Skládání rovnoběžných a různoběžných sil

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Operace s vektory.
Advertisements

Skládání rovnoběžných sil
Skládání sil.
Znázornění síly Protože účinky síly závisí na: velikosti, směru a působišti Znázorňujeme sílu orientovanou úsečkou F = 3 N.
Skládání sil Skládat síly znamená nahradit několik sil silou jedinou se stejnými účinky.
VY_32_INOVACE_04 - SÍLA, SKLÁDÁNÍ SIL
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
2. Statika v rovině Autor: Ing. Jitka Šenková
Skládání sil. NNa většinu těles působí více než jedna síla. PPůsobení více sil na těleso se dá nahradit jedinou silou, jejíž účinek je stejný jako.
Skládání sil opačného směru
Anotace Prezentace, která se zabývá skládáním sil různého směru a rovnováhou sil. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí graficky.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Základní grafické konstrukce
Síla 1kg = 10N nebo 100g = 1N značka síly F
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování probraného učiva. Žák odpovídá na otázky o základní fyzikální veličině.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Rozdělení kulových zrcadel na dutá a vypuklá. Zobrazení kulovými zrcadly.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování naučeného učiva a k naučení nového učiva. Žák si nejprve formou otázek.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák se seznámí třením, sílou, která brzdí pohyb těles. Vysvětlení.
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová. ZOPAKUJME SI… SÍLA JE VEKTOROVÁ VELIČINA, PROTOŽE MÁ VELIKOST A SMĚR Znázorňujeme ji pomocí orientovaných.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-výpočet hustoty
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová.
Grafické znázornění pohybu
Fyzika hrou-opakování II.
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Fyzika hrou-opakování I.
Znázornění a měření síly, tíha tělesa
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_14_FYZIKA
Hustota-odvozená fyzikální veličina
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Souhrnná cvičení-pohyb těles
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil
Fyzika hrou-opakování I.
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_10 Síla a její měření-test
Pohyb těles-fyzika hrou
Síla - skládání sil stejného a opačného směru
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
SKLÁDÁNÍ SIL.
Skládání sil různého směru
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Skládání sil, rovnováha sil
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Teplota – souhrnná cvičení I.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Transkript prezentace:

Skládání rovnoběžných a různoběžných sil Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 03/2013 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.6.A.19_skladani_rovnobeznych_a_ruznobeznych_sil Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Skládání rovnoběžných a různoběžných sil Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování naučeného učiva a naučení nového učiva. Žák si připomene a prohloubí znalosti o vlastnostech síly. Žák si zopakuje skládání rovnoběžných sil. Žák se naučí skládat různoběžné síly.

Vyřešte úlohu: 1. Jak velká bude výslednice rovnoběžných sil působících opačným směrem, je-li jedna síla 20,3 N a druhá 14,7 N? Vyberte správný údaj: 6,6 N 5,4 N 5,6 N

2. K tažení kamene na pyramidu bylo třeba síly 100 KN 2. K tažení kamene na pyramidu bylo třeba síly 100 KN. Kolik lidí muselo táhnout kámen, jestliže každý člověk vyvinul sílu 500 N? Vyberte správný údaj (ověřte výpočtem): 300 lidí 100 lidí 200 lidí

3. Dědeček jel se třemi dětmi na výlet autem 3. Dědeček jel se třemi dětmi na výlet autem. Zaparkoval pod hradem a společně se vydali na prohlídku. Když se vrátili, nešlo auto nastartovat, protože dědeček zapomněl zhasnout světla a baterie se vybila. K roztlačení auta je třeba síly alespoň 800 N. Děti jsou schopny vyvinout síly 400 N, 300 N a 200 N. Dokážou roztlačit auto, nebo musí požádat ještě někoho dalšího? Vyberte správnou odpověď (ověřte výpočtem): A) Děti vyvinou sílu menší než 800 N, musí požádat někoho o pomoc. B) Děti vyvinou sílu 900 N, což stačí k roztlačení auta.

4. Na věšáku visí sako s hmotností 1,5 kg a v jeho kapse je peněženka s hmotností 0,2 kg. Jaká síla působí na věšák? Vyberte správný údaj (ověřte výpočtem): 1,7 N 17 N

Správná odpověď: Radek musí působit silou alespoň 50 N. Vyřešte úlohu: 5. Pavel zdvihá kbelík silou 70 N. Jakou silou mu musí pomoci Radek, aby společně zvedli kbelík s hmotností 12 kg? Správná odpověď: Radek musí působit silou alespoň 50 N.

Vyhrálo družstvo modrých. Odpovězte na otázky: 6. Při přetahování lanem táhlo družstvo červených silou 1200 N, družstvo modrých silou 1450 N. Jaká byla výsledná síla? Které družstvo vyhrálo? Výslednice je 250 N. Vyhrálo družstvo modrých.

alespoň 10 kN alespoň 15 kN alespoň 12 kN 7. Traktor táhne pluh se šesti radlicemi. Každá radlice musí být při orbě tažena silou 2,5 kN. Jakou tažnou sílu musí mít traktor, aby utáhl pluh? Vyberte správný údaj (ověřte výpočtem): alespoň 10 kN alespoň 15 kN alespoň 12 kN obrázek

Výslednice je rovna 0,9 N, působí vpravo. Vyřešte úlohu: 8. Na hladkém stole leží dva hranoly spojené provázkem. Na pravý hranol působí síla 2,8 N směrem vpravo. Na levý působí síla 1,9 N směrem vlevo. Jaká je výsledná síla? Kterým směrem působí? Nakreslete síly a jejich výslednici ve vhodném měřítku. Výslednice je rovna 0,9 N, působí vpravo.

SKLÁDÁNÍ RŮZNOBĚŽNÝCH SIL

Pozorovali jste již někdy mravence při práci Pozorovali jste již někdy mravence při práci? Táhnou-li mravenci do mraveniště třeba housenku, netáhnou všichni v jednom směru. Je zajímavé, že člověk je asi jediný živočich, který se naučil využívat skládání sil.

Skládání různoběžných sil provádíme GRAFICKY: Nakreslíme síly F1, F2 ve vhodném měřítku se správným úhlem. Z koncového bodu síly F1 nakreslíme přímku rovnoběžnou s F2, z koncového bodu síly F2 nakreslíme rovnoběžku s F1. Spojíme šipkou působiště obou sil s průsečíkem sestrojených přímek. Šipka, která je úhlopříčkou rovnoběžníka, je hledaná výslednice sil F1, F2. Na výslednici nakreslíme dílky odpovídající zvolenému měřítku a určíme velikost výslednice.

Výslednice: Zapište si: Výslednicí dvou různoběžných sil se stejným působištěm je síla, kterou můžeme určit graficky jako ÚHLOPŘÍČKU rovnoběžníku vycházející ze společného působiště.

Skládání různoběžných sil:

Ve kterém bodě bude ležet šipka výsledné síly? Vyberte správné číslo: 1 2 3 4

Ve kterém bodě bude ležet šipka výsledné síly? Vyberte správné číslo: 2 1 3 4

Která dvojice sil bude mít největší VÝSLEDNICI Která dvojice sil bude mít největší VÝSLEDNICI? Vyberte správnou dvojici: 1 2 3 4

Správná odpověď: Výslednice je stejně velká jako obě skládané síly. Odpovězte na otázku: Určete výslednici dvou stejně velkých sil, které svírají úhel 120°. Jak je tato výslednice velká? Správná odpověď: Výslednice je stejně velká jako obě skládané síly.

Správná odpověď: VĚTŠÍ NEŽ 120°. Odpovězte na otázku: Jaký úhel musí svírat dvě stejně velké síly, aby jejich výslednice byla MENŠÍ než každá ze sil? Správná odpověď: VĚTŠÍ NEŽ 120°.

Použité zdroje: Tesař J., Jáchim F., Fyzika 2 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2007. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005. www.office.microsoft.com http://www.ajprodukty.cz/Archive/ASE/ProductArchive/142381/142381_1_0.jpg [cit:2013-03-18] http://www.tyden.cz/obrazek/42-17478235%5B1%5D-49788ffaca853_275x183.jpg [cit:2013-03-18] http://www.agromachinery.cz/domain/agromachinery-s0/files/texty/xcelsior.jpg [cit:2013-03-18] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/Mravenci_nesou_housenku.jpg [cit:2013-03-18] http://www.navodarsekim.wz.cz/testy/fyzika/7/pictures/1_pohyb_a_sila/1_12/odhadni_ve likost.png [cit:2013-03-18] http://www.navodarsekim.wz.cz/testy/fyzika/7/pictures/1_pohyb_a_sila/1_12/sit1.png [cit:2013-03-18] http://www.navodarsekim.wz.cz/testy/fyzika/7/pictures/1_pohyb_a_sila/1_12/sit2.png [cit:2013-03-18] http://fyzika.jreichl.com/data/Skladanisil_doplnek_soubory/image032.png [cit:2013-03- 18]

Metodika prezentace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si zopakuje skládání rovnoběžných sil. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy, vybírá správné odpovědi. Úlohy slouží k zopakování učiva o skládání rovnoběžných sil. Žák umí graficky i výpočtem skládat rovnoběžné síly. Žák se naučí nalézt výslednici sil, které působí na různých rovnoběžných nositelkách. Žák se naučí skládat různoběžné síly.