teploměr je přístroj, který ke své činnosti využívá teplotní roztažnosti. Každý teploměr má určitý rozsah měření teploty (tj. nejnižší a nejvyšší hodnotu, kterou lze s daným teploměrem určit). Různými teploměry lze určovat teplotu s rozdílnou přesností (mají odlišné velikosti nejmenšího dílku stupnice). Bimetalový teploměr: je teploměr, který na měření teploty využívá bimetalový pásek (složený z dvou kovů s různou teplotní roztažností).