Management
Management Způsoby a metody řízení podnikatelských i nepodnikatelských celků tak, aby dosahovaly určených cílů Společenská věda – souhrn názorů, zkušeností a metod, které při řízení využívají vedoucí pracovníci Skupina řídících pracovníků
Vývoj postavení manažera v organizaci První fáze – manažer, vlastník i zaměstnanec jsou jedna osoba Druhá fáze – odděluje se profese zaměstnance
Třetí fáze – dochází k oddělení všech tří pozic a manažeři se postupně diferencují do jednotlivých úrovní Čtvrtá fáze – snaha vtáhnout zaměstnance do procesu rozhodování, propojení pomocí vlastnictví a zisku
Úrovně manažerů Top manažeři – nejvyšší management, vytváří koncepci firmy, koordinuje všechny činnosti, důraz na manažerské schopnosti a znalosti Střední management – vedoucí různých podnikových útvarů, základ jejich práce je v komunikaci Manažeři první linie – jsou v přímém kontaktu s řadovými zaměstnanci, důraz na odborné znalosti
Schopnosti a dovednosti manažerů odbornost manažerské schopnosti komunikační schopnosti vystupování všeobecný rozhled odpovědnost, cílevědomost sociální inteligence autorita
Autorita Schopnost podřídit si ostatní, získat respekt formální – daná pozicí manažera neformální - přirozená, daná osobností odborná – vyplývá z odborných znalostí a dovedností
Vizitka vyjadřuje image manažera kvalitní papír, firemní identita předepsané velikosti osobní vizitky slouží ve společenském styku služební vizitky – slouží k pracovním kontaktům
Obsah služební vizitky titul, jméno a příjmení funkční postavení adresa firmy telefon, e-mail logo firmy