Bodu a přímky. Dvou přímek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdálenosti bodů, přímek a rovin.
Advertisements

Úhel Úhel je část roviny
autor: RNDr. Jiří Kocourek
Rozdělení úhlů podle velikosti
Vzájemná poloha přímek
Rovnice roviny Normálový tvar rovnice roviny
Základní konstrukce Rovnoběžky.
autor: RNDr. Jiří Kocourek
autor: RNDr. Jiří Kocourek
autor: RNDr. Jiří Kocourek
autor: RNDr. Jiří Kocourek
autor: RNDr. Jiří Kocourek
Přímka je nekonečně dlouhá, tenká křivka, která je dokonale rovná
autor: RNDr. Jiří Kocourek
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
(polohové vlastnosti) POZNÁMKY ve formátu PDF
Metodický list Materiál je určen pro 4. ročník 6letého Materiál je určen pro 4. ročník 6letého a 2. ročník 4letého studia, lze ho využít při opakování.
Množinová symbolika.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Základní věty stereometrické 1.část
Dvourozměrné geometrické útvary
ZÁKLADY DESKRIPTIVNÍ GEOMETRIE.
Dvourozměrné geometrické útvary
Hlují čísla na desetitisíce
Vzájemná poloha přímek 4.ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Geometrické značky a zápisy
Porovnávání přímek v rovině
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Užití Thaletovy kružnice
17..
afinita příbuznost, vzájemný vztah, blízkost
Elektronická učebnice - I
Třeťáci a matematika 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu
MATEMATIKA Planimetrie - úvod.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Vzájemná poloha dvou přímek
11.1 Obdélník D C Vrcholy obdélníka – A , B , C , D D C A B a D C
10.1 Čtverec D C D C a D C Vrcholy čtverce A , B , C , D
autor: RNDr. Jiří Kocourek
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
STEREOMETRIE. = prostorová geometrie, geometrie v prostoru  část M zkoumající vlastnosti prostor. útvarů  vychází z tzv. axiómů, využívá věty Axióm.
POZNÁMKY ve formátu PDF
Název: BOD, PŘÍMKA, ÚSEČKA
Kótované promítání – zobrazení dvojice přímek
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
autor: RNDr. Jiří Kocourek
32.1 Úhel Víš, co je to zorný úhel?…. Diskutuj o tom se spolužáky….
Co mají společného tyto obrázky???
Vzdálenost rovnoběžných přímek
32.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
STEREOMETRIE základní pojmy Blan ka Wagnerová Úvod do studia DG.
Lineární funkce Rozdělení lineárních funkcí Popis jednotlivých funkcí.
Dvourozměrné geometrické útvary
Dvourozměrné geometrické útvary
Trojúhelník a jeho vlastnosti
Dvourozměrné geometrické útvary
RÝSOVÁNÍ KOLMIC A ROVNOBĚŽEK
Dvourozměrné geometrické útvary
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
MATEMATIKA Odchylka přímek a rovin 1.
Lineární konstrukce VY_32_INOVACE_26_513
Dvourozměrné geometrické útvary
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
TÉMA: Úlohy na rýsování kolmic a rovnoběžek
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Transkript prezentace:

Bodu a přímky. Dvou přímek. Vzájemná poloha Bodu a přímky. Dvou přímek.

Vzájemná poloha bodu a přímky. Bod je místo, se kde protínají dvě čárky, přímky, úsečky, … Body pojmenováváme velkými tiskacími písmeny (A, B, C, D, .., X, Y, Z)‏ q + A B p Přímka je nekonečně dlouhá a nekonečně tenká křivka, která je dokonale rovná, sestávající z nekonečně mnoha bodů. Přímky pojmenováváme malými písmeny (p, q, …).

Vzájemná poloha bodu a přímky. 1.) Bod A neleží na přímce p. Jinými slovy to znamená, že nepatří do množiny bodů, které tvoří přímku. + A p Zapisujeme: A  p

Vzájemná poloha bodu a přímky. 2.) Bod A leží na přímce p. Jinými slovy to znamená, že patří do množiny bodů, které tvoří přímku. Čárku, která na přímce bod vyznačí, rýsujeme vždy kolmo k dané přímce! A p Zapisujeme: A  p

Vzájemná poloha dvou přímek. Určuje se podle toho, kolik mají přímky společných bodů. 1.) Žádný společný bod. Přímky jsou rovnoběžné, říkáme jim rovnoběžky. p Rovnoběžné přímky můžeme označit dvěma čárkami. q Zapisujeme: p q

Vzájemná poloha dvou přímek. Určuje se podle toho, kolik mají přímky společných bodů. 2.) Nekonečně mnoho společných bodů. Přímky splývají, jsou totožné, říkáme, že „leží na sobě“. p = q Zapisujeme: p = q

Vzájemná poloha dvou přímek. Určuje se podle toho, kolik mají přímky společných bodů. 3.) Jeden společný bod. Přímky jsou různoběžné, říkáme jim různoběžky. q Společný bod se nazývá průsečík a zapisuje se: X  p  q X p Zapisujeme: p  q

Vzájemná poloha dvou přímek. Určuje se podle toho, kolik mají přímky společných bodů. 4.) Jeden společný bod – speciální případ, když přímky svírají úhel 90°. Přímky jsou kolmé, říkáme jim kolmice. q . Pravý úhel označujeme obvykle obloučkem s tečkou uprostřed. X p Zapisujeme: p  q

Příklady Najdi a vyznač barevně totožné přímky.

Příklady Najdi a vyznač barevně totožné přímky.

Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš libovolnou dvojici různoběžek.

Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš libovolnou dvojici různoběžek. r  t

Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš jinou dvojici různoběžek.

Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš jinou dvojici různoběžek. p  a p  s

Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš libovolnou dvojici kolmic.

Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš libovolnou dvojici kolmic. p  q

Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš jinou dvojici kolmic.

Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš jinou dvojici kolmic. r  q

Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš libovolnou dvojici rovnoběžek.

Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš libovolnou dvojici rovnoběžek. a t s t

Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš jinou dvojici rovnoběžek.

Každé dvě různé kolmice na tutéž přímku jsou rovnoběžky! Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš jinou dvojici rovnoběžek. Pamatuj si: Každé dvě různé kolmice na tutéž přímku jsou rovnoběžky! p r

Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš průsečík přímek a a p.

Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš průsečík přímek a a p. M  a  p

Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš průsečík přímek r a t.

Příklady Najdi, vyznač barevně a zapiš průsečík přímek r a t. O  r  t

Výborně! Myslím, že už rozumíš tomu, čím se od sebe liší: přímky totožné přímky různoběžné r p a = s p  q přímky rovnoběžné