10. Test z anorganické chemie Obecná a anorganická chemie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Výpočty podle chemických rovnic
Typy chemických reakcí
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Druhy chemických reakcí
Analytická chemie Kvalitativní analýza
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Anorganická chemie S O L I VY_32_INOVACE_20 - SOLI.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_12.
Soli Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Název šablony: Inovace v chemii 52/CH22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: ZÁKLADNÍ CHEMICKÉ VÝPOČTY.
Vyčíslení chem. rovnic.
Výpočty z chemických rovnic
Názvosloví - opakování II.
Vzorce - opakování I..
Názvosloví solí.
Chemické názvosloví anorganických sloučenin 1
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Neutralizace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_139_Druhy chemických reakcí AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM:
Neutralizace Vznik solí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40.
Redoxní reakce 9.A, B 23/5 3-ox.;.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 24 Autor: Lenka Poláková
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
REAKCE CHEMIE ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 5
Jak vznikají soli.
Názvosloví - opakování I.
Zjednodušené sestavování a dopočítávání chemických rovnic.
Chemické výpočty II.
1) Napište chemické názvy sloučenin nebo iontů:
Názvosloví - opakování III.
Výpočtové úlohy v chemii
Výpočty z chemických rovnic
Výpočet procentového složení sloučenin Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Pětiminutovky z anorganické chemie
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Edita NAĎOVÁ Název prezentace 4. Chemické názvosloví Název sady: Obecná a anorganická chemie (pro 3.ročník.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Lucie Tuhá ČísloVY_32_Inovace_3073 NázevNázvosloví anorganických a organických sloučenin Téma hodinyNázvosloví.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
EU peníze středním školám
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Neutralizace Vznik solí
Pětiminutovky z anorganické chemie
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
Soli.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Výpočty z chemických rovnic
Obecná a anorganická chemie
8. Ostatní chemické výpočty Obecná a anorganická chemie
Obecná a anorganická chemie
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_25_FIKA
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH ROVNIC
Šablona 32 VY_32_INOVACE_04_20_Výpočty z rovnic.
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-05
Agrochemie – 3. cvičení.
Přehled chemických vzorců
Agrochemie – 7. cvičení.
Transkript prezentace:

10. Test z anorganické chemie Obecná a anorganická chemie Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Edita NAĎOVÁ Název prezentace 10. Test z anorganické chemie Název sady: Obecná a anorganická chemie (pro 3.ročník oboru Mechanik seřizovač a Technik - puškař) Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0727 Datum vzniku: 16.12. 2012 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR

ANOTACE: Záměrem této sady výukových materiálů Obecná a anorganická chemie (pro 3.ročník oboru Mechanik seřizovač a Technik - puškař) je představit žákům, kteří se v této oblasti vzdělávají, obecnou a anorganickou chemii. Jednotlivé prezentace v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v běžné výuce chemie na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na test z anorganické chemie.

30g NaCl je rozpuštěno ve 220 cm3 H2O. Kolika % bude roztok? Vypočítej hmotnostní zlomek v oxidu železitém Fe2O3. Kolik % železa obsahuje Fe2O3? 30g NaCl je rozpuštěno ve 220 cm3 H2O. Kolika % bude roztok?

1. řešení M(Fe)= 56g/mol M(Fe2O3)=160 g/mol W (Fe) = 2 x M (Fe) / M (Fe2O3) W (Fe) = 112 / 160 W (Fe) = 0,7 (70%) 2. řešení m (R)= 250g m(NaCl)=30 g W (NaCl) = m (NaCl) / m (NaCl+H2O) W (NaCl) = 30 / 250 W (NaCl) = 0,12 (12%)

3. Vypočítejte, kolik tun vápence s 10,7% nečistot je třeba vypálit, abychom získali 10 t páleného vápna. Napište chemickou rovnici.

3. řešení CaCO3 -----> CaO +CO2 ze 100 t………. 56 t z x t …………… 3. řešení CaCO3 -----> CaO +CO2 ze 100 t……….56 t z x t …………….10 t x/100 = 10/ 56 x = 17,85 t 100 % vápence 17,85 t ………. 100% y t ……………… (100-10,7) % y/17,85 = 100/89,3 y = 17,85x100/89,3 y= 19,98 t Je třeba vypálit přibližně 20 t vápence

4. Kousek mince, který má hmotnost 0,3 g, se rozpustí ve zředěné kyselině dusičné. K získanému roztoku sloučeniny Ag se přidá kyselina chlorovodíková. Vznikne bílá tvarohovitá sraženina, která se filtruje, promyje vodou, vysuší a zváží. Hmotnost sraženiny je 0,199 g. Sestavte příslušné rovnice a vypočtěte, kolik % Ag obsahuje mince, jestliže znáte obsah stříbra v 1 molu sraženiny.

4. řešení M (AgCl) = 143,4 g/mol M (Ag) = 107,9 g/mol 3 Ag + 4 HNO3 -----> 3 AgNO3 + NO + 2 H2O AgNO3 + HCl -----> AgCl + HNO3 143,4 g AgCl ……… 107,9 g/mol 0,199 g AgCl ……… x g Ag 0,199/143,4 = x/100 x = 0,149 g Ag 0,3 g Ag ………. 100 % 0,149 g Ag ……. x % 0,149 / 0,3 = x/100 x = 49,6 % Mince obsahuje 49,6 % stříbra

Napiš, vyčísli a urči typ chemické reakce kyselina sírová + hydroxid hlinitý -----> síran hlinitý + voda kyselina dusitá + hydroxid vápenatý -----> dusitan vápenatý + voda měď+ kyselina sírová -----> síran mědnatý + oxid siřičitý + voda sulfid stříbrný + kyselina dusičná -----> dusičnan stříbrný + síra + oxid dusičitý + voda jodid draselný + chlorid barnatý -----> chlorid draselný + jodid barnatý

3 H2SO4 + 2 Al(OH)3 -----> Al2(SO4)3 + 6 H2O neutralizace 2 HNO2 + Ca(OH)2 -----> Ca(NO2)2 + 2 H2O neutralizace Cu + 2 H2SO4 -----> CuSO4 + SO2 +2 H2O redoxní Ag2 S + 4 HNO3 -----> 2 AgNO3 + S + 2 NO2 + 2 H2O redoxní 2 KI + BaCl2 -----> 2 KCl + BaI2 srážecí

Vazby 1 urči typy chemických vazeb, charakterizuj   1 urči typy chemických vazeb, charakterizuj 2 co je elektronegativita, jak ji označujeme 3 urči typ vazby na základě rozdílu elektronegativit ve sloučenině : NaCl O2 HCl

Redoxní děje oxidace je děj, při kterém dochází: a) k zvětšování oxidačního čísla b) ke zmenšování oxidačního čísla k přijímání elektronů   redukce je děj, při kterém dochází: a) ke zvětšování oxidačního čísla b) ke zmenšování oxidačního čísla c) k předávání elektronů

Zdroje pro textovou část KLIKORKA, J., HÁJEK, B., VOTINSKÝ, J., Obecná a anorganická chemie, SNTL/ALFA, Praha: 1985 KOTLÍK, B., RŮŽIČKOVÁ, K., Chemie I v kostce, Fragment, Havlíčkův Brod: 1996: ISBN 80-7200-056-X Fabini, J., Šteplová, D., Sokolík, R., Anorganická chémia, SPN, Bratislava: 1969