Tmely a plniče pórů, mořidla VY_32_INOVACE_28_573

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 24 AnotaceDefinice.
Advertisements

Vady dřeva – trhliny, vady růstu, vady struktury dřeva VY_32_INOVACE_28_567 1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy.
Vztah dřeva k vodě VY_32_INOVACE_28_ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceDrážkový.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 38 Anotace.
1 Fyziologie dřevin VY_32_INOVACE_28_554 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Svařování plamenem VY_32_INOVACE_16_322
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Základy automatického řízení 1
Elektrické stroje točivé
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Okna VY_32_INOVACE_45_906 Projekt.
Poruchy stropů VY_32_INOVACE_27_537
Vlastnosti stavebních materiálů
Zpětná vazba v zesilovačích 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Zřizování nových příček - opakování
Architektonická kompozice
Názvosloví a typy střech
Technické materiály - nekovy - plasty - spojování, skladování
Určování času VY_22_INOVACE_07_140
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
Současná architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Účetnictví – význam informací
Základní zapojení zesilovačů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stropy VY_32_INOVACE_02_021 Projekt.
Programování a simulace CNC strojů I.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Čistírna odpadních vod
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Perové spoje 2 VY_32_INOVACE_22_439
Kovové střešní krytiny
Mikroskopická stavba dřeva a kůry VY_32_INOVACE_28_557
Chemické vlastnosti technických materiálů
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
Úvod do fyziky opakování
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Rozdělení komínů VY_32_INOVACE_01_002
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Proudění kapalin VY_32_INOVACE_11_224
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Česká architektura 50. – 80. let
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
Kladkostroje a visuté kočky
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Měření v dílenské praxi
Regulátory integrační
Strojní obrábění – Praktická úloha 3.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Veřejná kanalizace VY_32_INOVACE_16_315
Vady dřeva – úvod, rozdělení, suky VY_32_INOVACE_28_566
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Řezání vnějších závitů
Zřizování nových příček
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

Tmely a plniče pórů, mořidla VY_32_INOVACE_28_573 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Tmely a plniče pórů, mořidla VY_32_INOVACE_28_573 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 28 Anotace Vyučovací hodina o materiálech povrchové úpravy – tmely, plniče pórů Klíčová slova Tmel, plnič pórů, navalování, transparentní, pigmentový, správkový, polární Předmět Materiály Autor, spoluautor Dipl. Ing. Miloš Václav NOVÁK Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 3. ročník oboru TRUHLÁŘ Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana

Tmely a plniče pórů TMELY STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Tmely a plniče pórů Tyto materiály se z hlediska složení, řadí k nátěrovým hmotám, mají však odlišnou funkci. Slouží k vyrovnání nerovností v ploše. Může se jich používat k místní – lokální úpravě plochy – správkové (opravné) tmely, nebo k vyrovnání celé plochy – potahové (podkladové tmely). Sortiment je velmi široký a člení se podle několika hledisek: Podle druhu pojiva: tmel klihový, lakový, emulzní, olejový, vodový Podle způsobu nanášení: stříkací, polévací, navalovací, Podle barvy: transparentní, pigmentový Podle rozpouštědel: tmely s rozpouštědly organickými a anorganickými (vodové) TMELY

PLNIČE PÓRŮ Plniče jsou: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje PLNIČE PÓRŮ Slouží k zaplnění pórů hrubě pórovitých dřevin pod lakový film leštěný na vysoký lesk ( a v některých případech i pololesk) Plniče jsou: Lakové tmely složené z pojiva, plnidla a barviva. Pojidlo musí být pružné a musí mít dobrou přilnavost. Používají se syntetické laky. Plnidlo nesmí mít částice ani jemné ani hrubé. Barvivo musí být takové, které se nerozpouští v lacích. Rychlobrousitelné základní laky Odbroušené částečky spojené s ještě vlhkým pojivem, vyplní póry a plní tak funkci plniče. 3

Prostředky měnící barvu povrchu dřeva STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Prostředky měnící barvu povrchu dřeva Používají se: K odstranění barevných skvrn a záběhů, které vznikají během růstu stromu nebo jsou způsobeny reakcí kovových nástrojů s tříslovinami. Egalizaci barevného odstínu předních ploch nábytkové sestavy zadýhovaných světlou dýhou. Podstatné změny barvy, intenzivním bělením a napodobení dražších dřev cenově dostupnějšími. Osvěžení vzhledu dřeva a získání zajímavého odstínu. U nás se bělí především světlá dřeva, hlavně JV, JS, BŘ. TMAVÉ DŘEVO NA SVĚTLÉ BĚLÍME, SVĚTLÉ NA TMAVÉ MOŘÍME BĚLÍCÍ PROSTŘEDKY 4 4 4

CHEMICKÉ FYZIKÁLNÍ Peroxid vodíku Kyselina šťavelová STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Peroxid vodíku Kyselina šťavelová Pigmentová bělidla disperzní vodová Lazurovací laky CHEMICKÉ FYZIKÁLNÍ 5 5 5 5 5

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje MOŘIDLA Tímto názvem se označují barvící laky, které vnikají do dřevní hmoty a netvoří povlak. Používají se k napodobování vzácnějších tmavších dřevin dostupnějšími, zvýraznění textury dřeva a k zakrytí barevných rozdílů. Nároky na jakost mořidel se stále zvyšují. U mořidel je požadováno: Široký sortiment barev, schopnost vybarvovat v široké barevné stupnici Barvící mohutnost Světlostálost Jejich zpracování má být co nejjednodušší Namořené plochy mají rychle schnout NÁROKY 6 6 6 6 6 6 6

Rozdělení mořidel 1. Podle surovinového původu: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Rozdělení mořidel 1. Podle surovinového původu: Přírodní – výtažky z barevných dřevin (santalové dřevo), z ořechových slupek Syntetická – vyrobená buď úpravou přírodních látek nebo synteticky 2. Podle rozpouštědel, v nichž jsou rozpouštěna: Rozpustná ve vodě Disperzní mořidla Lazurovací mořidla Mořidla rozpuštěná v organických rozpouštědlech. 3. Podle počtu složek: Jednosložková – jednoduchá Dvousložková – dvojitá, podvojná. 4. Podle způsobu vybarvení: - Mořidla chemická, fyzikální a mořidla chemicko-fyzikální 7 7 7 7 7 7 7 7

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje OTÁZKY K OPAKOVÁNÍ Postupně vysvětlete (charakterizujte), popište význam a použití TMELY PLNIČE PÓRŮ BĚLÍCÍ PROSTŘEDKY MOŘIDLA 8 8 8 8 8 8 8 8 8

STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ing.KŘUPALOVÁ, Zdeňka. Nauka o materiálech pro 1. a 2. ročník SOU učebního oboru truhlář. Praha 1, Mostecká 9: SOBOTÁLES, 1999, ISBN 80-85920-57-3. 9 9 9 9 9 9 9 9 9