Podvozek VY_32_INOVACE_13_252 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podvozek VY_32_INOVACE_13_252 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 13 Anotace Podvozek Klíčová slova Rám, nápravy, řízení, brzdy, kola Předmět Automobily Autor, spoluautor Bc. Ladislav Hajný Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední strana
Podvozek Součástmi podvozku jsou: karoserie vozidla nebo rám – montují se do nich další skupiny, které pak vytvářejí jeden celek odpružení a tlumení – zmenšují přenos kmitavých pohybů náprav na karoserii nebo rám. Chrání posádku, náklad i samotnou konstrukci vozidla před nežádoucími otřesy zavěšení kol – je způsob připojení kola k rámu nebo karoserii. Zavěšení kol umožňuje pohyb kola při propružení a přenáší síly a silové momenty, mezi kolem a karoserií nebo rámem vozidla řízení vozidla – umožňuje udržování vozidla v přímém směru a natočení kol při průjezdu zatáčkou brzdy – umožňuje snížení rychlosti vozidla popř. zastavení a zajištění stání vozidla – zabezpečení proti pohybu kola s pneumatikami – je mezičlánkem mezi vozovkou a vozidlem. Kola přenáší celkovou hmotnost vozidla na vozovku, přenáší hnací a brzdné síly
Podvozek Karoserie – Alfa Romeo
Podvozek Rám – strojový spodek – bez kol
Podvozek Rám motocyklů
Podvozek Odpružení a tlumení Pérování a tlumení je soubor prvků vozidla, které vytvářejí pružné spojení náprav a nástavbou - karoserií. Základní funkce - maximální zabezpečení pohodlné jízdy maximální zabezpečení bezpečné jízdy Základní kritérium pro bezpečnost jízdy: je schopnost přenosu maximálních třecích sil v dotykových plochách pneumatik - velikost je mimo jiné dána velikostí zatížení kola. kolísání zatíženého kola vlivem dynamických sil - vznikají při jízdě po nerovné vozovce, zmenšují bezpečnost jízdy. Základní požadavek na pérování z hlediska bezpečné jízdy: minimální kolísání svislého zatížení kola zajištění dostatečného pohodlí posádky vozidla
Podvozek Odpružení a tlumení
Podvozek Zavěšení kol Volba správné konstrukce zavěšení kola má významný vliv na jízdní komfort, bezpečnost a pohodlí jízdy. Požadavky na zavěšení kol: jízdní komfort – náprava musí co nejméně přenášet vibrace do prostoru pro posádku přesné vedení kola - důležitý parametr pro jízdní vlastnosti a bezpečnost minimální rozměry - zavěšení kol a samotné nápravy by měly co nejméně omezovat prostory pro posádku, zavazadla a prostor pro hnací agregáty nízkou hmotnost - hledisko neodpružených hmot
Podvozek Zavěšení kol
Podvozek Řízení Základní požadavky: snadná, rychlá a bezpečná ovladatelnost vozidla musí být minimalizovány kmity a rázy kola se po projetí zatáčkou musí samovolně vracet do přímého směru řídící ústrojí musí mít co nejmenší vůle v mechanismu převodu na kola počet otáček volantu nesmí být větší než 5x od rejdu do rejdu
Podvozek Brzdová soustava Základní požadavky: musí umožnit za všech okolností, snížení rychlosti vozidla, zastavení a zajištění stání vozidla (zabezpečení proti pohybu) minimální doba náběhu a technickou prodlevu brzd musí mít vysokou spolehlivost a trvanlivost odolnost proti korozi a opotřebení nízké nároky na údržbu
Podvozek Kola s pneumatikami Základní požadavky: přenáší a snáší hmotnost vozidla přenáší síly mezi vozovkou a vozidlem doplňuje pružící systém musí mít co nejmenší valivý odpor přiměřenou životnost a trvanlivost Kola patří mezi neodpružené hmoty, proto musí mít co nejmenší hmotnost a vysokou pevnost a pružnost
Podvozek U současných nákladních vozidel kategorie N₂ a N₃ je tvořena podvozková skupina rámem vozidla, na rám jsou připevněny ostatní agregáty vozidla: skupina přední náprava skupina mechanizmu řízení skupina zadní náprava skupina motor skupina převodovka, popř. přídavná/redukční převodovka Toto vše dohromady vytváří strojový spodek vozidla tzv. „Chassi“. Strojový spodek přenáší: zatížení vozidla – celkovou hmotnost všechny síly vzniklé akcelerací/decelerací zachycuje nerovnosti vozovky všechny síly, které působí na vozidlo při průjezdy zatáčkami Za všech okolností zaručuje stabilitu vozidla, ve všech režimech jízdy!!!
Podvozek Tatra Praga V3S
Podvozek Možnosti rozšíření strojového spodku u vozidel N₁ a N₂ Iveco Daily
Tato prezentace, ukazuje a velmi stručně seznamuje žáky s podvozkem vozidel, jde pouze o seznámení žáků s tím z jakých částí se podvozek skládá, a s některými vlastnostmi a konstrukcemi podvozků. Cvičení: Jaké jsou základní požadavky na brzdovou soustavu? Jaký vliv má pneumatika na jízdní vlastnosti vozidla? Co umožňuje řízení a zavěšení kol? Děkuji za pozornost
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. Informatorium Zákon č. 56/2001 Sb. Vyhláška MDS č.341/2002 V prezentaci použity vlastní citace, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů: http://www.brdm2.estranky.cz/fotoalbum/nakladni-automobily-a-privesy/snehova-freza-d-470/d-470-mazaci-plan-podvozku.html http://www.agrotectrucks.cz/daily-cab-rozmery http://www.alfisti.cz/index.php?link=cuore-modely-pod-kridly-fiatu-alfa-romeo-156 http://www.tatra.cz/proc-tatru/technicka-koncepce-tatra/unikatni-podvozek-t-810/ http://www.motocykl-online.cz/novinky/bmw-novy-podvozek http://autobazar.hyperinzerce.cz/tuning-podvozky/inzerat/4917752-opel-corsa-b-podvozek-jom-60-40-nabidka-ustecky-kraj/#.UqShCiezIW4 http://www.autolexikon.net http://www.cad.cz/strojirenstvi/38-strojirenstvi/4188-predni-naprava-osobniho-automobilu.html https://student.sps-prosek.cz/~salato08it/maturita_web/podvozek.html