Početní výkony s celými čísly: násobení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Advertisements

Sčítání celých čísel.
Téma: KLADNÁ A ZÁPORNÁ CELÁ ČÍSLA
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika a její aplikace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
Obory čísel Přirozená čísla, nula, celá čísla, racionální čísla, iracionální čísla a reálná čísla.
Zpracovala Mgr. Jana Říhová pod metodickým vedením RNDr. Růženy Blažkové, CSc.
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 1
Rovnost, rozšiřování a krácení.
VY_42_INOVACE_377_CELÁ ČÍSLA – POČETNÍ OPERACE
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Počítáme s celými čísly
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
15.1 CELÁ ČÍSLA Večer ukazoval teploměr +5 °C a ráno -1 °C.
Téma: CELÁ ČÍSLA znázornění absolutní hodnota porovnávání sčítání
Celá čísla Násobení.
Z CELÁ ČÍSLA POROVNÁVÁNÍ -8 < > - 22.
Téma: NÁSOBENÍ CELÝCH ČÍSEL 1
Písmena N; Z; Q; R jsou používána pro označení číselných oborů.
ROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:7. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Celá čísla – Absolutní.
Matematika a její aplikace
Násobení celých čísel (- 5). (- 3) = 4. (- 2) = (- 10). (- 7). (+ 9). (- 3) = Obsah: 1.Titulní strana, obsahTitulní strana, obsah 2.PostupPostup 3.Určení.
CELÁ ČÍSLA.
11.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Celá čísla Pojem celé číslo,sčítání,odčítání. Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): Září 2012 Ročník:7. Tematická oblast:
Celá čísla ZŠ Mysločovice, 7. ročník. Celá čísla  Množina celých čísel Z Záporná čísla Nula Kladná čísla.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mocniny Mocniny záporných čísel (se záporným základem)
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
1. Najdi násobky čísel 4 a Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické.
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Složitější složené zlomky
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7 1. ???
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Celá čísla Úvod. Porovnávání celých čísel..
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Zlomky Složené zlomky..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Mgr. Radka Pospíchalová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Počtové operácie s celými číslami: sčítanie a odčítanie
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
ČÍSELNÉ MNOŽINY © Jitka Mudruňková 2014.
Zlomky Dělení zlomků..
Zlomky a desetinná čísla.
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
* Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Mocniny záporných čísel (se záporným základem)
KMT/DIZ2 CELÁ ČÍSLA (možnosti jejich zavedení, významy znaménka "-", porovnávání celých čísel, operace s celými čísly ) konstrukce množiny celých čísel.
Početní výkony s celými čísly: dělení
Početní výkony s celými čísly: násobení
Zlomky Složené zlomky..
Zlomky Čísla smíšená..
Zlomky Čísla smíšená..
Úvod Porovnávání celých čísel
NÁSOBENÍ A DĚLENÍ CELÝCH ČÍSEL
Početní výkony s celými čísly: dělení
Zlomky Čísla smíšená..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Početní výkony s celými čísly: násobení
Transkript prezentace:

Početní výkony s celými čísly: násobení Celá čísla Početní výkony s celými čísly: násobení

Celá čísla Množina celých čísel se skládá z přirozených čísel (1, 2, 3, …), nuly a záporných čísel (-1, -2, -3, …). Množina celých čísel se v matematice většinou označuje Z, podle Zahlen (německy čísla). číslo nula čísla záporná čísla přirozená

Vzdálenost pěti jednotek. Taktéž vzdálenost pěti jednotek. Celá čísla Vzdálenost obrazu čísla na číselné ose od nuly se nazývá absolutní hodnota čísla. Protože se jedná o vzdálenost, je absolutní hodnota vždy číslo kladné nebo nula (nezáporné). Značí se x. Tedy: x = -x = x 5=5 Vzdálenost pěti jednotek. Taktéž vzdálenost pěti jednotek. -5=5 Příklad: 5 = -5 = 5

1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; … -1; -2; -3; -4; -5; … Celá čísla Slouží k vyjádření změny počtu prvků a jejich porovnávání. Například změny stavu hladin řek, změny teplot vzduchu, změny výše konta v bance apod. čísla kladná 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; … číslo nula čísla záporná -1; -2; -3; -4; -5; …

+2.(+4)= 2.4= 8 +2.(4)= 2.(4)= 8 2.(+4)= 2.4= 8 2.(4)= 8 Násobení celých čísel. Násobíme-li dvě čísla kladná, výsledek je kladný. +2.(+4)= 2.4= 8 Je-li na začátku příkladu či závorky kladné číslo, znaménko + obvykle nepíšeme. +2.(4)= 2.(4)= 8 Násobíme-li číslo kladné a číslo záporné nezávisle na pořadí, je výsledek záporný. 2.(+4)= 2.4= 8 Je-li na začátku příkladu či závorky kladné číslo, znaménko + obvykle nepíšeme. Násobíme-li dvě čísla záporná, výsledek je kladný. 2.(4)= 8

Stejná znaménka dávají + (plus). Opačná znaménka dávají  (mínus). Násobení celých čísel. + . + = + + .  =   .  = +  . + =  Stejná znaménka dávají + (plus). Opačná znaménka dávají  (mínus). Pomůcka: Taky si můžete spočítat čárečky, plus má dvě čárečky a mínus jednu. Vyjde-li vám číslo liché, je výsledek záporný. A naopak, vyjde-li vám číslo sudé, je výsledek kladný.

Násobení celých čísel. Pomůcka: Taky si můžete spočítat a sečíst čárečky, plus má dvě čárečky a mínus jednu. Vyjde-li vám číslo liché, je výsledek mínus. A naopak, vyjde-li vám číslo sudé, je výsledek plus. + . + = + + .  =  4 ? 3 ?  .  = +  . + =  2 ? 3 ?

2.(2).(+3).(5).(3).(1) = 180 2.(2).(+3).5.(3).(1) =  180 Násobení celých čísel. Násobení většího počtu celých čísel „najednou“. Pro výsledné znaménko je rozhodující počet záporných čísel, jinými slovy počet „mínusů“. 2.(2).(+3).(5).(3).(1) = 180 1.) Je-li záporných čísel sudý počet, výsledek bude kladný. 2.(2).(+3).5.(3).(1) =  180 2.) Je-li záporných čísel lichý počet, výsledek bude záporný.

A nyní něco na procvičení - poprvé. Vypočítej:  2 .(+ 4) = 0 .( 45) = 7 . 8 = (+ 34) .(+ 23) =  5 .( 9) = ( 54) .(+ 5) = 9 .( 2) = (+7) .(  20) = ( 11) .( 5) = ( 40) .( 65) = 6 .( 15) = (+ 60) . 30 =  5 . 0 =  66 .1 =  32 . 40 = 1 .( 1) = (+ 2) .( 67) = 60 .( 60) =  1 .( 48) =  43 . 0 = 234 .( 100) = 50 .( 5) = Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní něco na procvičení - poprvé. Řešení:  2 .(+ 4) =  8 0 .( 45) = 7 . 8 = 56 (+ 34) .(+ 23) = 782  5 .( 9) = 45 ( 54) .(+ 5) =  270 9 .( 2) =  18 (+7) .(  20) =  140 ( 11) .( 5) = 55 ( 40) .( 65) = 2600 6 .( 15) =  90 (+ 60) . 30 = 1800  5 . 0 =  66 .1 =  66  32 . 40 =  1280 1 .( 1) =  1 (+ 2) .( 67) =  134 60 .( 60) =  3600  1 .( 48) = 48  43 . 0 = 234 .( 100) =  23400 50 .( 5) =  250

A nyní něco na procvičení – podruhé. Vypočítej: 5 .( 2).4.(+ 6).( 2) = 3.( 7).( 4).6.8 =  1.( 5).( 9).(+ 2).5.(+ 6) = 4.( 6).3.2.(+ 7).( 9).( 2) = 4.2.( 1).2.( 1).( 5) =  4.( 6).( 5).(+ 7).2.( 1) =  2.(+ 1).( 2).1.( 5).1 =  40.( 4).(+ 32).( 32).0.40 =  1.(+ 3).( 1).4.( 2) =  4.(+ 3).( 5).7.( 1).( 4) = 1.4.( 2).( 2).1.( 2) = Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní něco na procvičení – podruhé. Řešení: 5 .( 2).4.(+ 6).( 2) = 480 3.( 7).( 4).6.8 = 4032  1.( 5).( 9).(+ 2).5.(+ 6) =  2700 4.( 6).3.2.(+ 7).( 9).( 2) =  18144 4.2.( 1).2.( 1).( 5) =  80  4.( 6).( 5).(+ 7).2.( 1) = 1680  2.(+ 1).( 2).1.( 5).1 =  20  40.( 4).(+ 32).( 32).0.40 =  1.(+ 3).( 1).4.( 2) =  24  4.(+ 3).( 5).7.( 1).( 4) = 1680 1.4.( 2).( 2).1.( 2) =  32

A nyní něco na procvičení - potřetí. Vypočítej: Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní něco na procvičení - potřetí. Řešení:

A nyní něco na procvičení - počtvrté. Vypočítej: Klikni pro zobrazení výsledků.

A nyní něco na procvičení - počtvrté. Řešení:

Násobení celých čísel – shrnutí: Násobení dvou čísel: 2 . 4 = 8  2.( 4) = 8 Mají-li obě násobená čísla stejná znaménka, výsledek je kladný. 2 .( 4) =  8  2 .(+ 4) =  8 Mají-li dvě násobená čísla různá znaménka, výsledek je záporný.

Násobení celých čísel – shrnutí: Násobení více čísel:  2.3.( 4).(+1) = 24 Je-li mezi násobenými čísly sudý počet záporných čísel, výsledek bude kladný.  2.3.( 4).( 1) =  24 Je-li mezi násobenými čísly lichý počet záporných čísel, výsledek bude záporný.