VY_32_INOVACE_02_GEOMETRIE_13

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝPOČTY POVRCHŮ A OBJEMŮ TĚLES. UŽITÍ GON. FUNKCÍ
Advertisements

Kolmé hranoly – rozdělení, vlastnosti, síť
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Hranoly Pohanová Lucie.
Matematika Povrchy těles.
Digitální učební materiál
síť, objem, povrch opakování
Autor: Mgr. Lenka Šedová
Za předpokladu použití psacích potřeb.
Digitální učební materiál
Vyvození a procvičení učiva
Objem a povrch válce Autor: Mgr. Jolana Sobotková
* Hranol Matematika – 7. ročník *.
Objem hranolu.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
29.1 Síť a povrch kolmého hranolu
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:9. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Jehlan autor VM:Ing. Slánská.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Jehlan výpočet povrchu
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Vyvození a procvičení učiva
Vyvození a procvičení učiva žák vyvodí vzorec výpočtu povrchu kvádru; nachází v realitě jejich reprezentaci Autor: Mgr. Michaela Suchardová Autorem materiálu.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vyvození a procvičení učiva žák vyvodí pojem povrch krychle, vyvodí jeho výpočet; nachází v realitě jejich reprezentaci Autor: Mgr. Michaela Suchardová.
Povrch hranolu – příklady – 1
Vyvození a procvičení učiva
Povrch kvádru Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
Kolmé hranoly - povrch a objem Matematika – 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
Základní pojmy: Vlastnosti čtyřbokého hranolu: Čtyřboký hranol má dvě podstavy. Podstavy mají tvar čtyřúhelníku (čtverec, kosočtverec, obdélník, kosodélník,
Matematika pro 9. ročník Jehlany – příklady – 1. Jehlan Vypočítejte objem pravidelného čtyřbokého jehlanu na obrázku (vyjádřete pomocí odmocnin).
JEHLAN Popis, povrch, objem. JEHLAN Popis, povrch, objem.
J e h l a n Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu
Obvod a obsah čtverce a obdélníku VY_42_INOVACE_11_02.
Matematika pro 9. ročník Jehlany – příklady – 2. Jehlan Vypočítejte objem pravidelného trojbokého jehlanu vysokého 5 cm, s podstavnou hranou 6 cm (vyjádřete.
Autor: Mgr. Radek Martinák Jehlan – popis, povrch, objem Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika.
Geometrie Matematika a její aplikace (matematika pro 2. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Hranol Základní škola a Mateřská škola
- Výpočet povrchu tělesa
Stereometrie Povrchy a objemy těles.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Matematika pro 8. ročník Hranoly – příklady – 1.
těleso, skládající se ze dvou shodných, rovnoběžných podstav a pláště
Tělesa –čtyřboký hranol
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Anotace: Prezentace slouží k pochopení geometrického pojmu
Matematika Komolý jehlan
Povrch krychle a kvádru VY_32_Inovace_18SOU-2
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Autor: Ing. Jitka Michálková
Matematika pro 9. ročník Povrch jehlanu.
VY_32_INOVACE_050_Povrch a objem hranolu
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 1.
Autor: Mgr. Veronika Dočkalová VY_32_INOVACE_10_Hranol základní pojmy
Objem hranolu.
Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Kotvová Olga
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název: VY_32_INOVACE_8B40M6_Kvádr
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Matematika pro automobilní obory 15. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
Povrch krychle a kvádru.
Anotace: Prezentace slouží k pochopení geometrického pojmu
POVRCH A OBJEM KRYCHLE A KVÁDRU
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_49_Povrch krychle a kvádru
Válec.
ČTYŘÚHELNÍKY VY_32_INOVACE_02_GEOMETRIE_01
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_02_GEOMETRIE_13 KOLMÉ HRANOLY – POVRCH VY_32_INOVACE_02_GEOMETRIE_13 Název projektu: OP VK 1.4 42937515 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1253 Název šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název školy: Základní škola Dašice, okres Pardubice

autor výstupu: Filip Vlček datum ověření výstupu: 29.3.2011 předmět: Matematika tematický celek: Geometrie na II. stupni třída: VII. celkový počet podpořených žáků: z toho chlapců: z toho dívek: z toho žáků se spec. vzděl. potřebami: 16 9 7 druh výstupu: prezentace anotace výstupu: Výstup – prezentace- slouží k opakování učiva o sítích geometrických těles, o obsahu rovinných obrazců a k vyvození vzorce pro výpočet povrchu kolmého hranolu, který má různé tvary podstavy, pomocí rozložení hranolu na jeho síť. Prezentace slouží k ověření správného řešení pracovního listu VY_32_INOVACE_02_GEOMETRIE_12 nebo pro zápis učiva do sešitu.

KOLMÝ HRANOL Čerpáno 10.3.2011 z http://en.wikipedia.org/wiki/File:Hexahedron.gif POVRCH

Síť hranolu: Síť hranolu je soustava mnohoúhelníků tvořících hranol rozložená v rovině, např. na papíře.

Síť hranolu Nakresli síť následujících hranolů:

Kolmé hranoly mají ………………………....................…….. boční stěny. Síť hranolu Nakresli síť následujících hranolů: Kolmé hranoly mají ………………………....................…….. boční stěny. čtvercové nebo obdélníkové

S S Povrch hranolu Opakování vzorečků pro obsah: Čtverce: S = a . a Obdélníku: S S = a . a a a S S = a . b b a

S S Opakování vzorečků pro obsah: Kosočtverce: Kosodélníku: S = a . va vb b va S = b. vb a

S S Opakování vzorečků pro obsah: Trojúhelníku obecný: Pravoúhlého Δ: va a S b a

S Zopakuj si i jednotky obsahu !! Opakování vzorečků pro obsah: Lichoběžníku: c S va a Zopakuj si i jednotky obsahu !!

S = 48 cm2 Povrch hranolu Pomocí čtvercové sítě: Každý čtvereček má stranu a = 1 cm S = 48 cm2

Povrch hranolu S = 6.a.a S = a.a + a.a + a.a + a.a + a.a + a.a Povrch krychle je součet obsahů stěn krychle. a a.a a a a a a a.a a.a a.a a.a a a.a S = a.a + a.a + a.a + a.a + a.a + a.a S = 6.a.a

Povrch hranolu S = 2.(a.b + a.c + b.c) S = S = 2.a.b + 2.a.c + 2.b.c Povrch kvádru je součet obsahů stěn kvádru. a b a.b a b b a.c b.c b.c c a.c c a.b S = a.c + b.c + a.c + a.b + a.b + b.c S = 2.a.b + 2.a.c + 2.b.c S = 2.(a.b + a.c + b.c)

S = 2.Sp + Spl Povrch hranolu boční stěny (plášť) horní podstava Sp – obsah podstavy Spl – obsah pláště boční stěny (plášť) dolní podstava

S = 2.Sp + Spl Povrch hranolu Sp = (c . vc) : 2 Sp = (5 . 4) : 2 Vypočítej povrch trojbokého hranolu s podstavou tvaru trojúhelníku o rozměrech: a = 3 cm , b = 4 cm, c = 5 cm, vc = 4 cm a výškou hranolu vh = 10 cm. S = 2.Sp + Spl Sp = (c . vc) : 2 vh = 10 cm Sp = (5 . 4) : 2 vc = 4 cm Sp = 10 cm2 c = 5 cm podstava

S = 2.Sp + Spl Povrch hranolu Spl = obsah obdélníku vh = 10 cm Spl = ( b + c + a) . vh b = 4 cm a = 3 cm Spl = (4 + 5 + 3) . 10 c = 5 cm Spl = 12 . 10 = 120 cm2 boční stěny (plášť) vh = 10 cm b = 4 cm c = 5 cm a = 3 cm

S = 2.Sp + Spl S = 2. 10 + 120 S = 140 cm2 Povrch hranolu Sp = 10 cm2 vh = 10 cm Spl = 120 cm2 S = 2.Sp + Spl b = 4 cm a = 3 cm vc = 4 cm S = 2. 10 + 120 c = 5 cm S = 140 cm2 Sp = 10 cm2

Příklady k procvičení: Vypočítej povrch: Čtyřbokého hranolu se čtvercovou podstavou o rozměrech: a = 3 cm a výškou hranolu v = 12 cm. Čtyřbokého hranolu s obdélníkovou podstavou o rozměrech: a = 8 cm, b = 5 cm, vh = 20 cm. Trojbokého hranolu s podstavou tvaru pravoúhlého trojúhelníku o rozměrech: a = 4 cm, b = 3 cm a vh = 10 cm. Hranolu s lichoběžníkovou podstavou o rozměrech a = 9 cm,  b = 5 cm,  c = 3 cm,  d = 5 cm, v = 4 cm, výška hranolu vh = 20 cm.