Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Platónská tělesa od neolitu přes nanočástice po posvátnou geometrii
Advertisements

„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Kolmé hranoly – rozdělení, vlastnosti, síť
Platónská a archimédovská tělesa
Sluneční soustava je planetární systém hvězdy známé pod názvem Slunce.
59. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A
Osově souměrné útvary Narýsuj čtverec A'B'C'D' osově souměrný se čtvercem ABCD podle osy o, která prochází body A, C. Osa souměrnosti o prochází body A,
1. Struktura 1.1 Struktura molekul.
Mnohostěny Prof. RNDr. Josef Molnár, CSc., PřF UP v Olomouci Univerzita třetího věku.
Kepler-Poinsotova tělesa
ARCHIMÉDOVSKÁ TĚLESA.
Platónská tělesa.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.31 –JAK VZNIKL SVĚT– pracovní list
Platónská tělesa Ó Hana Amlerová, 2010.
Objemy a povrchy těles základní přehled vlastností a vztahů
Rovinné útvary.
Platón, 427 – 347 př. n. l. Platónovým tělesem (pravidelným mnohostěnem, PT) nazveme konvexní mnohostěn ohraničený shodnými pravidelnými konvexními rovinnými.
VYHLEDÁVÁNÍ GEOMETRICKÝCH TVARŮ V OBRÁZCÍCH
Autor: Mgr. Lenka Šedová
Mgr. Ladislava Paterová
(pravidelné mnohostěny)
Vesmír.
VY_52_INOVACE_PRV.3.24_Sluneční soustava_pracovní list
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
MNOHOSTĚNY Ohraničená část prostoru, jejíž hranici tvoří konečný počet mnohoúhelníků. Názvy: vrchol, hrana, stěna Konvexní mnohostěn Nekonvexní mnohostěn.
Barvení grafů Platónská tělesa
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Digitální učební materiál
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_394_3TR_M Autor: Mgr. Jana Siederová.
3D rozcvička Dokreslete na viditelné stěny krychle písmena podle zadání, dodržujte i pootočení písmen odpovídající síti.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
JEHLAN SÍŤ A KONSTRUKCE V PRAVOÚHLÉM PROMÍTÁNÍ
Geometrická tělesa kolem nás Geometrie v rovině a prostoru
Didaktika matematiky – KAG/MDIM7
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Sluneční soustava.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Poznáváme hodiny.
JEHLAN Popis, povrch, objem. JEHLAN Popis, povrch, objem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
J e h l a n Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu: VY_ 32_INOVACE_16_V_M_HŠ_.
Geometrie Matematika a její aplikace (matematika pro 2. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Sluneční soustava.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
VY_32_INOVACE_geometricketvary-trojuhelnik_20
Výpočty povrchu a objemu složitějších typů složených těles
Platónská tělesa.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Matematika pro 9. ročník Povrch jehlanu.
Autor: Mgr. Veronika Dočkalová VY_32_INOVACE_10_Hranol základní pojmy
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Matematika pro automobilní obory 15. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
POVRCH A OBJEM KRYCHLE A KVÁDRU
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
AUTOR: Mgr. Marcela Šašková NÁZEV: VY_32_INOVACE_4B_01
VY_32_INOVACE_13_14_geometrie (krychle 1)
Tělesa NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_301_Tělesa Téma: Geometrie.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/51.0024 Platónská tělesa

Základní informace Škola: Gymnázium a SOŠ Jaroměř – Partner č.12 Autor: Mgr. Zina Boháčová Předmět: matematika Anotace: prezentace přináší přehled platónských těles s využitím prostorové animace a ukazuje na jejich využití v současné fyzice, chemii, astrofyzice a starověké filozofii Materiál je zpracován v rámci projektu Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/51.0024

Metodický pokyn Popis práce s materiálem Materiál je určen pro práci s interaktivní tabulí a tablety Přílohy Didaktická příprava Prezentace-Platónská tělesa Očekávání a cíle Dle didaktické přípravy

Definice polyedru v matematice V geometrii je Platónské těleso pravidelný konvexní mnohostěn (polyedr) v prostoru, tj. z každého vrcholu vychází stejný počet hran a všechny stěny tvoří shodné pravidelné mnohoúhelníky.

Rozdělení podle počtu stěn počet stěn název 4 pravidelný čtyřstěn tetraedr 6 pravidelný šestistěn hexaedr 8 pravidelný osmistěn oktaedr 12 pravidelný dvanáctistěn dodekaedr 20 pravidelný dvacetistěn ikosaedr

Podle typu stěn typ stěny trojúhelník čtyřstěn, osmistěn, dvacetistěn čtverec krychle pětiúhelník dvanáctistěn

Tetraedr pravidelný čtyřstěn

Hexader pravidelný šestistěn

Oktaedr pravidelný osmistěn

Dodekaedr pravidelný dvanáctistěn

Ikosaedr pravidelný dvacetistěn http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Icosahedron.gif

Aplikace v přírodních vědách Johanes Kepler se pokusil mezi šest tehdy známých planet vložit těchto pět platónských těles a poměřit jimi vzdálenost mezi planetami. Mezi Merkur a Venuši osmistěn, mezi Venuši a Zemi dvacetistěn, mezi Zemi a Mars dvanáctistěn, mezi Mars a Jupiter čtyřstěn a mezi Jupiter a Saturn krychli.

Aplikace v přírodních vědách Geometrická krystalografie se zabývá vnějšími tvary. Řada tvarů krystalů s vysokou symetrií krystalové mřížky nabývá forem platónských těles. Krystaly běžné kuchyňské soli mají tvar krychle, methan má čtyři atomy vodíku ve vrcholech pravidelného čtyřstěnu.

Aplikace ve filozofii Starověcí filozofové považovali krychli za představitele čtyř základních živlů: země, vzduch, oheň a voda. Dvanáctistěn byl představitelem jsoucna neboli všeho, co existuje.

Zdroje Archiv autora Příběhy matematiky, Milan Mareš, Pistorius & Olšanská, s.r.o. 2008 http://slideplayer.cz/slide/1885219/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Plat%C3%B3nsk%C3%A9_t%C4%9Bleso