Neděle na La Grande Jatte GEORGES SEURAT – Neděle na La Grande Jatte 12. února 2014 VY_32_INOVACE_160316 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám.
1 Jak vnímáš dílo? Poděl se s ostatními o své postřehy, výklad. Georges Seurat, Neděle na La Grande Jatte, 1884, olej na plátně, 207,5 x 308 cm, Art Institute of Chicago, Chicago, USA Jak vnímáš dílo? Poděl se s ostatními o své postřehy, výklad. 2 03
Pozorně si obraz prohlédněte a popište, co vidíte Pozorně si obraz prohlédněte a popište, co vidíte. Jaký odkaz skrývá obraz? 3 03
3. Pozorně si detail prohlédněte a popište, jakou technikou byl obraz namalován. 4 03
1 2 Georges Seurat, Neděle na La Grande Jatte, 1884 Autor neznámý, reliéf z Parthenonu, 445–435 př. n. l. 4. Porovnej oba obrazy. Přemýšlej o těchto souvislostech, vysvětli objevené významy. 5 03
Po roce 1880 se o nedělních odpoledních nižší střední vrstvy shromažďovaly na pařížském předměstí k procházkám a piknikům na říčním břehu. Seurat vytvořil přes sedmdesát olejových náčrtů a kreseb pro tento obraz s pečlivou kompozicí a důrazem na zjednodušenou geometrickou formu. V průběhu dvou let, kdy pracoval na obraze, propracovával neo- impresionistickou techniku nanášení barvy ve formě teček, jež měly při pohledu z odstupu splývat. Na obraze se tísní asi čtyřicet postav, většinou v profilu nebo čelním pohledu. Z nekomunikativní blízkosti vypadají staticky a ztuhle. Mnoho postav bylo identifikováno jako známé pařížské stereotypy. Například žena stojící v popředí vpravo byla rozpoznána podle své opičky – symbol necudnosti – jako žena volné morálky. Sedící muž v cylindru vlevo je módní komediant, provozující své řemeslo na městských bulvárech. Seurat řekl, že jeho cílem bylo představit moderní život ve stylu antického řeckého vlysu. Celkový dojem je snový a naprosto nereálný. 6 03
Seurat převzal dřívější zvyklosti impresionistů a aplikoval na ně nauku o zraku a barvě, kterou vyvinuli Chevreui a Rood. Zajímal se o myšlenku rozdělení barvy na její složky. Když vezmete modrou a červenou a smícháte je, tak červená není čistě červená. Má v sobě mnoho jiných odstínů. Modrá není čistá a když je smícháte nevznikne čistá barva. Jak tedy dostanete čistou purpurovou, kterou můžete najít v přírodě? Seurat to vyřešil tak, že vzal červenou, modrou a umístit je vedle sebe na obraze. Vaše oko zachytí jeho vlnové délky a barvy se navzájem smíchají. Tomu se říká optické míchání. Nejdříve se zjistilo zabarvení předmětu, namíchaly se barvy na paletě a poté se nanášely. Pro svou techniku používá označení neo-impresionismus. 7 03
Všechny tahy štětcem jsou docela dlouhé, vrstveny jeden na druhém Všechny tahy štětcem jsou docela dlouhé, vrstveny jeden na druhém. Vidíme na nich namalované malé body barev - růžové a také modré, které Seurat dokreslil později. Ve stínech a světle, nahoře a dole vytvořil objem. Máme pocit linek a tvarů vytvořených čárou a dokonce modelováním. 8 03
Přechod od zastíněného popředí k jasnému pozadí vytváří silný dojem hloubky, k němuž přispívá i zmenšování postav a ustupující diagonála, která vytváří iluzi prostoru. Zároveň to je obraz, který táhne naše oči k povrchu plátna díky malířské technice. Mezi prostorem a velmi zřetelně propracovaným povrchem existuje napětí. 9 03
5. Vyzkoušej si neo-impresionistickou metodu malby. 10 03
Použité zdroje: Obrázky: [1] SCEWING. Http://commons.wikimedia.org/wiki/File:A_Sunday_on_La_Grande_Jatte,_Georges_Seurat,_1884.jpg [online]. 2010 [cit. 2014-02-12]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:A_Sunday_on_La_Grande_Jatte,_Georges_Seurat,_1884.jpg [2] JASTROW. Egastinai frieze Louvre MR825 [online]. 2006 [cit. 2014-02-12]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Egastinai_frieze_Louvre_MR825.jpg Text: 1000 obrazů, které musíte vidět. 1. vyd. Editor Stephen Farthing. Překlad Dušan Zbavitel. Praha: Fortuna Libri, 2007, 960 s. Fortuna art. ISBN 978-807-3212-971. 11 03