Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstantin a Metoděj Jazykový přínos – písmo Seminární práce do předmětu Společensko – vědního semináře Eva Vítková Gymnázium Boskovice 2012.
Advertisements

STAROVĚKÉ STÁTY - EGYPT Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková Název: VY_32_INOVACE_08_B_4_ STAROVĚKÉ STÁTY – EGYPT Téma: Dějiny.
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
VY_32_INOVACE_Lul_III_01 Egypt Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_07: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování staroorientálních států Název sady: Staroorientální.
Inf Písmo v počítači. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
Mimoevropské literatury
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výtvarné umění starověku - souhrnný test
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.61_Mezopotamie Datum:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/03
Vznik česky psané literatury
EU_32_sada1_08_SV_Advent_Cup
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Mgr. Nováková Jana
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Soustavy dvou lineárních nerovnic o jedné neznámé
Výtvarné umění starověkého Egypta
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3-35_ OpakovánÍ Starověká Palestina, INDIE, Čína.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
CIVILIZACE ?????.
Egypt VY_32_INOVACE_D Šablona
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Téma (název prezentace)
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01_A_07 Tematická oblast: Humanitní předměty 1. - 2. ročník Téma: Starověká literatura – Mezopotámie, Egypt, Indie a Čína Autor: Mgr. Tereza Federselová Datum vytvoření: září 2013

Anotace: Metodický pokyn: Materiál je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text zpracovává část celku nejstarší literární památky. Věnuje se literatuře čtyř základních staroorientálních států – Mezopotámii, Egyptu, Indii a Číně. Prezentaci lze použít také ve výuce dějepisu. Metodický pokyn: Vyučující pomocí interaktivní tabule použije materiál k výkladu a samostatné práci žáků.

Orientální literatura písemnictví Asie a Afriky, kde vznikly nejstarší kulturní civilizace v době Mezopotámie Egypt Indie Čína perská literatura arabské písemnictví hebrejské písemnictví

Mezopotámie označení je řeckého původu a znamená Meziříčí → rozsáhlé území v povodí Eufratu a Tigridu = dnešní Irák Sumerové nejstarší národ vytvořeno klínové písmo → název podle psacího náčiní rákosové klínky psáno na hliněné tabulky hliněná tabulka s klínovým písmem

Mezopotámie - literární památky Epos o Gilgamešovi tabulka s částí eposu Gilgameš

Mezopotámie - literární památky Epos o Gilgamešovi nejstarší lit. památka na světě nelze určit přesné stáří eposu ústní vyprávění pocházejí již z konce 3. tis. př. Kr. definitivní podobu získal epos až na konci 2. tis. př. Kr. dnes známe především zápis ze 7. stol. př. Kr. (12 tabulek s klínovým písmem) vyprávění o uruckém králi Gilgameši, který je ze dvou třetin bůh a z jedné třetiny člověk, jenž hledá tajemství věčného života epos ovlivnil další literární díla (Odyssea, Bible)

Mezopotámie - literární památky Chamurappiho zákoník jeden z nejstarších zákoníků na světě klínovým písmem vytesány zákony do černého kamene základní zákon „Oko za oko, zub za zub“

Egypt v deltě Nilu vznik písma – hieroglyfy psáno na papyrus

Egypt - literární památky Knihy mrtvých vznik asi ve 3.-2. tis. př. Kr. nejdůležitější náboženské texty psané na papyrus a vkládané do sarkofágu s mumiemi k těmto textům patří také nápisy psané na vnitřní straně sarkofágu v textech jsou zemřelému poskytovány rady, jak se chovat v posmrtném životě výjev z Knihy mrtvých

Indie povodí řeky Indus vznik náboženství hinduismus a budhismus jazyk sanskrt jedna z nejlépe dochovaných řečí starověku v současné době se jedná o mrtvý jazyk, přesto je stále jedním z oficiálních jazyků Indie

Indie – literární památky Védy základ staroindického písemnictví první védy vznikají 1500-1000 let př. Kr. véda = náboženské, teologické vědění → posvátné básnické spisy neoddělitelná součást hinduismu zaznamenány v sanskrtu védy zaznamenány sanskrtem

Indie – literární památky Rámájana vznik asi 4. stol. př. Kr. hrdinský epos, který líčí dobrodružství prince Rámy a jeho ženy objevují se indičtí bohové a líčení exotické krajiny Mahábhárata vznik 4. stol. př. Kr. – 4. stol. po Kr. zřejmě nejrozsáhlejší báseň světa epos shrnující sanskrtské mýty, legendy, lidová vyprávění a nábožensko-filozofická pojednání

Čína povodí Žluté řeky země mnoha vynálezů (porcelán, hedvábí, střelný prach, kompas, papír) literatura formována filozofiemi a náboženstvími (taoismus, konfuciunismus, budhismus) vznik obrázkového písma obrázkové písmo

Čína - literární památky Kniha písní vznik 11.-6. stol. př. Kr. nejstarší sbírka čínské poezie obsahuje přes 305 básní - písní (písně milostné, svatební, pracovní popěvky, historické a mytologické náměty aj.) strana z Knihy písní

Zapište si otázky k samostatné práci Pokuste se zařadit poslední část výňatku do kontextu celého díla Epos o Gilgamešovi. Charakterizujte literární žánr epos. Pomocí ukázky charakterizujte Gilgameše. Jaké náboženství vyznávali staroorientální státy? Tvrzení doložte. Uveďte hlavní námět celého díla. Zamyslete se, zda je platný i pro současnost.

Epos o Gilgamešovi - ukázka „Ty Enkidu, neznáš život a Gilgameš je člověk neklidný, mužně krásný a plný síly. On má větší sílu než ty. Navíc má mocné ochránce, samotného boha Šamaše. A nejvyšší bohové An, bůh nebes, Enlil, bůh země a Ea, bůh vod a moudrosti mu něco ze svých božských vlastností věnovali. […] „Velké jsi dílo dokázal, Gilgameši!“ odvětil Uršanabi. „Nesmírnou hradbou jsi zabezpečil svůj lid před vojákem z jiného města a před lupičem z pouště. Budeš žít v paměti všech pokoleních příštích, dokud bude stát tato urucká hradba, kterou nepřítel nedobude, ani čas nezničí!“ „Život, který jsem hledal, jsem nenašel, řekl tato slova Gilgameš. „Marně jsem vykonal víc než jiní lidé, marně jsem také víc vytrpěl. Nemůže najít věčný, kdo je z lidského plemene!“ „Nemůže najít věčný život člověk,“ ukončil tuto řeč Uršanabi, „může si však zachovat věčné jméno. Svým dílem ses stal nesmrtelným, hrdino Gilgameši.“ (Upravil a převyprávěl V. Zamarovský)

Řešení závěr díla epos = rozsáhlá epická veršovaná skladba, která vypráví o hrdinských činech, válkách, historických událostech … Gilgameš je člověk neklidný, mužně krásný a plný síly. polyteismus = mnohobožství … samotného boha Šamaše. A nejvyšší bohové An, bůh nebes, Enlil, bůh země a Ea, bůh vod a moudrosti … hledání nesmrtelnosti; Gilgameš nenašel věčný život, ale věčně bude žít jeho jméno díky jeho činům vlastní zamyšlení nad námětem díla - individuální názory

Použité zdroje Literatura Prokop, V. Dějiny literatury od starověku do počátku 19. století. 1. vyd. Karlovy Vary: O.K.-Soft, 2006. Sochrová, M. Český jazyk a literatura. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2009. ISBN 978-80-253-0468-6. Sochrová, M. Čítanka I. k literatuře v kostce. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004. ISBN 80-7200-973-7.

Použité zdroje Obrázky http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/prif/ps09/kruh/web/pages/08- predni-vychod.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Epos_o_Gilgame%C5%A1ovi http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Code-de-Hammurabi-1.jpg http://sn.spsnome.cz/Dejepis/Hieroglifick%E9P%EDsmo http://s533.photobucket.com/user/naffai/media/rouleaudepapyri.png. html http://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/objeveny-zlomky-knihy- mrtvych-s-navodem-pro-posmrtny-zivot_232036.html http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%A9dy http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8C%C3%ADnsk%C3%A9_znaky http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0'-%C5%A5ing