Barva světla, šíření světla a stín

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Světelné jevy Je to část fyziky, která se zabývá světlem a jeho šířením. Také se používá názvu optické jevy. (optika) K pochopení souvislostí je zapotřebí.
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_20_ Zrcadla Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák pochopí, že se kolem nás vyskytují i jiné síly než gravitační.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: RNDr. Ivana Bělohradová NÁZEV: VY_52_INOVACE_01_F+Z_15.
Anotace : Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vedení elektrického proudu v plynech Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
Disperze světla Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník4. ročník čtyřletého.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Stín TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické a.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák naváže na znalosti, které získal o hustotě v prvouce a přírodovědě.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Elektrické spotřebiče v domácnosti
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Rozklad světla optickým hranolem.
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vznik střídavého proudu
Změny skupenství látky
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Elektromotor a jeho využití
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Pohyb těles-fyzika hrou
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Pístové spalovací motory
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Název školy: Speciálnízákladníškola,Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_04_IV_Z6_pohyby_země.
Další součástky s jedním přechodem PN
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Pohybová (kinetická) energie tělesa
VESMÍR.
Hustota-výpočet objemu
Teplota – souhrnná cvičení II.
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Tření-souhrnná cvičení
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měsíční fáze
Těžiště a stabilita těles
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Badatelské odpoledne 4. dubna Sedm barev duhy.
Souhrnné opakování-VESMÍR
Hustota-výpočet objemu
Světlo a světelné zdroje
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Světelné jevy -shrnutí
Paprsková optika hanah.
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Barva světla, šíření světla a stín Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 11/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.7.A.17_barva_svetla_sireni_svetla_a_stin Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Barva světla, šíření světla a stín Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu.

Barva světla: Bílé světlo v sobě obsahuje celou škálu barev (od fialové přes modrou, zelenou, žlutou, oranžovou až k červené). Tato barevná paleta se nazývá – SVĚTELNÉ SPEKTRUM. Každá barva se na skleněném hranolu různě láme.

Základní barvy spektra a jim odpovídající vlnové délky:

Bílé světlo – označujeme ho jako SLOŽENÉ SVĚTLO Při smíchání všech základních barev vzniká výsledná barva BÍLÁ.

DUHA: Rozklad bílého slunečního světla na drobných kapénkách vody, které jsou ve vzduchu. Vzniká v důsledku dvojího lomu světelného paprsku. (vzniká v horkých letních dnech)

Duha, světelné spektrum duhy:

Míchání barev:

Co je to světelný paprsek? úzký svazek světla šíří se přímočaře šíření světla z bodového zdroje

Využití světla: v mnoha přístrojích (LCD obrazovkách, DVD přehrávačích, mobilech atd.) s jeho pomocí se svařuje i řeže, nebo třeba operuje, světlo se využívá v mnoha oblastech (komunikace, zdravotnictví, výrobní technologie…) pomocí světla pozorují lidé i vzdálená vesmírná tělesa, která vyzařují, odráží nebo jsou jiným způsobem ovlivněna světlem, atd.

Stín, polostín, plný stín: Za překážkou, která brání průchodu světla, vzniká STÍN. Za překážkou, která je osvětlena více světelnými zdroji, vzniká plný stín, případně polostín, podle vzájemné polohy světelných zdrojů a překážky.

Stín

Fáze měsíce: Nov-Měsíc je k Zemi přivrácen neosvětlenou stranou. Vzhled Měsíce, jak ho vidíme na obloze, souvisí s jeho osvětlením a zastíněním. Nov-Měsíc je k Zemi přivrácen neosvětlenou stranou. První čtvrť-Měsíc dorůstá, má tvar písmene D. Úplněk-Měsíc je k Zemi přivrácen osvětlenou stranou. Poslední čtvrť-po úplňku před novem má Měsíc tvar písmene C, říká se, že couvá.

Fáze Měsíce:

Otázky a úkoly: Vyjmenujte všechny základní barvy slunečního (světelného) spektra: azurová červená modrá oranžová fialová žlutá zelená

Odpovězte na otázku: Proč vzniká často v létě po bouřce duha? kapka-duha

Vyberte správnou odpověď: Je bílé světlo složené, nebo jednoduché?

Co to znamená, že těleso má černou barvu? Správná odpověď: Těleso má černou barvu, pokud pohlcuje všechny spektrální barvy.

Jak dlouho trvá měsíční cyklus Jak dlouho trvá měsíční cyklus? (Za jak dlouho se vystřídají všechny fáze Měsíce?) Vyberte správné číslo: 28 dní 21 dní 24 dní

Jak se nazývá fáze Měsíce, jestliže vidíme Měsíc jako plný osvětlený kruh? Vyberte správný název: čtvrť úplněk nov

Odpovězte na otázku: Co vzniká ze překážkou, která brání průchodu světla? STÍN

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 7. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-265-1. Tesař J., Jáchim F., Fyzika 3 pro ZŠ, Světelné jevy, mechanické vlastnosti látek, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2009. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005 galerie office http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Princip_primocareho_sireni_svetla.svg [cit:2012- 11-14] http://leccos.com/pics/pic/faze_mesice.jpg [cit:2012-11-14] http://petra-krejsova.ic.cz/index.php_soubory/prism2.jpg [cit:2012-11-14] http://www.fotoradce.cz/blog/soubory/clanky/227/mspektrum.jpg [cit:2012-11-14] http://www.poradte.cz/picture/2008/52478.jpg [cit:2012-11-14] http://www.publicdomainpictures.net/pictures/10000/nahled/1275-1245719193VBNd.jpg [cit:2012-11- 14] http://i607.photobucket.com/albums/tt153/DARKANGEL133489/rainbow.jpg [cit:2012-11-14] http://images.detske-hry.com/tn/data/0/0/2010/02/16/11463//11463.1-80-367x470.jpg [cit:2012- 11-14] http://www.impromat.cz/digistudio/images/rozpad_svetla.jpg [cit:2012-11-14] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/27/WhereRainbowRises.jpg [cit:2012-11-14] http://www.gymjil.cz/wp-content/uploads/2012/05/kapka_duha.jpg [cit:2012-11-14] http://fyzmatik.pise.cz/img/180573.jpg [cit:2012-11-14] http://nd04.jxs.cz/204/530/08575184c3_72641749_o2.jpg [cit:2012-11-14] http://mesic.astronomie.cz/Galerie/uplnek-3.jpg [cit:2012-11-14] http://www.3dstudio.cz/files/clanky/70_pict02.jpg [cit:2012-11-14]

Metodika prezentace: Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák se naučí, co způsobuje různou barvu jednotlivých těles, jaká je podstata barvy světla. Žák se dozví, jak vzniká duha, že bílé světlo je složeno ze všech spektrálních barev a lze ho na ně také rozložit. Žák zná výslednou barvu při smíchání základních barev. Žák se naučí charakterizovat světelný paprsek. Žák popíše, co vzniká za překážkou při šíření světla. Vysvětlení Měsíčních fází. Žák odpovídá na závěrečné otázky, které jsou připraveny k zopakování naučeného učiva.