Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského v Novém Strašecí Komenského nám. 209, 271 01 Nové Strašecí tel. 311 240 401, 311 240 400, email: zsnovstra@email.cz ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OP VK NÁZEV: VY_42_INOVACE_21 AUTOR: Mgr. Petr Kubec OBDOBÍ: 2012-13 ROČNÍK: 7- 9 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace VZDĚLÁVACÍ OBOR: Matematika a její aplikace TÉMATICKÝ OKRUH: Číslo a proměnná TÉMA: Praktická využitelnost poznatků o procentech ANOTACE: Prezentace je sestavena z pěti slovních úloh s výpočty procent. Zaměření úloh zvyšuje gramotnost ekonomickou, finanční, čtenářskou. Úloha č. 5 je náročnější úloha s procenty, určená pro talentované žáky.
1. Z počtu 3 500 výrobků zjistila. kontrola 1, 6 % vadných. Jaký 1. Z počtu 3 500 výrobků zjistila kontrola 1, 6 % vadných. Jaký byl počet vadných výrobků? Vadných výrobků bylo 56.
Uzením ztrácí maso 45 % hmotnosti. 2. Ze 400 kg čerstvého masa dostaneme asi 220 kg masa uzeného. Kolik procent hmotnosti maso ztrácí uzením? Uzením ztrácí maso 45 % hmotnosti.
3. Náměstek ministra měl čistý. výdělek 31 875 Kč, což 3. Náměstek ministra měl čistý výdělek 31 875 Kč, což představuje 85 % z hrubého výdělku (t.j. před zdaněním). Vypočítej hrubý výdělek náměstka ministra. Hrubý výdělek je 37 500 Kč.
4. Kolika procenty byl úročen. vklad 85 000 korun, jestliže 4. Kolika procenty byl úročen vklad 85 000 korun, jestliže úrok za rok činil 8 670 Kč? Úrok je 10,2 %.
ÚLOHA S VYŠŠÍ OBTÍŽNOSTÍ 5. V 1. ročníku gymnázia jsou dívky a 30 chlapců. Chlapců prospívá 28, dívky všechny. Kolik je dívek, jestliže všech prospívajících žáků je 95 %? Dívek je 10.
ZDROJ: archiv autora