Další součástky s jedním přechodem PN

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): březen 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Advertisements

 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_16.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
ANOTACE Materiál slouží pomocí zábavné formy k zopakování základních znalostí a poznatků z vlastností elektrického proudu. Žáci si díky materiálu zopakují,
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Shrnutí nejdůležitějších bezpečnostních předpisů a zásad, které je nutno dodržovat, aby se předešlo možnému.
Vodivost polovodičů. Polovodiče 4 látky, které vedou proud pouze za určitých podmínek 4 jejich odpor při malém zvýšení teploty významně klesá (např. Ge,
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): září 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_09_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu v polovodičích.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_23_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Dioda Anotace:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
Anotace : Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vedení elektrického proudu v plynech Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
Další součástky s jedním přechodem PN Autor: Lukáš Polák.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Elektrické spotřebiče v domácnosti
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vznik střídavého proudu
Změny skupenství látky
Tato prezentace byla vytvořena
Elektromotor a jeho využití
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
HMOTNOST Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Pístové spalovací motory
Barva světla, šíření světla a stín
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Pohybová (kinetická) energie tělesa
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Hustota-výpočet objemu
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Těžiště a stabilita těles
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_03_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Souhrnné opakování-VESMÍR
Hustota-výpočet objemu
TRANZISTOROVÝ JEV.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Neživá příroda - vzduch
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Fyzika 4.A 17.hodina 06:11:34.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
Transkript prezentace:

Další součástky s jedním přechodem PN Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 12/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.9.A_13_soucastky_s_jednim_prechodem_PN Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Další součástky s jedním přechodem PN Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva.

Světelná dioda=ledka (svítivka) dioda, která svítí bývají různých velikostí, svítí různě intenzivně a různě barevně ledka svítí pouze tehdy, je-li jako dioda zapojena v propustném směru ledky se vyrábějí z různých polovodivých materiálů (podle použitého materiálu se řídí barva)

Různé typy ledek:

Fotodiody (sluneční články) další součástka s jedním přechodem PN osvětlíme-li fotodiodu, ukáže voltmetr napětí fotodioda se při osvětlení stává zdrojem napětí zvětšíme-li osvětlení, napětí se zvětší maximální napětí, které vzniká na jedné fotodiodě, je asi 0,5 V přímé přeměny energie světla na energii elektrickou se využívá ve slunečních článcích

Fotodiody (sluneční články) značka fotodiody

Sluneční baterie vzniká spojením slunečních článků k získání většího napětí se články spojují za sebou (sériové zapojení) ke zvětšení proudu se články spojují vedle sebe (paralelní zapojení) mohou se spojovat i kombinovaně slouží jako zdroje stejnosměrného napětí patří mezi alternativní zdroje elektrické energie, které přeměňují energii světelnou přímo na energii elektrickou

Sluneční baterie v praktickém životě:

Sluneční kolektory slouží k ohřívání vody sluneční energií pokud vznikne pára, může se použít k pohonu turboalternátoru a vyrábět elektrickou energii elektrická energie zde nevzniká přímou přeměnou sluneční energie na energii elektrickou (jako u sluneční baterie), ale turboalternátor se pohání vzniklou párou

Sluneční kolektory

Použití polovodičů vlastností polovodičů využívá současná vyspělá elektronika elektronika nás obklopuje na každém kroku (např. televizory, videa, radiopřijímače, přehrávače kompaktních desek, mikrovlnná trouba, počítače, kalkulačky, měřící přístroje, moderní automobily, signální zařízení v metru, na železnici, v diagnostických zařízeních v lékařství atd.)

Otázky: 1) Vyjmenuj některé polovodičové součástky.

Odpověď na otázku č. 1: ☺☺☺ např. termistor, fotorezistor, dioda, ledka, fotodioda

Vyber správnou odpověď: 2) Na čem závisí barva ledky? Barva se řídí velikostí elektrického napětí. Barva se řídí volbou použitého materiálu. Barva se řídí velikostí elektrického proudu.

Vyber správnou odpověď: 3) Poznej schematickou značku: Ledka Termistor Fotodioda

4) Jak vzniká sluneční baterie?

Odpověď na otázku č. 4: ☺☺☺ Sluneční baterie vzniká spojením slunečních článků.

Vyber správnou odpověď: 5) Jak se zapojí články k získání většího napětí? Články se spojují vedle sebe. Články se spojují za sebou. Nezáleží na zapojení článků.

6) Pokus se najít význam sluneční baterie na hřbetu velblouda.

Odpověď na otázku č. 6: ☺☺☺ Získaným napětím ze sluneční baterie na hřbetu velblouda se napájí chladnička využívaná při převozu léků v poušti.

7) K čemu slouží sluneční kolektory?

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. galerie office www.office.microsoft.com http://nd03.jxs.cz/386/876/f7d2c7d2fe_61126909_o2.png [cit: 2011-12-07] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/LEDs.jpg [cit: 2011-12-07] http://www.trieste.cz/uploads/thumbnails/thumbnail-411288-led-1238403242.jpg [cit: 2011-12- 07] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/ZnackaFotodiody1.jpg [cit: 2011-12-07] http://www.sveko.cz/images/normal/image33.jpg [cit: 2011-12-07] http://www.perfektshop.cz/domain/autoskloperfekt/files/aaaobrazky/hracky/solar-zel.jpg [cit: 2011- 12-07] http://mek.kosmo.cz/pil_lety/mezinar/iss/moduly/sm/smartm.jpg [cit: 2011-12-07] http://ua.all.biz/img/ua/catalog/959192.jpeg [cit: 2011-12-07] http://img.ihned.cz/attachment.php/790/15594790/yOzdh3RoEmnxvCpuI6WJPUrwS1Te2BVi/toyota_s olar_prius__900x600_.jpg [cit: 2011-12-07] http://www.cez.cz/edee/content/microsites/solarni/univ/titul.jpg [cit: 2011-12-07]

Metodika prezentace: Zavedení další polovodičové součástky zvané ledka (svítivka), vysvětlení jejích vlastností, ukázka schematické značky a různých typů ledek. Žáci jsou seznámeni s fotodiodou, důraz je kladen na vlastnost fotodiody, která se při osvětlení stává zdrojem napětí. Vysvětlení přímé přeměny energie světla na energii elektrickou, využití slunečních článků a slunečních baterií. Žáci se setkají s pojmem alternativní zdroje elektrické energie. Ukázky instalace slunečních baterií v praktickém životě. Žáci by měli znát rozdíl mezi sluneční baterií a kolektorem. Shrnutí využití polovodičových součástek. Na závěr žáci odpovídají na připravené otázky, které jsou shrnutím vysvětleného učiva.