PRINCEZNIN DLOUHÝ NOS Z POHLEDU FYZIKY (FILM TŘI VETERÁNI)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Struktura a vlastnosti plynů.
Advertisements

Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
Ejpovické tunely - prorážka Cesta : cca 250 km, cca 3 hodiny.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika plynů a kapalin.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Objem a povrch válce – použití v praxi Kolik litrů nafty je v plném sudu?
N Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/ VY_32_INOVACE_03_Věcné učení_10_9. ročník_Chřipka – léčba onemocnění a možnosti prevence Autor:
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
EU OPVK – III/2 – A2 – 8/35 – Rak Petr Předmět Zeměpis 7.ročník ZŠP. Vytvořeno 2011/
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠÍŘENÍ TEPLA. a) VEDENÍM = dotykem těles (teplo se přenáší přes atomy). Nastává mezi dvěma dotýkajícími se tělesy nebo částmi téhož tělesa, které mají.
Slovní úlohy o pohybu Lineární rovnice Matematika 8.ročník ZŠ
Rovnice ve slovních úlohách II.
SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICEMI.
Měření délky pevného tělesa
Testování hypotéz Testování hypotéz o rozdílu průměrů
Optický kabel (fiber optic cable)
Výstup na horu nápodoba historického pokusu
ČAS.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PRINCEZNIN DLOUHÝ NOS Z POHLEDU FYZIKY (FILM TŘI VETERÁNI)
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
Pracovní list k procvičení základních poznatků na téma klid a pohyb
Numerické myšlení Kontrola úloh z pracovního listu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Grafické řešení lineárních rovnic
Pohyb těles-fyzika hrou
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
SLOVNÍ ÚLOHY NA PŘÍMOU A NEPŘÍMOU ÚMĚRNOST
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012
Tlak vyvolaný tíhou vzduchu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Zpracování drátu II Háček na tabuli
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
2. seminární úkol - projekt
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_12 Pohyb a klid tělesa -test
Chování v dopravě VY_32_INOVACE_04_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_1_CHOVÁNÍ V DOPRAVĚ Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
Procenta v „autařské“ praxi
Přímá tělesa v úlohách z praxe
Vítejte na dnešním workshopu
Měření délky.
TLAK PLYNU Z HLEDISKA MOLEKULOVÉ FYZIKY.
FYZIKÁLNÍ KUFR Fyzikální veličiny (6. ročník)
Slovní úlohy o pohybu Pohyby stejným směrem..
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
Kalorimetrická rovnice
Kontrolní test znalostí
Matematická gramotnost napříč vzděláváním
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Mechanické kmitání a vlnění
2. fáze výcviku řidičů.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Relativistická dynamika
4. Pohyby Země stream Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
Designed in Czech Republic by David Šulc Made in Czech Republic
Užití mocnin a odmocnin ve slovních úlohách II.
VY_32_INOVACE_11_Z4 7. POČASÍ ZŠ a MŠ HEJNICE 2011.
Zvukové jevy.
PODOBNOST.
Transkript prezentace:

PRINCEZNIN DLOUHÝ NOS Z POHLEDU FYZIKY (FILM TŘI VETERÁNI) Jiří Kohout Oddělení fyziky, Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni jkohout4@kmt.zcu.cz

DÉLKA NOSU Jaká byla maximální délka nosu? 78. minuta filmu mapka  nos začíná v Černé Hoře a postupuje po trase Cetinje-Sarajevo-Bělehrad-Budapešť-Vídeň-Praha, končí někde v Německu. I podle knihy Fr. Štístka se film odehrává v ČH, předlohou kníže Nikola I. Do Prahy cca 1200 km, celkem odhadem 1500 km.

NOS JAKO TELEFON Nos rostl rychlostí cca 0,5 m/s  t = l/v = 3 000 000 s  35 d. Celník používá nos jako telefon  jak dlouho bude trvat přenos zvuku na hrad? Nos překročil hranice ČH asi u obce Mratinje po silnici E762 směrem na Sarajevo  vzdálenost zhruba 150 km. Rychlost zvuku 340 m/s  t = s/v = 7,5 min  komunikace nic moc 

HMOTNOST NOSU Jakou hmotnost by mohl mít takto dlouhý nos? Pokládejme jej za dutý válec o vnitřním průměru d1 = 4 cm a vnějším d2 = 5 cm  Hustotu nosní tkáně odhadneme poté na 900 kg/m3. Hmotnost pak je m = V*ρ = 954 tun. Kde se taková hmotnost mohla vzít a jak mohla zase zmizet?

NASÁTÍ VODY Z VLTAVY V Praze se nos na chvíli potopí do Vltavy a princezna vyplivne vodu. Jak dlouho by to trvalo? Správná odpověď – nekonečně dlouho, protože i v případě vakua v nose by voda nepřekonala větší výšku než h=pa/(ρ*g) = 10 m (Torr. vztah) Bez převýšení – Bernoulliho rovnice:  t = l/v  1 den.

ŠÍŘENÍ VZRUCHU NOSEM V Německu připíchnou princezně na nos medaili a ta okamžitě vykřikne bolestí. Za jak dlouho by bolest ucítila ve skutečnosti? Rychlost šíření vzruchu v sensitivních vláknech nejvýše 50 metrů za sekundu  trvalo by to t = l/v  8 hodin. Bolest by tedy ucítila až mnoho hodin po připnutí medaile.

SÁLÁNÍ NOSU Při průchodu přes hory princezna chytne rýmu (viry vnikající nosem) – není příliš reálné. Mnohem reálnější podchlazení v důsledku výdaje tepla. Kolik tepla vyzáří nos za sekundu? Povrchu nosu Teplota nosu 35 stupňů Celsia, okolí 5 stupňů Celsia, nos je AČT. Pomocí S-B zákona získáme: Obrovská ztráta tepla jen zářením  podchlazení, omrzliny apod.

Děkuji za pozornost!