Profese trenéra.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Organizace táborů a soustředění pro žactvo
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Klíčová aktivita 04 Osobnostní a sociální rozvoj učitele MŠ Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/
přednáška 1 úvod do psychologické přípravy, závodní úzkost
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD PhDr. Eva Tomešová, Ph.D.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Psychologie Mgr. Milan Šimek
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_MANAŽER_P2.
Výstupy z Úvodního semináře
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zpracovala: Simona Hyková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Psychologie koučování
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Mgr. Zuzana Kročáková …I KDYŽ TO MNOHDY NEVÍ.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
MAN 1. Seminář sociální psychologie se zaměřením na sport Marie Blahutková.
Psychologie pro sportovní praxi
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Dnes ty mně, zítra já tobě!
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Plavecká výuka v návaznosti na výkonnostní plavání Mgr. Daniel Jurák 2015.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
Osobnostní rozvoj Znalost a aplikace principů M.M. Pravidla Komunikace a zdvořilostní formy chování Mravní hodnoty Já rodina okolí Zralá osobnost dítěte.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
4. Pedagogika sportu v systému věd
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc
KKOV M/01 Maturitní obor 4-letý – denní forma
VIKBA32 Informační vzdělávání
Psychologie koučování
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Prvky edukačního procesu
Pedagog.
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

Profese trenéra

Profese trenéra specifická pedagogická profese (kořeny již u Pierra de Coubertina) trenér = pedagogický pracovník (Zákon o pedagogických pracovnících – 1/1 2005) „pomáhající profese“ na cestě životem (v životě jsou i důležitější věci než sport) velmi náročná – v centru pozornosti pedagogiky a psychologie sportu, teorie sportovního tréninku ad.

Profese trenéra vykonává především činnosti: 1) teoretické rozvoj svého vzdělání v oblastech daného sportu + fyziologa, biomechanika, psychologa, pedagoga, ... 2) interakční – praktické především vedení tréninku, dále na závodech a jejich zhodnocení

Profese trenéra zastává různé dimenze, např.: informátor důvěrník („terapeut“) ukazňovatel motivátor referent („přenášení problémů dál“) vychovatel …

Pedagogické kompetence v práci trenéra pedagogické kompetence = souhrn způsobilostí pedagoga – trenéra, aby mohl efektivně pracovat

Základní skupiny pedagogických kompetencí 1. dle geneze a) vrozené způsobilosti schopnosti, pedagogické nadání („trenér od narození“) b) získávané způsobilosti praxí, studiem, ... pedagogické vědomosti a dovednosti, zkušenosti

Základní skupiny pedagogických kompetencí 2. dle zaměření a) kompetence k vlastní sportovní edukaci: „znalost oboru“ = vybraného sportovního odvětví psychopedagogická kompetence projektování postupů podněcujících učení (nejen motorické) realizace těchto projektů komunikativní kompetence verbální i nonverbální („řeč těla“), nejen se sportovci, ale i s dalšími trenéry, rodiči, sponzory, novináři ap., cizí jazyky

Základní skupiny pedagogických kompetencí diagnostická kompetence = určení stavu: vědomostí (např. taktické, znalost pravidel, ...) dovedností (nejen motorických, ale např. i sociálních) prekoncepcí (naivní teorie dítěte) stylů učení (nejen motorického) vztahů mezi vychovávanými klima sociální skupiny sociálního, ekonomického, kulturního ad. zázemí ...

Základní skupiny pedagogických kompetencí b) osobnostní kompetence: odpovědnost flexibilita (pružnost chování) empatie (schopnost vcítit se do pocitů druhé osoby) autenticita (hodnověrnost) dovednost akceptovat sebe i druhé ...

Základní skupiny pedagogických kompetencí c) rozvíjející kompetence: adaptivní kompetence orientovat se ve změnách a orientovat v nich druhé informační kompetence zvládnutí moderních informačních technologií výzkumná kompetence zkoumat a řešit problémy sebereflektivní kompetence zamýšlet se nad svou činností projektovat změny v této činnosti

Rysy úspěšných trenérů (podle B. Svoboda: Stručná pedagogika sportu Rysy úspěšných trenérů (podle B. Svoboda: Stručná pedagogika sportu. Praha : UK, 1996, s. 79-80) Model člověka (přirozená autorita), tzn.: nepředstírat, umět naslouchat, mít porozumění, chápající přísnost, sebepoznání, seberegulace, ... Vyžadovat plné odevzdání se sportu, ale současně dávat najevo, že jsou v životě i důležitější věci než sport Spravedlivé rozdělování pozornosti a sympatií Budovat sebedůvěru, sebeoceňování, sebekontrolu (např. racionální reagování na chyby své i cizí)

Rysy úspěšných trenérů (podle B. Svoboda: Stručná pedagogika sportu Rysy úspěšných trenérů (podle B. Svoboda: Stručná pedagogika sportu. Praha : UK, 1996, s. 79-80) Podpora koncentrace i relaxace (složením tréninku i verbálně) Umění komunikace – rozhodně, ale přátelsky (pozitivně, stenicky, ...) Korigovat odůvodněně, výstižně a stručně (nejprve pochválit, pak opravovat) „Pozitivní hněv“ (např. ty, takový borec a necháš se oklamat) Pochválit (pochvala : kritika – 4 : 1)

Rysy úspěšných trenérů (podle B. Svoboda: Stručná pedagogika sportu Rysy úspěšných trenérů (podle B. Svoboda: Stručná pedagogika sportu. Praha : UK, 1996, s. 79-80) Sledovat, s čím sportovci spojují výhru či prohru (příčiny) Sportovec má právo vyjádřit se k tréninku, taktice ap. Vyhýbat se rutinnímu vyjadřování (já jsem to říkal, ...) Po neúspěchu komunikovat v klidu („vytáhnout ze stresu“) Seznamovat sportovce s úkoly a odpovědností jejich i ostatních Rozlišovat nechuť k usilovné práci od fyzické či psychické únavy