Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_08 Socializace osobnosti Téma sady: Pedagogika a psychologie Obor, ročník: Sociální činnost, 4. ročník Datum vytvoření: říjen 2013 Anotace: Pojem socializace, její realizace, cíl, etapy Metodický obsah: Výklad nového učiva, pojmy, upevnění vědomostí
Socializace osobnosti Je proces utváření osobnosti, a to začleňováním jedince do společnosti pro život v ní. Jedná se o celoživotní proces (těžiště v dětství a mládí jedince), v jehož průběhu si jedinec osvojuje specificky lidské formy chování a jednání, jazyk, určité zásady, hodnoty, postoje, kulturu atd.
Socializace se realizuje sociálním učením a) nezáměrně a bezděčně: napodobováním vzorů, podmiňováním b) záměrně, řízeně: ve školním vyučováním, ve výchovných zařízeních, sebevýchovou, sebevzděláváním 2. sociální komunikací a interakcí
Cíl socializace Socializace osobnosti je: a) rozvinutím vlastností člověka b) rozvinutím znaků jeho přináležitosti k lidstvu a k lidské kultuře, tzn. rozvinutí osobnosti člena daného společenství (daného národa, sociální vrstvy, vyznání, etnické minority) c) rozvinutí jeho individuálních zvláštností, a to začleňováním do společnosti, účastí na dění civilizace a kultury
Tři etapy socializace 1. dítě se identifikuje s matkou a nachází tak stabilitu vztahů ve společnosti (těhotenství a rané dětství) 2. dítě se snaží osamostatnit, najít své místo v síti sociálních vztahů, v níž se vytváří základ vlastností jedince a jeho hodnot (mladší školní věk) 3. dítě se začleňuje do širších sociálních vztahů a systému sociálních rolí
Socializační činitele a zvláštnosti jejich působení 1. Osoby během prvních dnů a měsíců života dítěte jde o matku, otce, sourozence a další osoby z okruhu rodiny, následují učitelé, kamarádi, vzory, modely,…
Socializační činitele a zvláštnosti jejich působení 2. Instituce (zařízení, sociální útvary) zejména jsme ovlivňováni rodinou, dále školou, výchovnými zařízeními, sociálními skupinami, působením televize, zaměstnáním, kulturními a sportovními zařízeními, … (socializace v nich není prioritní, ale určitým aspektem tyto útvary působí socializačně)
Socializační činitele a zvláštnosti jejich působení Obr. 1 Socializační činitelé [1]
Zvláštnosti působení socializačních činitelů Důležité je si uvědomit, že socializační činitelé nepůsobí všechny stejně a podle předem jasně daného schématu ale tak, jak je ten který vybaven, jak působit umí a chce.
Socializace v rodině Význam rodiny pro socializaci - je klíčový, prakticky nezastupitelný. Dítě zde nachází uspokojení potřeb: být druhým člověkem akceptován tj. přijímán takový, jaký jsem, že jsem a žiji být milován a moci milovat vciťovat se do druhého a vědět, že on se vciťuje do mě, tzn. identifikovat se (ztotožňovat) s druhým.
Otázky a úkoly 1. Objasněte pojem socializace. 2. Jakými způsoby se realizuje socializace? 3. Jaké cíle socializace naplňuje? 4. V jakých etapách probíhá socializace? 5. Rozlište socializační činitele.
Použitá literatura a obrázky VÁGNEROVÁ M. Úvod do psychologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001, 210 s. ISBN 80-246-0015-3. HELUS, Z. Psychologie pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 119 s. ISBN 80-716-8245-4. HARTL P.; HARTLOVÁ H. Psychologický slovník.1. vyd. Praha: Portál, 2000, 774 s. ISBN 80-7178-303-X. Použitý obrázek: [1] Vlivy jednotlivých typů prostředí. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-11-02]. Dostupné z: http://kat.zcu.cz/esf_mistri/LS%20kurz%20export/HTML/151/Ic25.jpg
Použité zdroje Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového sw Smart Notebook a MS Office.