Tmely a plniče pórů, mořidla VY_32_INOVACE_28_573 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Tmely a plniče pórů, mořidla VY_32_INOVACE_28_573 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 28 Anotace Vyučovací hodina o materiálech povrchové úpravy – tmely, plniče pórů Klíčová slova Tmel, plnič pórů, navalování, transparentní, pigmentový, správkový, polární Předmět Materiály Autor, spoluautor Dipl. Ing. Miloš Václav NOVÁK Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Výklad Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 3. ročník oboru TRUHLÁŘ Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana
Tmely a plniče pórů TMELY STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Tmely a plniče pórů Tyto materiály se z hlediska složení, řadí k nátěrovým hmotám, mají však odlišnou funkci. Slouží k vyrovnání nerovností v ploše. Může se jich používat k místní – lokální úpravě plochy – správkové (opravné) tmely, nebo k vyrovnání celé plochy – potahové (podkladové tmely). Sortiment je velmi široký a člení se podle několika hledisek: Podle druhu pojiva: tmel klihový, lakový, emulzní, olejový, vodový Podle způsobu nanášení: stříkací, polévací, navalovací, Podle barvy: transparentní, pigmentový Podle rozpouštědel: tmely s rozpouštědly organickými a anorganickými (vodové) TMELY
PLNIČE PÓRŮ Plniče jsou: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje PLNIČE PÓRŮ Slouží k zaplnění pórů hrubě pórovitých dřevin pod lakový film leštěný na vysoký lesk ( a v některých případech i pololesk) Plniče jsou: Lakové tmely složené z pojiva, plnidla a barviva. Pojidlo musí být pružné a musí mít dobrou přilnavost. Používají se syntetické laky. Plnidlo nesmí mít částice ani jemné ani hrubé. Barvivo musí být takové, které se nerozpouští v lacích. Rychlobrousitelné základní laky Odbroušené částečky spojené s ještě vlhkým pojivem, vyplní póry a plní tak funkci plniče. 3
Prostředky měnící barvu povrchu dřeva STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Prostředky měnící barvu povrchu dřeva Používají se: K odstranění barevných skvrn a záběhů, které vznikají během růstu stromu nebo jsou způsobeny reakcí kovových nástrojů s tříslovinami. Egalizaci barevného odstínu předních ploch nábytkové sestavy zadýhovaných světlou dýhou. Podstatné změny barvy, intenzivním bělením a napodobení dražších dřev cenově dostupnějšími. Osvěžení vzhledu dřeva a získání zajímavého odstínu. U nás se bělí především světlá dřeva, hlavně JV, JS, BŘ. TMAVÉ DŘEVO NA SVĚTLÉ BĚLÍME, SVĚTLÉ NA TMAVÉ MOŘÍME BĚLÍCÍ PROSTŘEDKY 4 4 4
CHEMICKÉ FYZIKÁLNÍ Peroxid vodíku Kyselina šťavelová STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Peroxid vodíku Kyselina šťavelová Pigmentová bělidla disperzní vodová Lazurovací laky CHEMICKÉ FYZIKÁLNÍ 5 5 5 5 5
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje MOŘIDLA Tímto názvem se označují barvící laky, které vnikají do dřevní hmoty a netvoří povlak. Používají se k napodobování vzácnějších tmavších dřevin dostupnějšími, zvýraznění textury dřeva a k zakrytí barevných rozdílů. Nároky na jakost mořidel se stále zvyšují. U mořidel je požadováno: Široký sortiment barev, schopnost vybarvovat v široké barevné stupnici Barvící mohutnost Světlostálost Jejich zpracování má být co nejjednodušší Namořené plochy mají rychle schnout NÁROKY 6 6 6 6 6 6 6
Rozdělení mořidel 1. Podle surovinového původu: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Rozdělení mořidel 1. Podle surovinového původu: Přírodní – výtažky z barevných dřevin (santalové dřevo), z ořechových slupek Syntetická – vyrobená buď úpravou přírodních látek nebo synteticky 2. Podle rozpouštědel, v nichž jsou rozpouštěna: Rozpustná ve vodě Disperzní mořidla Lazurovací mořidla Mořidla rozpuštěná v organických rozpouštědlech. 3. Podle počtu složek: Jednosložková – jednoduchá Dvousložková – dvojitá, podvojná. 4. Podle způsobu vybarvení: - Mořidla chemická, fyzikální a mořidla chemicko-fyzikální 7 7 7 7 7 7 7 7
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje OTÁZKY K OPAKOVÁNÍ Postupně vysvětlete (charakterizujte), popište význam a použití TMELY PLNIČE PÓRŮ BĚLÍCÍ PROSTŘEDKY MOŘIDLA 8 8 8 8 8 8 8 8 8
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ing.KŘUPALOVÁ, Zdeňka. Nauka o materiálech pro 1. a 2. ročník SOU učebního oboru truhlář. Praha 1, Mostecká 9: SOBOTÁLES, 1999, ISBN 80-85920-57-3. 9 9 9 9 9 9 9 9 9