Barva světla, šíření světla a stín Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 11/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.7.A.17_barva_svetla_sireni_svetla_a_stin Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Barva světla, šíření světla a stín Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu.
Barva světla: Bílé světlo v sobě obsahuje celou škálu barev (od fialové přes modrou, zelenou, žlutou, oranžovou až k červené). Tato barevná paleta se nazývá – SVĚTELNÉ SPEKTRUM. Každá barva se na skleněném hranolu různě láme.
Základní barvy spektra a jim odpovídající vlnové délky:
Bílé světlo – označujeme ho jako SLOŽENÉ SVĚTLO Při smíchání všech základních barev vzniká výsledná barva BÍLÁ.
DUHA: Rozklad bílého slunečního světla na drobných kapénkách vody, které jsou ve vzduchu. Vzniká v důsledku dvojího lomu světelného paprsku. (vzniká v horkých letních dnech)
Duha, světelné spektrum duhy:
Míchání barev:
Co je to světelný paprsek? úzký svazek světla šíří se přímočaře šíření světla z bodového zdroje
Využití světla: v mnoha přístrojích (LCD obrazovkách, DVD přehrávačích, mobilech atd.) s jeho pomocí se svařuje i řeže, nebo třeba operuje, světlo se využívá v mnoha oblastech (komunikace, zdravotnictví, výrobní technologie…) pomocí světla pozorují lidé i vzdálená vesmírná tělesa, která vyzařují, odráží nebo jsou jiným způsobem ovlivněna světlem, atd.
Stín, polostín, plný stín: Za překážkou, která brání průchodu světla, vzniká STÍN. Za překážkou, která je osvětlena více světelnými zdroji, vzniká plný stín, případně polostín, podle vzájemné polohy světelných zdrojů a překážky.
Stín
Fáze měsíce: Nov-Měsíc je k Zemi přivrácen neosvětlenou stranou. Vzhled Měsíce, jak ho vidíme na obloze, souvisí s jeho osvětlením a zastíněním. Nov-Měsíc je k Zemi přivrácen neosvětlenou stranou. První čtvrť-Měsíc dorůstá, má tvar písmene D. Úplněk-Měsíc je k Zemi přivrácen osvětlenou stranou. Poslední čtvrť-po úplňku před novem má Měsíc tvar písmene C, říká se, že couvá.
Fáze Měsíce:
Otázky a úkoly: Vyjmenujte všechny základní barvy slunečního (světelného) spektra: azurová červená modrá oranžová fialová žlutá zelená
Odpovězte na otázku: Proč vzniká často v létě po bouřce duha? kapka-duha
Vyberte správnou odpověď: Je bílé světlo složené, nebo jednoduché?
Co to znamená, že těleso má černou barvu? Správná odpověď: Těleso má černou barvu, pokud pohlcuje všechny spektrální barvy.
Jak dlouho trvá měsíční cyklus Jak dlouho trvá měsíční cyklus? (Za jak dlouho se vystřídají všechny fáze Měsíce?) Vyberte správné číslo: 28 dní 21 dní 24 dní
Jak se nazývá fáze Měsíce, jestliže vidíme Měsíc jako plný osvětlený kruh? Vyberte správný název: čtvrť úplněk nov
Odpovězte na otázku: Co vzniká ze překážkou, která brání průchodu světla? STÍN
Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 7. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-265-1. Tesař J., Jáchim F., Fyzika 3 pro ZŠ, Světelné jevy, mechanické vlastnosti látek, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2009. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005 galerie office http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Princip_primocareho_sireni_svetla.svg [cit:2012- 11-14] http://leccos.com/pics/pic/faze_mesice.jpg [cit:2012-11-14] http://petra-krejsova.ic.cz/index.php_soubory/prism2.jpg [cit:2012-11-14] http://www.fotoradce.cz/blog/soubory/clanky/227/mspektrum.jpg [cit:2012-11-14] http://www.poradte.cz/picture/2008/52478.jpg [cit:2012-11-14] http://www.publicdomainpictures.net/pictures/10000/nahled/1275-1245719193VBNd.jpg [cit:2012-11- 14] http://i607.photobucket.com/albums/tt153/DARKANGEL133489/rainbow.jpg [cit:2012-11-14] http://images.detske-hry.com/tn/data/0/0/2010/02/16/11463//11463.1-80-367x470.jpg [cit:2012- 11-14] http://www.impromat.cz/digistudio/images/rozpad_svetla.jpg [cit:2012-11-14] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/27/WhereRainbowRises.jpg [cit:2012-11-14] http://www.gymjil.cz/wp-content/uploads/2012/05/kapka_duha.jpg [cit:2012-11-14] http://fyzmatik.pise.cz/img/180573.jpg [cit:2012-11-14] http://nd04.jxs.cz/204/530/08575184c3_72641749_o2.jpg [cit:2012-11-14] http://mesic.astronomie.cz/Galerie/uplnek-3.jpg [cit:2012-11-14] http://www.3dstudio.cz/files/clanky/70_pict02.jpg [cit:2012-11-14]
Metodika prezentace: Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák se naučí, co způsobuje různou barvu jednotlivých těles, jaká je podstata barvy světla. Žák se dozví, jak vzniká duha, že bílé světlo je složeno ze všech spektrálních barev a lze ho na ně také rozložit. Žák zná výslednou barvu při smíchání základních barev. Žák se naučí charakterizovat světelný paprsek. Žák popíše, co vzniká za překážkou při šíření světla. Vysvětlení Měsíčních fází. Žák odpovídá na závěrečné otázky, které jsou připraveny k zopakování naučeného učiva.