Jaderná energetika, souhrnné otázky a úkoly

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Princip a popis jaderných reaktoru
Advertisements

Fyzika Ekologie ©2008 (PowerPoint) Petra Křenová, Jirka Juřena a Lukáš Gottwald™
Jaderná energetika.
Jaderný reaktor a jaderná elektrárna
Digitální učební materiál
Jaderný reaktor Aktivní zóna – část reaktoru, kde probíhá řetězová reakce. Jako palivo slouží tyče s uranovými tabletami Moderátor – slouží jako tzv. zpomalovač.
Jaderná energie.
Jaderná energie Výroba paliv a energie.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Jaderná energie.
JADERNÁ ELEKTRÁRNA.
Jedna ze dvou jaderných elektráren v ČR - Temelín
ZKOUMÁ VYUŽITÍ ENERGIE ATOMŮ
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
JADERNÁ ENERGIE Co už víme o atomech Atomová jádra Radioaktivita
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Elektrická energie V současnosti nejvíce strojů a nástrojů pohání elektrická energie. Získává se přeměnou jiného druhu energie. Základem pro její výrobu.
ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
JADERNÁ ELEKTRÁRNA.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výukový.
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_352
Elektronická učebnice - II
VY_32_INOVACE_16 - JADERNÁ ENERGIE - VYUŽITÍ
Fy – kvarta Yveta Ančincová
RF 1.1. Klasifikace jaderných reaktorů Podle základního jaderného procesu, který probíhá v jaderném zařízení, lze jaderné reaktory rozdělit na dvě základní.
Atomy Každé těleso je tvořeno malými, které se nedají dělit, nazýváme je atomy Látky jednoduché nazíváme prvky Látky složené nazýváme sloučeniny Při spojování.
Simulace provozu JE s reaktorem VVER 1000 Normální provoz i havarijní stavy Zpracovali: M. Kuna, P. Baxant, J. Fumfera.
ŠTĚPENÍ JADER URANU anebo O jaderném reaktoru PaedDr. Jozef Beňuška
Neseďte u toho komplu tolik !
Jak se trvale získává jaderná energie
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:květen 2012 Určeno:9. ročník.
Jaderná elektrárna.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D3 – 01.
Jaderné reaktory Pavel Tvrdík, Oktáva Jaderný reaktor Jaderný reaktor je zařízení, ve kterém probíhá řetězová jaderná reakce, kterou lze kontrolovat.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_35_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Jaderná elektrárna.
1 JE – jaderne elektrarny JE – Jaderné elektrárny 2 1 DDZ, rozdělení elektráren, Princip výroby elektřiny, 2 Objev elektronu, Historie JE.
Jaderná energetika. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování probraného učiva. Žák odpovídá na otázky o základní fyzikální veličině.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_34_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Řetězová reakce.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku Slouží k naučení nového učiva. Žák používá znalosti z chemie. Žák vyjmenuje základní části jaderné elektrárny,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a příroda Okruh dle RVP: Fyzika Tematická.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Jaderné reakce Při jaderných reakcích se mohou přeměňovat jádra jednoho nuklidu na jádra jiných nuklidů. Přitom zůstává elektrický náboj i počet nukleonů.
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Jaderná energetika, souhrnné otázky a úkoly
Tepelná výměna prouděním
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Jaderná energetika, souhrnné otázky a úkoly
Co už víme o světle, odraz světla, kulová zrcadla
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Transkript prezentace:

Jaderná energetika, souhrnné otázky a úkoly Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika_Závěrečný přehled Datum: 02/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.ZP.9.A.05_jaderna_energetika_souhrnne_otazky_a_ukoly Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Jaderná energetika, souhrnné otázky a úkoly Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na otázky. Žák sám tvoří odpovědi, vybírá z různého počtu možností odpovědí správnou odpověď. Otázky slouží k zopakování probraného učiva. Otázky jsou použity ke zkoušení, k testu.

Odpověz na otázky: 1) Co je jaderný reaktor? Zařízení, ve kterém probíhá řetězová jaderná reakce. V současné době ve všech běžně užívaných reaktorech je reakce založena na štěpení jader. Jadernou energii využíváme k výrobě elektřiny.

2) V které části jaderného reaktoru probíhá řetězová jaderná reakce? Odpověď: Řetězová jaderná reakce probíhá v AKTIVNÍ ZÓNĚ. Rozměry aktivní zóny 4,5m průměr x 3,7m výška

3) Vysvětli funkci a) palivových článků, b) regulačních tyčí a c) havarijních tyčí. Odpověď: ad a) palivové články slouží jako palivo, které se vkládá do reaktoru (nejčastěji uranové tyče nebo tablety zabudované do kovových pouzder) ad b) slouží k ovládání reaktoru, pohlcují přebytečné neutrony (jsou z kadmia nebo oceli s příměsí boru) ad c) slouží k zastavení řetězové reakce

4) Proč se neutrony v jaderném reaktoru zpomalují a čím? Odpověď: Neutrony se zpomalují k účinnému průběhu řetězové reakce. Zpomalené neutrony mají více času proniknout do jádra uranu a rozštěpit ho. Zpomalují se tzv. moderátorem, zpomalovačem. Ke zpomalování neutronů se v reaktorech používá buď voda nebo grafit.

5) K čemu slouží tlaková nádoba jaderného reaktoru? Odpověď: Slouží k udržení vody v kapalném stavu i při teplotách vyšších, než je teplota varu. V tlakové nádobě je umístěna aktivní zóna.

6) Co je parogenerátor? Odpověď: Vyvíječ páry. Slouží k vytváření páry k pohonu turbíny. model parogenerátoru

parogenerátor –americká konstrukce

7) Proč jsou u jaderné elektrárny vysoké chladící věže a co z nich vychází? Odpověď: Slouží k ochlazování teplé vody, která je ochlazována přirozeným tahem proudícího vzduchu a stéká do bazénů pod věžemi. Část vody se odpaří a uniká jako pára, která se mění na bílé obláčky mlhy.

8) Jaký štěpný materiál jako jediný se nachází v přírodě 8) Jaký štěpný materiál jako jediný se nachází v přírodě? Vyber správnou odpověď: plutonium 239 uran 233 uran 235

9) Kdo, kdy a kde spustil první jaderný reaktor 9) Kdo, kdy a kde spustil první jaderný reaktor? Vyber správnou odpověď: Tým sovětských vědců pod vedením italského fyzika Enrica Fermiho, 2. prosince 1962 na univerzitě v Moskvě. Tým amerických vědců pod vedením italského fyzika Enrica Fermiho, 2. prosince 1942 na univerzitě v Chicagu.

10) V kterých zemích je nejvíce jaderných elektráren 10) V kterých zemích je nejvíce jaderných elektráren? Vyber správnou odpověď: (správně může být i více odpovědí) Rakousko, Švédsko, Německo USA, Francie, Rusko, Japonsko Kanada, Velká Británie

11) Jaké jsou výhody jaderných elektráren? Odpověď: Vysoký výstupní výkon vzhledem k dodanému množství paliva. Neznečisťuje životní prostředí popílkem, oxidy síry a dusíku a nezvyšuje koncentraci oxidu uhličitého v atmosféře a tím nebezpečí skleníkového efektu (oproti uhelné).

12) Jaké jsou nevýhody jaderných elektráren? Odpověď: Vysoké náklady na výstavbu. Technologicky náročné získávání paliva. Produkce jaderného odpadu a riziko jaderné havárie.

13) Jak je zajištěna bezpečnost jaderné elektrárny? Odpověď: systémy automatického odstavení reaktoru, dodatečné chlazení, betonový kontejnment tzv. inherentní bezpečnost (odstavení bez zásahu člověka)

14) Co je to mezisklad vyhořelého paliva? Odpověď: Zde se skladuje vyhořelé palivo. Mezisklady mohou být mokré (bazénové) nebo suché. Jsou buď přímo na území elektrárny, nebo mimo něj. Vyhořelé palivo se zalévá do skla a umisťuje do ocelových, popř. betonových obalů.

15) V jakých formách lidstvo čerpá obnovitelné zdroje energie?? Odpověď: sluneční záření, větrné energie, vodní energie, energie přílivu, geotermální energie

16) Vyřeš křížovku: U R A N R A D I O K T V G A M A M O D E R Á T O R   1 štěpný materiál 2 záření - pronikavé 3 zpomalovač neutronů 4 základní část reaktoru 5 vyvíječ páry  6 záření - málo pronikavé 7 místo přepravy vyhořelého paliva 8 bezpečnostní zařízení 9 italský fyzik 10 zastaví řetězovou reakci 11 úložiště vyhořelého paliva  12 název jaderné elektrárny v ČR  13 záření pohltitelné hliníkovým plechem  U R A N R A D I O K T V G A M A M O D E R Á T O R A K T I V N Í Z Ó N A P A R O G E N E R Á T O R A L F A K O N T E J N E R K O N T E J N M E N T E N R I C O F E R M I H A V A R I J N Í T Y Č E M E Z I S K L A D T E M E L Í N B E T A

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. galerie office http://fyzika.jreichl.com/data/Mikro_4jaderka_soubory/image156.jpg [cit.: 2012-02-29] http://proatom.luksoft.cz/jaderneelektrarny/reaktory/bwr.jpg [cit.: 2012-02-29] http://www.skoda-js.cz/img/edee/news/img_3239.jpg [cit.: 2012-02-29] http://www.energyweb.cz/web/schemata/jaderna/parogenerator/1204_02.jpg [cit.: 2012-02-29] http://atominfo.cz/wp-content/uploads/2010/09/steam_generator.jpg [cit.: 2012-02-29] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/db/JE_Temelin1.jpg [cit.: 2012-02-29] http://jadrovaenergia.yw.sk/uran.jpg [cit.: 2012-02-29]

Metodika prezentace: Žák odpovídá na otázky. Žák tvoří odpovědi. Žák vybírá z možných odpovědí správnou odpověď. Otázky slouží ke zkoušení žáka. Otázky slouží k testování vědomostí žáků. Otázky slouží jako forma zopakování probraného učiva.