Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny 4. ročník
Advertisements

Olga Kačenková Emilie Řezníčková
Rozmnožování rostlin Opylení, oplození
BOTANIKA ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.16 Anotace: Prezentace podle obrázků seznamuje se stavbou květu a květenství, vysvětluje mechanismus opylení, oplození. Vzdělávací.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Rozbor stavby květu VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Pozorování přírody stavba květu.
KVĚT Vznik přeměnou části stonku a listů K pohlavnímu rozmnožování
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Morfologie rostlin – květ
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SEMENNÉ ROSTLINY - charakteristika
Fylogeneze rozmnožování vyšších rostlin
Stavba rostlinného těla
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.20.
Generativní orgány rostlin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Rostlinné orgány - květ
Stavba květu, květenství
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
PROČ ROSTLINA KVETE Při opylení je pylové zrno přeneseno u nahosemenných rostlin na nahé vajíčko nebo u krytosemenných rostlin na bliznu pestíku. Květy.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Stavba rostlinného těla Květ a květenství
ROSTLINY KRYTOSEMENNÉ Angiospermae
Květ a květenství autor: David Hainall.
Reprodukční orgány u semenných rostlin listového původu
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Květ
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
Přírodovědné praktikum
Květ Bohumil Bareš.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se stavbou květů a s funkcí jednotlivých.
Název Generativní orgány rostlin – Květ Předmět, ročník
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
ROSTLINY KRYTOSEMENNÉ Angiospermae
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Rozmnožovací orgány rostlin
KVĚTENSTVÍ.
Květ
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinné orgány – IV. část – květ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/11 Šablona:
Květ Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Krytosemenné.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._21.KVĚT TÉMA: KVĚT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_23_Přírodopis 7.ročník_Květ Téma: Květ CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: leden 2012.
Pohlavní orgány Květ a květenství
List a květ.
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál VY_52_INOVACE_15_ opakování: květ
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_11_Květy Šablona Identifikátor školy:
ROSTLINY A JEJICH ORGÁNY
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Generativní rostlinné orgány
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_Inovace_GR06_Fia01_02 Vytvořeno: Srpen 2013 Autor: Mgr. Lada Fialová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Sada: Botanika Název vzdělávacího materiálu: Květ – vlastní reprodukční orgány Ročník: 1. ročník čtyřletého gymnázia

Anotace: Výkladová prezentace na téma vlastní reprodukční orgány květu. Určená do hodin biologie nebo laboratorních cvičení z biologie. Prezentace je ukončena opakováním. Metodika: Prezentaci ovládá učitel klikáním myši nebo šipkou vpravo (popř. vlevo). Při opakování žáci odpovídají ústně a po kliknutí myší se objevují správné odpovědi.

Vlastní reprodukční orgány KVĚT (flos) Vlastní reprodukční orgány

KVĚT soubor rozmnožovacích orgánů krytosemenných rostlin zajišťuje pohlavní rozmnožování na vzniku květních částí se podílely i listy a stonek omezený růst

FUNKCE KVĚTU láká opylovače pohlavní rozmnožování tvorba semen

Vlastní reprodukční orgány pestík blizna čnělka semeník tyčinka nitka prašník prašný váček prašné pouzdro spojidlo

Tyčinka (stamen) samčí rozmnožovací orgán nitka – sterilní část tyčinky – nese prašník prašník – koncová část tyčinky – vzniká srůstem 2 prašných váčků (srostlé ze 2 prašných pouzder) prašné pouzdro – redukčním dělením vznikají pylová zrna konektiv – spojnice prašných pouzder

Andreceum (androeceum) soubor všech tyčinek v jednom květu mocnost tyčinek – různá délka v jednom květu dvoumocné (hluchavka) čtyřmocné (brukvovité) bratrost tyčinek – srůstání tyčinek bázemi v jeden nebo více svazečků jednobratré (ibišek) dvoubratré (vikve) trojbratré (třezalka)

Pylové zrno haploidní buňky exina – vnější BS; může být tvarovaná, lepkavá, hladká, nafouklá intina – vnitřní BS po vzniku jsou jednotlivá, ve dvojicích nebo čtveřicích brylka – všechna pylová zrnka z prašného pouzdra slepená v jeden útvar

Pestík (pistillum) rozmnožovací orgán srostlý z jednoho nebo více plodolistů plodolist – samičí rozmnožovací orgán semeník – spodní část pestíku; obsahuje vajíčka čnělka – prodlužuje pestík blizna – vrcholová část pestíku

Semeník (ovárium) svrchní – květní části vyrůstají pod semeníkem (růže šípková) spodní (jabloň) obr. 1 polospodní (lomikamen) obr. 2

Gyneceum (gynaeceum) soubor všech plodolistů v jednom květu apokarpické – plodolisty vzájemně nesrůstají (pryskyřník, pivoňky) synkarpické – boční srůst pestíků (kosatec) parakarpické – boční srůst okrajů; vymizení bočních stěn (violka) lyzikarpické – srůst okrajů; vymizení bočních stěn, ale zůstává střední sloupek (prvosenka) obr. 3

Vajíčko (ovum) pletivné jádro (nucellus) – redukčním dělením vzniká mladý zárodečný vak integumenty – vaječné obaly otvor klový (mikropyle) – nesrostlé místo integunemtů, kterým proniká pylová láčka

VYUŽITÍ výroba čajů (lípa) farmaceutický průmysl, kosmetika (jasmín, šeřík) potravinářský průmysl jako koření (šafrán - čnělky, hřebíčkovec - poupata koření hřebíček) nebo jako zelenina (květák - zdužnatělé květenství)

OPAKOVÁNÍ 1) Které květní části patří k PESTÍKU a které k TYČINCE? blizna čnělka kalich květní lůžko koruna medníky nitka okvětí prašné pouzdro prašník prašný váček semeník

2) Pojmenujte označené části květů 1 TYČINKY PESTÍK 2 PESTÍK TYČINKA 3 4

Zdroje obrázků obr. 1 OPIOŁA, Jerzy. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 11.9.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/23/Malus_domestica_a2.jpg?uselang=cs obr. 2 FISCHER, Christian. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 11.9.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/SaxifragaGranulata.jpg?uselang=cs obr. 3 CULOS, Roger. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 11.9.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9b/Iris_sibirica_MHNT.BOT.2009.7.17.jpg?uselang=cs Ostatní fotografie jsou vlastním dílem autorky výukového materiálu.