NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
P ŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
Advertisements

Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
Vývoj lidoopů a člověka A – giboni (více druhů) B – orangutan C – gorila D – šimpanz učenlivý E – šimpanz bonobo F – člověk Oddělení vývojových linií 1.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_06 Magnetické.
HOMO SAPIENS. Homo sapiens ( člověk rozumný) žil ve středním paleolitu před let př.n.l. na území Evropy, Afriky a Asie. K tomuto druhu.
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Člověk dnešního typu  Šablona: III/2  Číslo: 67  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
Vývoj člověka Australopiték,Člověk zručný, Člověk vzpřímený, Člověk rozumný ; člověk neandrtálský, Člověk dnešního typu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/04 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
nejdelší historická etapa archeologie= jediný zdroj informací období vzniku a vývoje člověka, společnosti a kultury.
Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Lásko má ! Mám pro tebe růži. Hybaj já chci mamut a!
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Zdeňka Kobrová Název: VY_32_Inovace_2A_01_Geometrické tvary.
Pravěk Vývoj člověka.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
zpracovaný v rámci projektu
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LIDSKÉ TĚLO
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_10_Kostra dolní
VY_32_INOVACE_5/14_ČLOVĚK A PŘÍRODA
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_18
Přírodopis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Vznik a vývoj člověka.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3-13_ PALEOLIT Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Nejbližší předkové člověka Autor: Kamil Bujárek,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Tvar a pohyb těla Kostra.
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Lidoopi Autor: Mgr. Iva Hirschová
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Pravěk - Doba kamenná Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření prosinec 2012
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
zpracovaný v rámci projektu
PRVNÍ LIDÉ – 6 .třída.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_PŘÍRODOPIS
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_5/15_ČLOVĚK A PŘÍRODA
Přírodopis – 7.ročník Obojživelníci - žáby VY_32_INOVACE_
Opěrná soustava - kostra
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Původ a Vývoj člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti původu.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_52_INOVACE_52_ Vývoj člověka – učební text
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
ČLOVĚK ROZUMNÝ Člověk vyspělý ( Homo sapiens sapiens)
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Test popis kostry.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_PŘÍRODOPIS
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._36.VÝVOJ ČLOVĚKA TÉMA: VÝVOJ ČLOVĚKA ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2349

ANOTACE: Prezentace je zaměřena na zopakování a prohloubení dřívějších znalostí žáků o historickém (fylogenetickém) vývoji člověka. V rámci prezentace jsou jednotliví předci člověka vždy stručně charakterizováni (např. vzhled, výskyt, potrava, chování). V závěru prezentace je krátký test ke shrnutí učiva. Pro ověřování prezentace je praktičtější použít učebnu s interaktivní tabulí, aby se žáci mohli aktivně zapojit při řešení závěrečného testu. Prezentaci je třeba doplnit obrázky, případně dalšími pomůckami (např. modely lebek vývojových předků člověka, jejich zbraní, nástrojů, šperků, sošek apod.) k danému tématu. Prezentace byla vytvořena dne 17. 6. 2012 a ověřena dne 20. 6. 2012.

Vývoj člověka ▪ předci člověka + lidoopů - objevují se v polovině třetihor (před 30 milióny let) - vyskytovali se v tropických pralesích Afriky Odhadni čím se živili. - živili se dužnatými plody - došlo ke změně prostředí vlivem změn podnebí změna jídelníčku (všežravci) častější pohyb po dvou končetinách napřimování

- dochází k polidštění = hominizaci např. : - zploštění hrudníku - dvojesovité prohnutí páteře - uzpůsobení dolních končetin chůzi - zkrácení obličejové části - zmenšení čelisti + špičáků - zvětšování mozku

Schéma: Vývoj předků člověka Neandrtálec = pračlověk (Homo sapiens neanderthalensis) Schéma: Vývoj předků člověka Australopiték (Australopithecus) Člověk zručný (Homo habilis) Člověk vzpřímený (Homo erectus) Člověk vyspělý = předvěký (Homo sapiens sapiens)

Vzpomeneš si na jméno následujícího předka člověka? ▪ Australopiték - první vývojový stupeň vedoucí k člověku (Australopithecus) - vzpřímený - 130 až 140 cm vysoký; váha 30 až 50 kg - obsah mozkovny přibližně 450 cm3 Vzpomeneš si na jméno následujícího předka člověka? - otevřená krajina - rostlinná potrava + lov zvěře - jednoduché nástroje ▪ Člověk zručný (Homo habilis) - vysoký kolem 130 cm - mozkovna přibližně 640 cm3 - savany, lesostepi, blízkost vodních toků - zachází s primitivními kamennými nástroji - pohyb po zadních končetinách vyvinutější klenba chodidla

▪ Neandertálec = pračlověk ▪ Člověk vzpřímený (Homo erectus) - výška 150 až 170 cm - mozkovna 800 až 1 100 cm3 - Afrika, Evropa, Asie - mohutné nadočnicové valy - široké a silné čelisti ▪ Neandertálec = pračlověk (Homo sapiens neanderthalensis) - vysoký 160 cm - mozkovna 1 400 až 1 500 cm3 - ploché čelo - nadočnicové oblouky - silné čelisti - nepatrný bradový výstupek počátek dorozumívání artikulovanou řečí

▪ Člověk vyspělý = předvěký - lovec + sběrač - pazourkové zbraně, kamenné nástroje - oheň - tlupy spolupráce - vlastní kulty např. pohřbívání mrtvých - i v ČR - jeskyně Šipka, Kůlna a Švédův stůl na Moravě ▪ Člověk vyspělý = předvěký (Homo sapiens sapiens) - téměř se neliší od dnešního člověka - nástěnné malby, ozdobné předměty, sošky (Věstonická Venuše), zbraně - abstraktní myšlení + řeč - organizovaná společnost - i ČR - Dolní Věstonice, Předmostí u Přerova

Opakování a) druhohor b) třetihor c) čtvrtohor 1) Vyber pravdivé tvrzení: Předci člověka a lidoopů se objevují během: a) druhohor b) třetihor c) čtvrtohor 2) Rozhodni: Mezi znaky polidštění (hominizace) patří např. dvojesovité prohnutí páteře a zvětšování mozku. ANO / NE 3) Seřaď přímé předky člověka dle jejich postupného vývoje. a) čl. zručný b) australopiték c) čl. vyspělý d) čl. vzpřímený b) a) d) c) …… …… …… …… 4) Doplň: U kterého z předků člověka odhadujeme již počátek dorozumívání se artikulovanou řečí a u kterého již znalost ohně? neandertálce = pračlověka neandertálce = pračlověka ……………………………………… ………………………………………

Použité zdroje - použitý obrázek - kliparty galerie MS Office 2010