PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Advertisements

Pedagogika volného času (VČ)
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Zdravá škola.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Přetrvává stejný postoj k dítěti
KURIKULUM PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ 2
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Organizační formy a metody vzdělávání
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Pedagogická komunikace
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
11. Humanisticky orientované vzdělávání
10. Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
3. Předškolní pedagog Požadavky na: KVALIFIKACI
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
12. Humanismus Myšlenkový směr, který zdůrazňuje univerzální lidství, solidaritu všech lidí, a staví se tak proti různým rasovým, jazykovým, národním nebo.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Škola pro všechny EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA K DOLŮM V PRAZE 12.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
INDIVIDUALIZACE „Je způsob diferenciace výuky, při níž se zachovávají heterogenní třídy jako základní sociální jednotka a provádí se diferenciace vnitřní,
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Pedagogická diagnostika
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
INDIVIDUALIZACE „Je způsob diferenciace výuky, při níž se zachovávají heterogenní třídy jako základní sociální jednotka a provádí se diferenciace vnitřní,
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Standardy pro základní vzdělávání
Konstruktivismus Zora Syslová.
Konflikt, koření života
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Informace k PP2 a semináři
10. Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Organizační formy a metody vzdělávání
Informace k přednášce a semináři k předškolní pedagogice Jarní semestr 2016 Zora Syslová.
7. Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
VIKBA32 Informační vzdělávání
7. Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1 Zora Syslová

OBSAH PP1 Předmět předškolní pedagogiky, základní kategorie a pojmy, Výchova a vzdělávání Proměny cílů předškolní výchovy a vzdělávání Humanisticky orientované vzdělávání, osobnostní rozvoj ISCED 0 (u nás, ve světě), vzdělávání dětí do 3 let v ČR Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami Děti ze sociálně znevýhodněného prostředí Potřeby dítěte (Maslow; Matějček, Langmeier), emoce Prostředí a jeho vliv na rozvoj (reflexní list), podmínky vzdělávání (psychosociální) Heterogenní a homogenní skupiny Předškolní pedagog, jeho kompetence (standard, kariérním řádu) - reflexní list Komunikační dovednosti učitelů

Obsah PP2 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Cíle a obsah vzdělávání (kompetence, vzdělávací oblasti, Bloomova taxonomie) Individualizace (typy inteligencí), heterogenní a homogenní skupiny Konstruktivistické přístupy Motivace Metody práce s dětmi, způsoby učení Organizace vzdělávání dětí předškolního věku v ČR, organizační formy Dokumentace školy, odborné časopisy Podmínky vzdělávání Vlastní hodnocení školy Návaznost předškolního a základního vzdělávání

Požadavky na zápočet Seminární práce „Komparace dvou titulů odborné literatury“ Rozsah do 5 stran Formální správnost Datum odevzdání do 20.5.2015 syslova@ped.muni.cz

Předmět předškolní pedagogiky okolí cíle učitelka vyučování dítě učení učivo (činnosti) metody, org. formy komunikace, interakce podmínky

ASPEKTY DIDAKTIKY Cíle, aneb k čemu se vyučuje a učí Obsah, aneb co se vyučuje a učí Zprostředkování, aneb jak se vyučuje a učí Vztahy mezi osobami zúčastněnými na vyučování a učení, které se vztahují zejména ke komunikaci

Předmět předškolní pedagogiky Při sledování každé výchovné situace je třeba mít na paměti, že je v ní přítomná: osobnost jedince, který je vychováván sociální a přírodní prostředí cíl, k němuž vzdělávání a výchovné působení směřuje osobnost vzdělavatele (jeho styl) Eva Opravilová, 2005

Dítě Objekt x subjekt vzdělávání Genetika Vliv rodiny IQ versus EQ Potřeby dítěte

Učitelka Kvalifikace Odbornost

OBSAH VZDĚLÁVÁNÍ (Učivo) ČINNOSTI Spontánní Řízené Integrovaná témata – tzv. „bloky“

Metody SLOVNÍ vyprávění, vysvětlování, práce s knihou, rozhovor NÁZORNÉ pozorování, předvádění PRAKTICKÉ - napodobování, manipulování, experimentování

Aktivizující metody Diskuse Modelové situace Scénky atd.

Organizační formy Individuální Skupinová Frontální

Specifika MŠ Předškolní dítě se učí především na základě své interakce s okolím a svou vlastní prožitou zkušeností, tzn. spontánně. Tyto zkušenosti zpracovává prostřednictvím hry. Do řízených aktivit se aplikuje podstata spontánního učení.

Další kategorie Situační učení Sociální učení Prožitkové učení

Situační učení Situace, se kterými přichází děti Situace, které se dějí ve třídě Situace, se kterými přichází učitelka

Sociální učení Nápodobou Od sebe navzájem ITV 10 % toho, co slyšíme 20% toho, co vidíme 40% toho, o čem diskutujeme 80% toho, co přímo zažijeme nebo děláme 90% toho, co se pokoušíme naučit druhé

Prožitkové učení Učení založené na přímých zážitcích dítěte, vycházející z jeho samostatné činnosti a individuální volby, z jeho zvídavosti a potřeby objevovat.

LITERATURA: BRIERLEY, J. 7 prvních let života rozhoduje. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-109-6 BRUCEOVÁ,T. Předškolní výchova. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5 GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. a kol. Vzdělávací program Začít spolu. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5 HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha : Portál, 2006, 2008. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5 HORKÁ, H., SYSLOVÁ, Z. Studie k předškolní pedagogice. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-210 KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7 OPRAVILOVÁ, E., KROPÁČKOVÁ, J. Studijní texty k předškolní pedagogice s úvodem do pedagogiky. Praha: Pedf UK, 2004. ISBN 80-7290-251-2 PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4 PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4