Přednáška 5 vývoj obličeje vývoj dutiny ústní a nosní vývoj patra

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vývoj hlavy, krku.
Advertisements

Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Soustava trávicí – dutina ústní, hltan, jícen. Možnost využití: interaktivní tabule.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
Opěrná soustava. Typy opěrných soustav Vnitřní (obratlovci) Vnejší (bezorbratlí, ostnokožci, apod.)
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Č íslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Rozštěp rtu a patra Autoři: B. Kobrová, J. Kocanda, L. Kotalová D. Kouřil, P. Vykydalová. J. Zawisza.
Kosterní a svalová soustava. odchylky ve tvaru lebky rozštěp patra, horní čelisti a rtu končetiny postižení kyčelního kloubu deformity hrudníku překřížená.
Základní škola T ř emošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj T ř emošnice, Internátní 217; I Č : , tel: , emaiI:
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Lucia Neupauerová, Jana Kopuletá , Kamila Matušková, Simona Peňáková
Struktura látek a stavba hmoty
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Název školy: Svobodná základní škola,o. p. s
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Fylogeneze pohybu živočichů- test
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Karla Klíče Hostinné AUTOR: Mgr
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_06_PR_KOSTERNÍ SOUSTAVA
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Číslo v digitálním archivu školy
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
Strečink Je možné provádět denně po tréninku, nejméně však 4x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené a nejsou.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LIDSKÉ TĚLO
TRÁVICÍ SOUSTAVA – ZUBY (opakování)
POKYNY K ZÁPISU PŘEDMĚTŮ VE STAGu
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
VY_32_INOVACE_5/14_ČLOVĚK A PŘÍRODA
Instruktor sjezového lyžování (50) jen pro vnitřní potřebu
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
Přednáška 3 cement – mikrosk. stavba hypercementóza
VY_32_INOVACE_Lul_II_09 Malá pevnost- Vnitřní pracovní komanda
Rozštěpy rtu a patra Petra Bajerová Marie Bartošíková
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_20_20_zdravý životní styl.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Savci jsou vývojově velmi pokročilá třída obratlovců a v současné době osidlují téměř celý svět. Jejich hlavním spojovacím znakem je výživa mláďat produktem.
Poměr v základním tvaru.
tvorba hlásek českého jazyka
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
GENETIKA Vazba genů.
zpracovaný v rámci projektu
Středověká kolonizace
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
VY_32_INOVACE_04_28_Kostra
Opěrná soustava - kostra
Děti odsouzených rodičů
Dýchací soustava.
Pohybové zákony Vyjmenuj Newtonovy pohybové zákony
Kurz zubní instrumentářka
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
PTÁCI – LETCI (SOVY) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Randáková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
Struktura látek a stavba hmoty
KOSTRA.
KOSTRA HLAVY.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Přednáška 5 vývoj obličeje vývoj dutiny ústní a nosní vývoj patra vývoj čelistí rozštěpové vady

ZÁRODEČNÝ TERČÍK: zárodečné listy EKTODERM ENTODERM MEZODERM

EMBRYO žaberní aparát čelní výběžek (processus frontalis)

ZÁKLAD OBLIČEJE: Čelní výběžek maxilla mandibula 1. ž. oblouk mandibulární Stomodeum = primitivní dutina ústní

Žaberní aparát: Žaberní brázdy: oblouky a brázdy Žaberní brázdy: ektodermové vklesliny entodermové výchlipky primitive pharynx

Žaberní (faryngový) aparát, žaberní oblouky 1 – 6 První oblouk = mandibulární (vznik mandibuly a maxily)

Vývoj obličeje Čelní výběžek nosní výběžky laterální mediální maxilární výběžky mandibulární výběžky area triangularis + intermaxilární segmentt

Vývoj lidské táře (1. – 3. měsíc)

Vývoj dutiny ústní - stomodeum = primitivní ústní jamka - primitivní ústní otvor - buko-faryngová membrána

nosní plakody – jamky – nosní kanálky, které směřují dozadu a dolů; Otvor mezi nosními kanálky a stomodeem - primitivní choana *

Jedna dutina, která se musí v další fázi rozdělit na: definitivní ústní dutinu a definitivní nosní dutinu oddělení obou dutin - vytvořením patra a nosní přepážky

Vývoj předsíně dutiny ústní na volném okraji primitivního ústního otvoru proliferuje ektoderm do mezenchymu a vznikne vestibulární lišta (2); buňky uprostřed lišty degenerují a vzniklá štěrbina rozdělí primitivní ret se rozdělí na přední oddíl – labiální val (základ definitivního rtu) a zadní oddíl - gingivální val. Štěrbina mezi valy = předsíň

základ - 3 ploténky mezenchymu, kryté ektodermem: Vývoj patra základ - 3 ploténky mezenchymu, kryté ektodermem: a) mediální patrová ploténka (1) – z intermaxilárního segmentu  primární patro b) laterální patrové ploténky (2) – z mediálníl strany maxily  sekundární patro Srůst plotének = raphe palati 1 2 2

Srůstem všech 3 základů, se vytvoří definitivní patro mezenchym původního primárního patra a předního úseku patra sekundárního vazivově osifikuje – patro tvrdé (palatum durum); za ním je patro měkké (palatum molle) a čípek (uvula) foramen incisivum

Vývoj nosní přepážky nosní přepážka vyrůstá z area triangularis - jde o mezenchymovou ploténku, která roste dozadu a dolů, která se vsouvá mezi primitivní choany a spojí se ve střední čáře se základem patra.

Maxilla - desmogenní osifikací přímo z vaziva, má 2 základy: Vývoj horní čelisti Maxilla - desmogenní osifikací přímo z vaziva, má 2 základy: - přední část maxily s řezáky (intermaxilla) - z mezechymu mediálního nosního výběžku - zbytek kosti - z mezenchymu maxillárního výběžku srůst obou základů (pravý, levý) v řezákovém švu (sutura incisiva) osifikace začíná mezi 6. - 8. týdnem maxila novorozence je nízká, neboť ještě nemá processus alveolaris (rozvíjí se v souvislosti s prořezáváním dočasných zubů), zadní část maxily se dotváří až s prořezáváním stálých stoliček

Vývoj dolní čelisti Mandibula - desmogenní osifikací vzniká corpus mandibulae - osifikace zahajuje v 6. týdnu - chondrogenní osifikací se vyvíjí ramus mandibulae (s condylus mandibulae a processus coronoideus) mandibula novorozenců je nízká a vývoj pokračuje i postnatálně, kdy se zmenšuje úhel mezi ramus a corpus mandibulae (ze 140-150 o na 120 o v dospělosti)

Přehled rozštěpů horní čelisti a patra rozštěpy leží mezi řezákem a špičákem jedno- nebo oboustranné samostatně se nevyskytují, vždy sdruženy s rozštěpy horního rtu (cheilognathoschisis unilateralis, cheilognathoschisis bilateralis) nebo patra intermaxilární segment izolován a ční volně dopředu

Patro jedno- a oboustranné samostatné nebo sdružené (s rozštěpem horního rtu a horní čelisti) četnost výskytu všech rozštěpových vad patra: 1: 2500 dědičnost - autosomálně dominantní

Rozštěpy primárního patra leží před foramen incisivum pokud patrové ploténky (jedna příp. obě) nesrostly s primárním patrem Rozštěpy primárního a sekundárního patra rozštěp před i za foramen incisivum patrové ploténky jsou odděleny od primárního patra a nejsou srostlé v mediánní rovině nosní přepážka volná

Rozštěpy sekundárního patra (palatoschisis) leží za foramen incisivum příčina: patrové ploténky nedorostly do střední roviny a nesrostly postihují většinou všechny oddíly patra (tvrdé, měkké a čípek) staphyloschisis (uvula bifida) izolované) rozštěpy patra se častější u děvčátek než chlapců (3:2) Pierre-Robinův syndrom: rozštěp patra, hypoplazie dolní čelisti, glossoptóza a pseudomakroglosie - recesivně dědičná vada s vazbou na X chromosom

Další obrázky

Sdružené rozštěpy patra cheilognathopalatoschisis – unilateralis/ bilateralis (boční rozštěp rtu + rozštěp horní čelisti + rozštěp primárního a sekundárního patra) výskyt: chromosomové aberace – trisomie (typ D a E) ---------------------------------------------------------------------------------------------- pravděpodobnost výskytu rozštěpů rtu: 1:1 000 zdraví rodiče s dítětem s rozštěpem rtu pravděpodobnost rozštěpu u druhého dítěte asi 4% pravděpodobnost rozštěpu u třetího dítěte asi 9 % má-li jeden rodič rozštěp a narodí se první dítě s rozštěpem pravděpodobnost rozštěpu u druhého dítěte asi 17% pravděpodobnost výskytu rozštěpů patra 1:2 500 zdraví rodiče s dítětem s rozštěpem patra pravděpodobnost rozštěpu u druhého dítěte asi 2% pravděpodobnost rozštěpu u třetího dítěte asi 7 % pravděpodobnost rozštěpu u druhého dítěte asi 15%