Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr. Nataša Bartoníčková Název: VY_12_INOVACE_ČESKÝ JAZYK A LITERATURA_2_16.NAUKA O SLOVNÍ ZÁSOBĚ Téma: SLOVNÍ ZÁSOBA A JEJÍ TVOŘENÍ Číslo projektu: CZ. 1.07/1.4.00/21.2349 Anotace Materiál obsahuje poučení o slovní zásobě a tvoření slov. Žáci se seznámí s různými způsoby obohacování slovní zásoby a s přejímáním slov z cizích jazyků. Součástí materiálu jsou otázky k opakování. Použité zdroje Obrázky – kliparty galerie MS Office 2010.
SLOVNÍ ZÁSOBA A TVOŘENÍ SLOV NAUKA O SLOVNÍ ZÁSOBĚ SLOVNÍ ZÁSOBA A TVOŘENÍ SLOV
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY Slovní zásoba jsou všechna slova daného jazyka. Neustále se obohacuje a rozšiřuje: Slova již existující dostávají nový význam Vznikají sousloví pro označování nových věcí Přejímání slov z cizích jazyků Slovotvorné způsoby
SLOVA JIŽ EXISTUJÍCÍ DOSTÁVAJÍ NOVÝ VÝZNAM Slovo ještěrka – živočich – označuje akumulátorový vozík. Slovo myš – živočich – označuje myš, kterou ovládáme počítač.
SOUSLOVÍ PRO OZNAČOVÁNÍ NOVÝCH VĚCÍ Pro označování nových věcí se mohou slova spojovat v sousloví – dechová hudba, suchý zip, pravý úhel, samočinný počítač…
PŘEJÍMÁNÍ SLOV Z CIZÍCH JAZYKŮ Z latiny – žák, škola, tabule… Z němčiny – křída, šroub… Z francouzštiny – prezident, parlament… Z italštiny – mandolína, tenor… Z angličtiny – sport, fotbal, tenis, gól… Z ruštiny – vzduch, vesmír, tuleň…
PŘEJÍMÁNÍ Z EXOTICKÝCH JAZYKŮ Z indiánských jazyků – kakao, totem, čokoláda Z eskymáčtiny – iglú, kajak… Z perštiny – bazar, divan… Z arabštiny – admirál, káva, korek…
SLOVOTVORNÉ ZPŮSOBY Obohacování slovní zásoby slovotvornými prostředky – pomocí předpon a přípon: Předponami – prales, převeliký… Příponami – stříbrný, bujnost…
OTÁZKY K OPAKOVÁNÍ Co je to slovní zásoba? Vyjmenuj způsoby jejího obohacování. Které významy má dnes slovo myš a proč? Co jsou sousloví? Jmenuj jazyky, z kterých přejímáme nová slova. Co jsou to slovotvorné prostředky?