Etika dnes více rozdíl mezi etickou x sociální, právní sférou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

VY_32_INOVACE_ * a) fungování mocenských institucí, společenského a filozofické systému * b) fungování ekonomických systémů * c) fungování států,
přednáška Environmentální etika
Morální teologie – etika následování. víra – hermeneutický klíč Bůh je zakoušen nikoliv v jevech mimo nás, nýbrž v událostech, tj. v porozumění a interpretaci.
I. Osvícenský absolutismus
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Aristotelés – část druhá
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Etika ctností? Jiří Šimek.
Osvícenství.
KFI/NFILE 4 kredity Zkouška (písemná + ústní dozkoušení)
6. Je dobro dáno povinností?
Etika Mgr. Blanka Chocová.
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
VY_32_INOVACE_28-16 Antická filosofie Epikureismus.
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
Teorie státu - pokračování
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
TEST P Autorem díla „O duchu zákonů“ je ? A.Montesquieu B.Locke C.Tocqueville D.Voltaire.
Etika chovu zvířat Doc. Ing. Lukáš Jebavý, CSc
2. Co je to dobro? Nonkognitivní teorie Kognitivní teorie
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Principy etiky v medicíně ● Medicína – aplikace poznatků přírodních věd ve světě lidských vztahů ● Objektivita x Subjektivita ● Fakta x Hodnoty ● Vědění.
Etika ve VP. Etické problémy ve střední a východní Evropě Etické otázky v politice = chování lidí v politickém procesu, zlé a dobré úmysly v pol. procesu.
Společenskovědní seminář Mgr. Milan Šimek
Politologie jako věda Maturitní otázka č. 15.
Filosofie úvod do problému....
Etické teorie Střední odborná škola Otrokovice
Metaetika Shrnutí.
Epikurejská a stoická etika
Uvedení do etiky Zuzana Svobodová.
VET – středověk a novověk (po 18. století)
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
DOBRO A ZLO – etické kategorie
Německá historická škola
Přednáška č. 4: Historické kořeny moderních politických trendů (Významné politické události a političtí myslitelé novodobých dějin, vznik fenoménu občanské.
Environmentální etika uvedení do problému. Před samotnou environmentální etikou Jak absolvovat kurz a získat potřebné kredity? Jak absolvovat kurz a získat.
Filosofie křesťanského středověku
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Náš svět člověk, společnost a věda fyzika v globálním měřítku
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Demokracie Seminář politologie.
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Právní řád ČR 7.ročník. Proč potřebujeme právo Lidé žijí ve společnosti a vstupují mezi sebou do vzájemných vztahů. Většinou se chováme podle toho, co.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Státověda.
Etika Literatura: Kohák, E. Svoboda, svědomí, soužití. Praha: Slon, 2009 MacIntyre, A. Ztráta ctnosti. Praha: Oikoymenh, Robinson, D. – Garratt C.
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
K novověké filosofii 16.–17. století
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
GO XIV S. LEM LEM.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Etika dnes více rozdíl mezi etickou x sociální, právní sférou těžké definovat, co je to etika základní problém: příliš komplexní společnost žádná jednotící idea problém s autoritou – Bůh/bohové, osvícenské univerzálie

Dvě hraniční pozice současnosti Postmoderní situace – vede mnohé k přesvědčení, že morálka je relativní k společenství, v němž se objevuje; každá společnost má velmi či částečně rozlišnou morálku A) morální relativismus Nejistota v postmoderní době + osvícenský univerzalismus – existují univerzální morální pravidla: chraňte malé děti, nezabíjejte nevinné lidi, nepůsobte vnímajícím bytostem zbytečnou bolest; př. upalování vdov v Indii (upalování vdov po maželově smrti X zabíjení vdov) B) morální absolutismus

Základní etické přístupy současnosti Kritika ad A) Každý morální relativista vyznává jedno morální pravidlo: „Nevměšujte se do života jiných kultur“. Kritika ad B) Jsou pevně dána ona univerzální pravidla? Čím jsou dána? Jaký je přesně jejich výčet? V odpovědi se liší jednotliví autoři, kde je absolutismus?

Základní historické postoje etiky Helenismus: velice podobná situace velké říše, střet různých náboženství a státních uspořádání zmatení REAKCE: kynismus stoicismus epikureismus vycházejí z Sokrata, Platóna, Aristotela – štěstí (eudaimonia), ataraxia

Základní historické postoje etiky Kynismus: Štěstí = kultivované lhostejnost ke světským záležitostem x případ Diogenes Epikureismus: Epikuros (341-270) – štestí=slast, ale slasti lze dosáhnout pouze umírněným jednáním => „epikurova zahrada“, vyhnutí se vnějšímu světu

Základní historické postoje etiky Stoicismus ontologie: svět je jeden veliký organismus = „bůh“, člověk je jeho součástí, tomuto organismus vládně „přirozený zákon“ = božského původu etika: člověk omezuje své tužby na dosažitelné cíle, cíl = nevzpěčovat se Osudu + všichni lidé jsou si rovni Jednalo se o etiku, o níž nám jde? Jakou společnost by mohla taková etika iniciovat?

Základní historické postoje etiky Středověká etika: křesťanství (židovství) lineární pojetí času Bůh naprostý střed všeho (křesťan X helén - stoik, pohled na rozsápání zvířaty) HLAVNÍ KATEGORIE: SPÁSA (ŠTĚSTÍ)  platónská větev (sv. Augustin – 354–430), aristotelská (sv. Tomáš Akvinský – 1224—1274)

Základní historické postoje etiky PLATÓNSKÁ VĚTEV: Dva světy – Světská obec a Boží obec Spásu je možné dosáhnout pouze prostřednictvím církve (Boží obec) Stát = často zkažený, přesto nutný prostředek k udržení pořádku Helénismus, křesťanství – POSTUPNÉ ODDALOVÁNÍ STÁTU (POLITICKÉHO SPOLEČENSTVÍ A ETICKÉHO SPOLEČENSTVÍ), 1. KROK KE VZNIKU SOUKROMÉ MORÁLKY, K ODDĚLENÍ SFÉRY ETIKY A PRÁVA, SOCIÁLNÍHO A POLITICKÉHO USPOŘÁDÁNÍ

Základní historické postoje etiky RENESANCE, NOVOVĚK: ústup Boha do ústraní člověk středem pozornosti po 30-leté válce víra postupně soukromou záležitostí kde hledat autoritu morálních postojů? – v přirozenosti člověka – 2 zákl. typy: člověk je zlý x člověk je dobrý Thomas Hobbes (1588—1679): člověk je od přirozenosti zlý, homo homini lupus jak mohla vzniknout morálka? * teorie společenské smlouvy (Locke => inspirace Výhlášení nezávislosti USA, politické konotace), politické uspořádání jako zdroj morálky

Základní historické postoje etiky Jean J. Rousseau (1712—1778): člověk je od přírody dobrý, kazí nás společnost civilizace= umělé potřeby => pokřivení charakteru mýtus „vznešeného divocha“ => inspirace anarchismus (stát škodí, Kropotkin) + sociobiologie, romantismus David Hume (1711—1776): jak se liší morální soud (vražda je špatná) od tvrzení (tráva je zelená)? mají stejnou strukturu, ale z premis bez další informace nemůže usuzovat na závěr, v němž je obsažena nová informace „vražda je“ x „vražda je špatná“ (neměla by se stávat) nesprávná dedukce z „je“ na „má být“, neexistuje morální logika!!

Základní historické postoje etiky David Hume (1711—1776) pokračování: co jsou mravní výroky? je to subjektivní pocit „vražda je špatná“ = „neschvaluji vraždu“  naše morální soudy mají pouze psychologickou, nikoli logickou nebo empirickou hodnotu  NEKOGNITIVISMUS Reakce na HUMA: osvícenci (univerzální rozum), Kant utilitaristé

Základní historické postoje etiky Immanuel Kant (1724—1804): mravnost = následování povinnosti (deontologie) co je to povinnost? teoretický rozum (poznání) x praktický rozum (slouží dosažení ideálu dobrého života) ideály dobrého života = povinnosti, kategorické imperativy hypotetický imperativ: když chci udělat zkoušku z etiky, musím se naučit kategorický imperativ (KI): nesmím krást, musím mluvit pravdu atd. podstata KI: univerzalizace takového jednání, co by se stalo, kdybychom takové jednání zobecnili krást je správné – nelze zobecnit

Základní historické postoje etiky Immanuel Kant (1724—1804): zobecnění KI: formulace: „Jednej jen podle té maximy, od níž můžeš zároveň chtít, aby se stala obecným zákonem…“ „Jednej tak, abys používal lidství, jak ve své osobě, tak i v osobě druhé vždy zároveň jako účel a nikdy pouze jako prostředek…“ Základní předpoklady: rozum = univerzálnost => správné jednání univerzální morálka pouze mezi racionálními bytostmi, lidmi co zvířata, mentálně postižení, životní prostředí

Základní historické postoje etiky Utilitarismus 19. st.: Jeremy Bentham (1748—1832), John St. Mill (1806—1873) empirismus „vědecký základ“ – jak právo, tak morálka Bentham definice „člověka“= pod vládou „slasti a strasti“ => snaha maximalizovat slast, minimalizovat strast podstata morálky „hedonistický kalkul“: co největší štěstí, pro co největší počet lidí důraz na následky, nikoli motivy činů

Základní historické postoje etiky Utilitarismus 19. st.: John St. Mill následování pravidel: následujte jen ta pravidla, která podle zkušenosti přinášejí nejvíce štěstí, pro co největší počet lidí má svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého euthanázie? vražda? Důsledek: podobně jako Kant důraz na pravidla (Kant KI, Mill pravidla největšího štěstí)

Základní historické postoje etiky Emotivismus 20.st.: J. Ayer (1910—1989), G. E. Moore (1873—1958) navazují na Humovy analýzy – „vražda je špatná“ nemusejí nést nějaké pocity (psychologický aspekt), fakticky jen pocity vyjadřují emoce => „emotivismus“ teorie „hurá-fuj“  neexistují žádní odborníci na morálku (případ Ayer—Austin – Oxford, přednáška)