Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Země a Měsíc ZKOUŠÍM, BÁDÁM … ZŠ a MŠ Olšovec, přísp. org.
Advertisements

Měsíc a jeho vliv na Zemi
Měsíc Měsíc jako vesmírné těleso, zatmění, dmutí moře
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
MĚSÍC.
ASTROFYZIKA MĚSÍC A JEHO FÁZE VY_32_INOVACE_14 - FÁZE MĚSÍCE.
MĚSÍC.
DRUŽICE ZEMĚ Mgr Iva Lulayová.
MĚSÍC.
Přistání na Měsíci Luboš Balek.
Ladislav Filipi Měsíční fáze.
Měsíc Měsíc je jediná známá přirozená družice Země. Pohled ze Země
Měsíc Lukáš Poledník KVA.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Měsíc a Slunce Pavel Janoušek – ZŠ náměstí Varnsdorf
Sluneční soustava a Měsíc
Měsíc Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Registrační číslo projektu
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Nela Bártová Opava,2010 Březen
Glóbus Glóbus - zmenšený model Země - má své měřítko
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Měsíc autor VM:Ondřej Vojáček období.
Měsíc Iva Ouhelová.
M ě s í c.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Měsíc.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 02 TEMA: Měsíc – přirozený satelit.
MĚSÍC Jiří Korec Kvarta 2006/07. O Měsíci…. Měsíc je jediným známým přirozeným satelitem Země Měsíc je jediným známým přirozeným satelitem Země Středová.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou.
Měsíc – přirozená družice Země Pohyby Měsíce: -Obíhá kolem Země ( doba oběhu je 28 dní) -Otáčí se kolem své osy ( doba jednoho otočení je 28 dní) -Obíhá.
VY_32_INOVACE_PR4.09     Autor: Tereza Zástřešková   Datum vytvoření: září 2012   Ročník: 4.   Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět   Vzdělávací obor:
MĚSÍC VY_32_INOVACE_XVII-C-12.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast fyzická geografie Datum vytvoření
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k zopakování naučeného učiva. Žák prohloubí znalosti získané v zeměpisu a ve fyzice. Hvězdné systémy.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí.
VY_32_INOVACE_16_32_MĚSÍCE PLANET
MĚSÍC.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Slunce Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VY__III/2__INOVACE__205 FYZIKA MĚSÍC.
Malá tělesa: Komety, Meteory/meteority, Planetky
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Páka, Kladka pevná, volná, kladkostroj
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
VY_52_INOVACE_Z Šablona.
Malá tělesa: Komety, Meteory/meteority, Planetky
Země a Měsíc Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pohyby Země a Měsíce.
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zatmění Slunce a Měsíce Fáze Měsíce
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_04_Měsíc
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 03/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.ZP.9.A.10_mesic_pruzkum_mesice Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Měsíc, průzkum měsíce Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k zopakování naučeného učiva. Žák prohloubí znalosti získané v zeměpisu a ve fyzice.

Měsíc, jak je viděn ze Země Střední vzdálenost od Země je 384 403 km. Měsíční rovníkový průměr činí 3 476 km.

Měsíc - oběh kolem své osy se otočí jednou za 27,8 dne, stejnou dobu potřebuje k oběhu kolem Země, takže je k Zemi přivrácen stále toutéž stranou, sám od sebe nesvítí, můžeme vidět pouze jeho Sluncem osvětlenou část, ze Země je to viditelné jako jednotlivé fáze Měsíce, ve zhruba půlročních intervalech můžeme pozorovat zatmění Měsíce

Měsíc, charakteristika vznik pravděpodobně zhruba 50 – 100 milionů let po vzniku Země, důležité útvary na prašném měsíčním povrchu jsou moře (tmavé oblasti), pohoří a krátery, ve dne teploty zhruba 130°C, na jeho noční straně klesají až k − 150°C, gravitační síla Měsíce způsobuje na Zemi příliv a odliv

Vznik Měsíce jak Měsíc vznikl, není přesně známo, řada teorií, podle teorie zachycení byl Měsíc samostatnou planetou, která byla Zemí zachycena. podle teorie odtržení se Měsíc díky rychlé rotaci od Země odtrhl. podle teorie dvojplanety vznikl Měsíc i Země zároveň, když z prstence, který se utvořil kolem Země, vznikl Měsíc, zrození Měsíce začalo srážkou Země s planetou velikosti Marsu, z jejíž oddělené horniny se utvořil Měsíc

přivrácená strana Měsíce

odvrácená strana Měsíce

Povrch Měsíce je pokryt vrstvou rozdrcené horniny - regolit– řecky barevný kámen, je tvořen kamennou horninou vápenatými a hlinitými částečkami, 15 cm silná vrstva prachu, není zde žádná voda nevýznamná a řídká atmosféra, jedním ze zdrojů atmosféry je odplynování – uvolňování plynů, např. radonu, který pochází z měsíčního nitra, mocnost kůry kolísá mezi 60 – 100 km

„Moře“ Měsíce – „tvář Měsíce“ tmavé, téměř rovné plochy -říká se jim „moře“, pravděpodobně ve fázi vývoje Měsíce byly vyplněny roztavenou horninou, tmavé plochy jsou to, co tvoří „tvář Měsíce“, mnoho těchto moří má romantická jména

Měsíční krátery Kráter Tycho, průměr 85 km mohutné krátery, viditelné na celém Měsíci, často obklopeny kruhovitými pohořími, novější paprskovité krátery vznikly při pozdějších dopadech, nápadný kráter Koperník, mnoho pojmenováno podle známých osobností (Ptolemaios, Einstein atd.)

Působení Měsíce na Zem-příliv a odliv voda je na přivrácené straně Měsícem přitahována a na odvrácené odpuzována, tak vzniká příliv a odliv, na otevřeném moři činí rozdíl méně než jeden metr, na pobřeží však může dosáhnout až šest metrů, u ústí řek je rozdíl mezi přílivem a odlivem ještě větší, vliv Slunce na příliv a odliv je oproti Měsíci zhruba poloviční

Zatmění Měsíce nastává při úplňku, naše družice je v opozici se Sluncem, Země se pak nachází mezi Sluncem a Měsícem, pokud Měsíc projde stínem Země, nastane zatmění Měsíce

Zatmění Měsíce z Měsíce

Průběh úplného zatmění Měsíce

Průzkum Měsíce r.1959 na Měsíci automatická sovětská sonda Luna 2, r.1959 vyfotografována poprvé odvrácená strana Měsíce sovětskou sondou Lunou 3, r.1966 prvním umělý satelit Měsíce sovětská sonda Luna 10, r.1968 členové posádky Apollo 8 (Frank Borman, James Lovell a William Anders) - první lidé, kteří na vlastní oči viděli odvrácenou stranu Měsíce, 20. červenec 1969 Apollo 11 – Neil Armstrong (velitel americké mise) , dr. Edwin Aldrin – první muži kráčející po měsíčním povrchu, pilotem velitelského modulu byl Michael Collins, r.1972 Apollo 17 – Eugene Cernan, Ronald Evans, Harrison Schmitt (zatím poslední muži na Měsíci)

Apollo 11- Armstrong, Collins, Aldrin

První přistání člověka na Měsíci 20. července 1969 Neil Armstrong, dr. Edwin Aldrin a Michael Collins přistáli v Moři klidu, Armstrong s Aldrinem během dvou a půlhodinové vycházky nasbírali 22 kg měsíčních hornin a po 21,5 hodinách pobytu na povrchu odstartovali zpět k Collinsovi, který zatím čekal ve velitelském modulu na oběžné dráze Měsíce, Přistáli v Tichém oceánu 24. července 1969

Start Saturnu V s Apollo 11

Eagle-lunární modul Apolla 11 na Měsíci

Odpověz na otázky: 1) Jaký průměr má Měsíc v rovníkové části Odpověz na otázky: 1) Jaký průměr má Měsíc v rovníkové části? Vyber správnou odpověď: B) 3 476 km A) 12 746 km C) 6 373 km

2) Vyjmenuj fáze měsíce. Vyber správné odpovědi: B) Nov D – dorůstá Úplněk C - couvá A) Nov První čtvrť Úplněk Poslední čtvrť C) Úplněk Zatmění Srpek Půlek

3) Jak říkáme tmavým oblastem na povrchu Měsíce, tzv. „tvář“ Měsíce 3) Jak říkáme tmavým oblastem na povrchu Měsíce, tzv. „tvář“ Měsíce? Vyber správnou odpověď: B) pohoří A) krátery C) moře

4) Jak se jmenuje známý kráter na Měsíci s průměrem 85 km 4) Jak se jmenuje známý kráter na Měsíci s průměrem 85 km? Vyber správnou odpověď: B) Ostrov A) Tycho C) Hojnost

5)Kdy nastává zatmění Měsíce? Vyber správné odpovědi: A) Měsíc je v novu B) Země je mezi Sluncem a Měsícem C) Nastává při úplňku D) Měsíc je mezi Sluncem a Zemí

6) V jakém roce,čí a jaká sonda provedla první průzkum Měsíce 6) V jakém roce,čí a jaká sonda provedla první průzkum Měsíce? Vyber správnou odpověď: r.1959 americká Apollo 2 B) r.1969 sovětská Luna 3 C) r.1959 sovětská Luna 2

7) Kteří muži kráčeli dne 20 7) Kteří muži kráčeli dne 20. července 1969 jako první po povrchu Měsíce? Vyber správnou odpověď: B) Armstrong Aldrin A) Armstrong Aldrin Collins C) Cernan Evans Schmitt

8) Jak se nazývá lunární modul Apolla 11? Vyber správnou odpověď: B) Neil A) Saturn V C) Eagel

9) Jaká síla Měsíce způsobuje na Zemi příliv a odliv 9) Jaká síla Měsíce způsobuje na Zemi příliv a odliv? Vyber správnou odpověď: B) přitažlivá A) gravitační C) vztlaková

10) Jaký vliv na příliv a odliv má Slunce oproti Měsíci 10) Jaký vliv na příliv a odliv má Slunce oproti Měsíci? Vyber správnou odpověď: A) úplně stejný B) zhruba dvojnásobný C) zhruba poloviční

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. galerie office http://cs.wikipedia.org/wiki/ [cit.: 2012-03-16] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dd/Full_Moon_Luc_Viatour.jpg [cit.: 2012-03-16] http://mladez.astro.cz/upload/clanky/nocni-obloha/minimum_o_hvezdach/obr.24-mesicni_more.jpg [cit.: 2012-03-16] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f8/Tycho_crater_on_the_Moon.jpg [cit.: 2012-03-16] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1b/Moon_Eclipse_cs.svg/590px- Moon_Eclipse_cs.svg.png [cit.: 2012-03-16] http://mesic.astronomie.cz/Images/zatmeni-z-mesice.jpg [cit.: 2012-03-16] http://www.astro.zcu.cz/obr.php?pid=704 [cit.: 2012-03-16] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/The_Apollo_11_Prime_Crew_-_GPN-2000- 001164.jpg [cit.: 2012-03-16] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8b/5927_NASA.jpg [cit.: 2012-03-16] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Apollo_11_Launch_-_GPN-2000-000630.jpg [cit.: 2012-03-16] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Moon_PIA00302.jpg [cit.: 2012-03-16] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/Cara-oculta-luna.jpg [cit.: 2012-03-16]

Metodika prezentace: Prezentace slouží k prohloubení znalostí. Žák porovnává poznatky získané v zeměpise a ve fyzice s podrobnějšími informacemi o měsíci v literatuře nebo na internetu. Žák zná dobu oběhu Měsíce kolem Země a dobu oběhu rotace. Žák stručně popíše charakteristiku Měsíce a zná rozdíl mezi přivrácenou a odvrácenou stranou Měsíce. Žák zná teorie vzniku Měsíce. Žák popíše povrch Měsíce (moře, krátery, pohoří) Žák popíše vlivy Měsíce na Zem, ví, jak vzniká zatmění Měsíce. Žák se seznámí s průzkumem Měsíce. Žák odpoví na otázky-žák vybírá správné odpovědi.