Neděle na La Grande Jatte

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Umělecké směry 19. století
Advertisements

PTICKÉ KLAMY   Jan Benkovič.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Akrylová malba „alla prima“
Moderní umění začíná postimpresionismem.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Pointilismus aneb neoimpresionismus
POINTILISMUS Od roku 1883.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Lidské Oko Michal Davídek X33BMI.
Zásady tvorby prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Optika – lom světla VY_32_INOVACE_ března 2014
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Pohyby v homogenním tíhovém poli Země Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zdeňka Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_15_Pointilismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Impresionismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Malba podle Clauda Moneta Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastESV - Komunikace vizuálního umění se znakovými.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
POSTIMPRESIONISMUS – pracovní sešit
GEOMETRICKÁ ABSTRAKCE
EXPRESE V UMĚNÍ 19. listopadu 2013 VY_32_INOVACE_160215
Svoboda vede lid na barikády
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
Bar ve Folies-Bergères – Obraz životního stylu podle Édouarda Maneta
JACKSON POLLOCK – Jedna: číslo 31
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Apollo a Marsyas Tizian
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
NOVOIMPRESIONISMUS Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Athénská škola Raffael Santi
Matematická rozcvička
Číselné řady VY_32_INOVACE_ září 2013
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZÁTIŠÍ PODLE PAULA CÉZANNA
Občané z Calais Auguste Rodin
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Jak si připravit prezentaci
Výtvarné umění starověkého Egypta
YVES KLEIN – Antropometrie
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Neděle na La Grande Jatte GEORGES SEURAT – Neděle na La Grande Jatte 12. února 2014 VY_32_INOVACE_160316 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám.

1 Jak vnímáš dílo? Poděl se s ostatními o své postřehy, výklad. Georges Seurat, Neděle na La Grande Jatte, 1884, olej na plátně, 207,5 x 308 cm, Art Institute of Chicago, Chicago, USA Jak vnímáš dílo? Poděl se s ostatními o své postřehy, výklad. 2 03

Pozorně si obraz prohlédněte a popište, co vidíte Pozorně si obraz prohlédněte a popište, co vidíte. Jaký odkaz skrývá obraz? 3 03

3. Pozorně si detail prohlédněte a popište, jakou technikou byl obraz namalován. 4 03

1 2 Georges Seurat, Neděle na La Grande Jatte, 1884 Autor neznámý, reliéf z Parthenonu, 445–435 př. n. l. 4. Porovnej oba obrazy. Přemýšlej o těchto souvislostech, vysvětli objevené významy. 5 03

Po roce 1880 se o nedělních odpoledních nižší střední vrstvy shromažďovaly na pařížském předměstí k procházkám a piknikům na říčním břehu. Seurat vytvořil přes sedmdesát olejových náčrtů a kreseb pro tento obraz s pečlivou kompozicí a důrazem na zjednodušenou geometrickou formu. V průběhu dvou let, kdy pracoval na obraze, propracovával neo- impresionistickou techniku nanášení barvy ve formě teček, jež měly při pohledu z odstupu splývat. Na obraze se tísní asi čtyřicet postav, většinou v profilu nebo čelním pohledu. Z nekomunikativní blízkosti vypadají staticky a ztuhle. Mnoho postav bylo identifikováno jako známé pařížské stereotypy. Například žena stojící v popředí vpravo byla rozpoznána podle své opičky – symbol necudnosti – jako žena volné morálky. Sedící muž v cylindru vlevo je módní komediant, provozující své řemeslo na městských bulvárech. Seurat řekl, že jeho cílem bylo představit moderní život ve stylu antického řeckého vlysu. Celkový dojem je snový a naprosto nereálný. 6 03

Seurat převzal dřívější zvyklosti impresionistů a aplikoval na ně nauku o zraku a barvě, kterou vyvinuli Chevreui a Rood. Zajímal se o myšlenku rozdělení barvy na její složky. Když vezmete modrou a červenou a smícháte je, tak červená není čistě červená. Má v sobě mnoho jiných odstínů. Modrá není čistá a když je smícháte nevznikne čistá barva. Jak tedy dostanete čistou purpurovou, kterou můžete najít v přírodě? Seurat to vyřešil tak, že vzal červenou, modrou a umístit je vedle sebe na obraze. Vaše oko zachytí jeho vlnové délky a barvy se navzájem smíchají. Tomu se říká optické míchání. Nejdříve se zjistilo zabarvení předmětu, namíchaly se barvy na paletě a poté se nanášely. Pro svou techniku používá označení neo-impresionismus. 7 03

Všechny tahy štětcem jsou docela dlouhé, vrstveny jeden na druhém Všechny tahy štětcem jsou docela dlouhé, vrstveny jeden na druhém. Vidíme na nich namalované malé body barev - růžové a také modré, které Seurat dokreslil později. Ve stínech a světle, nahoře a dole vytvořil objem. Máme pocit linek a tvarů vytvořených čárou a dokonce modelováním. 8 03

Přechod od zastíněného popředí k jasnému pozadí vytváří silný dojem hloubky, k němuž přispívá i zmenšování postav a ustupující diagonála, která vytváří iluzi prostoru. Zároveň to je obraz, který táhne naše oči k povrchu plátna díky malířské technice. Mezi prostorem a velmi zřetelně propracovaným povrchem existuje napětí. 9 03

5. Vyzkoušej si neo-impresionistickou metodu malby. 10 03

Použité zdroje: Obrázky: [1] SCEWING. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:A_Sunday_on_La_Grande_Jatte,_Georges_Seurat,_1884.jpg [online]. 2010 [cit. 2014-02-12]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:A_Sunday_on_La_Grande_Jatte,_Georges_Seurat,_1884.jpg [2] JASTROW. Egastinai frieze Louvre MR825 [online]. 2006 [cit. 2014-02-12]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Egastinai_frieze_Louvre_MR825.jpg Text: 1000 obrazů, které musíte vidět. 1. vyd. Editor Stephen Farthing. Překlad Dušan Zbavitel. Praha: Fortuna Libri, 2007, 960 s. Fortuna art. ISBN 978-807-3212-971. 11 03