Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, 73801 Frýdek-Místek IČ 13644301 Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0149 Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_14_40PobF-15 Název tematické oblasti (sady) Člověk v občanské společnosti Název vzdělávacího materiálu Vliv okolního prostředí na životní cíle Druh učebního materiálu Výklad učiva Anotace Co vše ovlivňuje život člověka Klíčová slova Jedinec, prostředí, výchova Vzdělávací obor, pro který je materiál určen 33-56-H/01 Truhlář, 26-51-H/01 Elektrikář, 36-52-H/01 Instalatér Ročník I. Typická věková skupina 15 - 17 let Speciální vzdělávací potřeby žádné Autor František Pobucký Zhotoveno, (datum/období) 15.-18.5.2012 Celková velikost 4,98 MB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Pobucký. Dostupné z portálu www.ssed-fm.cz
Vliv okolního prostředí na životní cíle
Jedinec a okolní prostředí: vnější vlivy jsou tím, co vytvořilo člověka jedinec je napřed ovlivněn rodinou socializace je hlavním procesem pro začlenění jedince do společnosti Prostředí: přirozené ( příroda ) většinou již poznamenaná lidskou činností umělé ( veškeré výtvory lidské aktivity ) sociální( všechny mezilidské vztahy )
Prostřednictvím rodinné výchovy se jedinec: zapojí do sociálního prostředí mluvíme o sociálním styku v první řadě půjde o: pocit jistoty bezpečí lásky (základní náležitosti při vytváření osobnosti) budou provázet jedince celý další život vedle sociálního styku je důležitá komunikace napřed neverbální (dítě používá pro uspokojení různých potřeb specifické zvuky: smích, pláč…) s naučenou řečí již formuluje potřeby, názory a další jím hodnocené situace
Vliv rodinného prostředí na životní cíle Vzdělání: představy rodičů mohou nastavit cíle ( dbát na správnou míru požadavků podle dispozic dítěte, nepřeceňovat jeho schopnosti) vzdělání rozvíjet v různých směrech (přehled o jeho schopnostech) případně změnit původní aktivity vždy podporovat, pomáhat, zajímat se, dát radu bez povzbuzování k učení, sledování úspěchů a ne- úspěchů ( může dojít k nezájmu o další rozvoj )
Vliv rodinné tradice může být motivujícím zaměřením pokračování rodinné tradice zvážit způsob výchovy a nedosáhnout opaku orientovat se ve schopnostech dítěte vnucené převzetí tradice může mít neočekávané následky situace ve finančně zajištěné rodině výsledek ( podle přístupu k výchově )
Výchova spojená s vírou jednání podle obecných pravidel víry problémy u ortodoxního pojetí výchovy může nastoupit posměch a vyřazení ze skupiny vrstevníků vhodné je pružně reagovat na měnící se vývoj společnosti Vliv sekty vždy je něčím odlišná od oficiální církve může vést k závislosti na vůdci sekty může dojít k manipulaci v rozhodování jedince opakem (nalezení nového způsobu života)
Vliv nových kamarádů a blízkých osob Vliv vzoru záleží na okolnostech přijetí vzoru za svůj může být kladným i záporným rozdílné hodnocení je u příjemce nalezeného vzoru a ostatního okolí Vliv nových kamarádů a blízkých osob opět bude záležet na tom, co bude výsledkem v osobním životě jedince - jak bude reagovat okolí a blízcí
Vliv partnerky/partnera kladný či záporný vliv může přispět k větší zodpovědnosti v jednání jiné vnímání reality naplnění života přínos pro citový život… Vliv nenadálé události mezní situace ( úmrtí v rodině, blízké osoby, partnerky, partnera, ztráta rodičů, zaměstnání, exekuce, nemoc..) mají zásadní vliv na další život důležitá je schopnost k řešení problémů a pomoc blízkých