Garážování a uskladňování strojů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Moravec. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
GARÁŽNÍ PÉČE K uložení, údržbě a běžným opravám a provozu zemědělských mechanizačních prostředků se v podnicích budují následující stavby: garáže pracoviště údržby a opravy opravny sklady motorových paliv a maziv odstavné plochy
Potřeba těchto staveb se určuje podle konkrétních podmínek zemědělského podniku: výměra půdy výrobní zaměření podniku výhled mechanizačních prostředků
Výstavba garáží a skladovacích prostor pro stroje je motivována těmito faktory: ochrana proti poškození a zcizení v době mimo nasazení strojů ochrana proti povětrnostním vlivům (déšť, sníh, vítr) období mimo směnu (provoz) ochrana proti korozi v mimosezonním období
uskladnění strojů se spalovacím motorem (snadnější start v zimě, ochrana akumulátoru a ochrana proti zamrzání, v létě stačí pro výkon uskladnění na zpevněné a střežené ploše)
Při každodenním zimním používání automobilů je vytápění garáží účelné z těchto důvodů: usnadnění spouštění spalovacího motoru zabránění snížení teploty olejových náplní usnadnění údržby U dlouhodobě skladovaných strojů vstupuje do popředí nutnost antikorozní ochrany.
Z ekonomického hlediska je nutné uvážit, zda je výhodnější: dočasná antikorozní ochrana (levnější prostředky) použití kvalitnějších prostředků na dlouhodobou konzervaci a využití skladování na volném prostranství
V zemědělství někdy podporujeme výstavbu skladovacích prostor víceúčelového použití: letní období (skladování zemědělských produktů – zrno, sláma) zimní období (pro skladování strojů)
Při dlouhodobém uskladňování strojů nutno dodržet tyto zásady: očistit od nečistot (zeminy atd.) opravit nátěry nakonzervovat postavit stroj tak, aby byl ve vodorovné rovině jak v podélném, tak i v příčném směru (namáhání rámu) uložit pneumatiky (nesmí být zatíženy) klínové řemeny (sundat a uklidit) řetězy (očistit, namazat a přeměřit)
nechat po stranách strojů volný prostor (cca 50 cm) stroje volně skladované – zahřát všechny bezodtokové prostory uskladnit akumulátory vypustit kapaliny ze stroje nechat nebo vypustit a ošetřit klikové skříně a převody zakonzervovat válce – motory
Prostředky pro antikorozní ochranu konzervace konzervační oleje (minerální – nanášení sprejem, máčení, štětcem) konzervační vazelíny, vosky
Skladovací prostory a stavby Garáže: řadové – 1 až 3 stání a 1 podlaží hromadné – mají více jak 3 stání: halové – v jedné nebo více řadách vícepodlažní – nejméně 2 podlaží
Plocha garáže Dle půdorysu vozidla a podhledu je světlá výška mezi nejvyšším bodem vozu a stropem 200 mm, u hromadných garáží je předpis 2,1 m. Podlahy garáží Nehořlavé, mohou být bez spádu a jímek, dle české státní normy v garáži větrání a vytápění.
Osvětlení Pouze elektrické, povinné v hromadných garážích. Hasicí přístroje Povinné u hromadných garáží.
Literatura: Ing. Zdeněk Suchánek a kolektiv. Provozní spolehlivost strojů: První vydání; Státní zemědělské nakladatelství v Praze r 1990 ve sbírce Mechanizace výstavba a meliorace. ISBN 80-209–0115–9. HAVLÍČEK, Jaroslav. Provozní spolehlivost strojů: celost. vysokošk. učebnice pro vysoké školy zeměď. 2., přeprac. vyd. Bratislava: Príroda, 1989, 610 s. Mechanizace, výstavba a meliorace. ISBN 80-209-0029-2.