Předmět a obsah kriminologie a její metodologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Advertisements

EStrategie statutární město Ostrava Ing.Jaromír Tomala
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Systém včasné intervence ve Svitavách
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Alternativní sankce a opatření ve 21. století. Pavel Štern, PMS ČR.
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
¨ Kriminogenní faktory
Výzkum bývá intenzivnější než průzkum.
Sociologický výzkum.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Management a rozvoj obcí
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Rizikové skupiny 6. Opakování Jaká jsou tři hlavní období vývoje kriminologie? Jmenujte některé kriminologické teorie.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Kriminalita v ČR Databázové systémy II Bc. Martin Chodúr, Bc. Vojtěch Hanáček.
Osobnost pachatele trestných činů
TYPY A FORMY ÚRAZŮ I NÁSILÍ NA DĚTECH A MLÁDEŽI
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Skupinové interview (Focus group)
Ministerstvo vnitra ČR Strategie vlády v boji proti korupci na období
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Kriminologie a penologie SPR508, Mgr. Petra Horová
Teorie kriminality a zločinnosti
SEBEVRAŽEDNÉ CHOVÁNÍ A ZÁMĚRNÉ SEBEPOŠKOZOVÁNÍ U DĚTÍ A MLÁDEŽE
Předmět a obsah kriminologie a její metodologie
Základní pojmy kriminologie a penologie
Kriminalita mládeže.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Kriminologie a penologie SPR508, Mgr. Petra Horová
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Prevence kriminality Karin BALOGOVÁ 2BP.  Prevence kriminality  Prevence kriminality je souhrn opatření k předcházení společensky nežádoucím jevům a.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
II. Kriminologické dny České Budějovice, 27. – 28. ledna 2014 Konference pod záštitou hejtmana Jihočeského kraje Mgr. Jiřího Zimoly České Budějovice 27.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
MĚŘENÍ EFEKTIVITY PREVENTIVNÍCH PROGRAMŮ aneb jak měřit něco, co se nestalo Herlíkovice,
Právo sociálního zabezpečení
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
STEM Které souvislosti vstupu do EU veřejnost nejvíce zajímají? Nejnovější data STEM tisková zpráva ze dne
„Bagatelní trestná činnost“ z pohledu Policie ČR
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Phdr.hana pazlarová, ph.d.
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
Akční plán Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období
Limity a úskalí resocializačního působení u pachatelů z řad mládeže
Předmět a obsah kriminologie a její metodologie
rrgtoaerhgdghofhgahgarg
Základní pojmy kriminologie a penologie
Výzkum veřejného mínění
Současný výzkum environmentálních hrozeb v rámci bezpečnostních studií – metodologické úvahy
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Stav, struktura a dynamika kriminality
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
TRESTNÝ ČIN A JEHO DŮSLEDKY.
Metody a techniky výzkumu II.
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
Předmět a obsah kriminologie a její metodologie
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Předmět a obsah kriminologie a její metodologie Kriminologie a penologie SPR508, Mgr. Veronika Smutná 29.2.2016

Předmět kriminologie Kriminalita – stav, struktura a vývoj Pachatelé – v širším slova smyslu – ti, co se dopustili trestného činu, ale i ti, kteří nejsou věkem nebo stavem vědomí trestně odpovědní Oběti – člověk, který utrpěl ujmu v rámci trestného činu – viktimologie Kontrola kriminality – plnění úkolů společnosti a státu při ochraně občanů před kriminalitou

Jak se počítá kriminalita Rozsah kriminality = kolik zločinů se za určité časové období na určitém území odehrálo Index kriminality (Je třeba zohledňovat demografické vlivy – počet obyvatel) = počet trestných činů x 100 000 počet obyvatel na daném území Dynamika kriminality (vývoj) Struktura kriminality – klasifikace a kategorie (podle osoby pachatele, trestného činu) Tíže kriminality (způsobená škoda, tresty) Míra objasnitelnosti Registrovaná kriminalita

Latentní kriminalita Důvody: Nikdo o TČ kromě pachatele neví Svědkové si neuvědomí, že jde o TČ nebo ho tolerují Není oběť, není žalobce, není soudce Oběť nemá sil a moc oznámit TČ Oběť váhá, protože ji k pachateli váže určitý vztah a je to pro ni ohrožující nebo nevýhodné Oběť sama se dopustila TČ Negativní vztah k policii a alternativní způsob života Oběť TČ chce vyřešit sama V případě, že škoda je zanedbatelná a čas strávený na policii by byl „dražší“ Malá víra v policii, že s TČ něco udělá (Tomášek, 2010)

Metodologie aneb jak se dělají kriminologické výzkumy Výzkumy o stavu, struktuře a vývoji kriminality Pachatelích Obětech Sledujeme hlubší a širší souvislosti Příčiny a kriminogenní faktory Možnosti obrany proti těmto ohrožením Analýze účinnosti různých prostředků a opatření Možné varianty dalšího vývoje

Metodologie aneb jak se dělají kriminologické výzkumy Respektujeme stejná pravidla jako v jiných výzkumech společenských věd (přípravná fáze, reliabilita, validita, indikátory…) Limity kriminologického výzkumu

Výzkumné techniky Rozhovor, pozorování, experiment, dotazník, sociometrie, analýza dokumentů… Specifické: Self-report – subjektivní výpověď zkoumané osoby o sobě formou sebehodnocení nebo sebeposouzení Viktimologické výzkumy

Výzkumné metody Historická metoda – analýza minulosti objektu Společenské změny x úroveň kriminality historie skupiny (organizovaný zločin) Historie jedince Analýza statistických dat Monografická metoda – studium jediného případu (individuální x skupinovou) Typologická metoda – abstraktní teoretické modely (mnoho případů) – vytváří se typologie

Výzkumné metody Topografická metoda – na mapě vybraného teritoria sledujeme výskyt určitého druhu TČ v určitém období (kriminogenní zóny) http://mapakriminality.cz Prognostické metody – analýza možných variant, formulovány podmíněně

Self-reportové studie USA 40. léta 20. století Klady: Přesnější měřítko rozsahu a struktury kriminality Možnost ověřovat některá teoretická východiska vztahující se k příčinám trestné činnosti Změnily pohled na kriminalitu Hlavní téma: kriminalita dětí a mládeže

Vývojová kriminologie a longitudiální výzkumy Vývoj trestné činnosti a asociálního chování v jednotlivých životních etapách Rizikové a ochranné faktory nástupu kriminální kariéry „body obratu“ = odstup od kriminality Zjištění: Význam věku (adolescencí limitovaní pachatelé x chroničtí pachatelé) Slabiny: Uvádí respondenti pravdivé údaje? Mají respondenti dobrou paměť? Účast respondentů – účastní se všichni? Výběr delikventního chování – na co se výzkumník zaměřuje? Tip: Film René (Třeštíková, 2008)

Viktimologické studie Zaměřeno na oběti 60. a 70. léta 20. století Zaměřuje se také na okolnosti a důsledky pro oběť  viktimologie Využíváno pro potřeby prevence kriminality na místní úrovni Nedostatky: Pravdivé údaje? Návratnost dotazníků Omezený vzorek výběru respondentů Výběr deliktů Subjektivní pohled respondentů

2. Seminární práce Zpracujte jeden typ trestné činnosti nebo jeden typ pachatelů a jejich současný stav v ČR (statistika, výzkum, studie…)

Literatura a zdroje Publikace: TOMÁŠEK, Jan. Úvod do kriminologie :jak studovat zločin. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 214 s. ISBN 9788024729824. CEJP, Martin. Aplikace výzkumných metod a technik v kriminologii. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2011

Děkuji za pozornost