Didaktika přírodopisu 2 Přednáška Úvodní informace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Advertisements

KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Praktická maturitní práce STRUČNÉ POKYNY PRO PSANÍ PMZ.
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Úvod do speciální pedagogiky Mgr. Dana Brožová.  katedra SP, Poříčí 9 (1. patro, dveře č.104)  konzultační hodiny: úterý 14,30 – 15,30 hodin čtvrtek8.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základy veřejné politiky Kombinované studium Website kursu: Garant kursu a přednášející:
Didaktika přírodopisu 2 9. seminář Návrh aktivizující metody Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
Habsburkové na českém trůnu v 19. a 20. století Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo: VY_32_INOVACE_02.
Maturita 2017.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Pedagogická psychologie
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Název prezentace (DUMu)
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Inf Počítač a lidé s handicapem
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Způsoby zápisu algoritmů
Didaktika přírodopisu 2
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
Logistika a Supply Chain Management
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Didaktické zásady Literatura:
Základní společenstva - lesy
Organizace a požadavky
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
Člověk a jeho svět 4. ročník
Pedagogická psychologie
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Z0076 Meteorologie a klimatologie
Fakulty elektrotechnické Západočeské univerzity
3. Metody pedagogické diagnostiky
Didaktika přírodopisu 2
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Inf Vývojový diagram.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Didaktika přírodopisu 1 Sem.8 – Mezipředmětové vztahy
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Didaktika přírodopisu 1 3. seminář: Roční časově tématický plán
STULÍK ŽLUTÝ BLATOUCH BAHENNÍ
Zpracovala: Mgr. Jana Ottová
Základní společenstva – skály a hory
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_01_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Maturita 2018.
Informace k přednášce a semináři k předškolní pedagogice Jarní semestr 2016 Zora Syslová.
Genetika Organizační pokyny Bezpečnostní pokyny
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář
Lesní byliny a jejich čeledi.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Živá příroda Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Didaktika přírodopisu
UA104 – Didaktika informatiky I
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Didaktika přírodopisu 2 Přednáška Úvodní informace Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU

Předběžné rozvržení přednášek pro jarní semestr Výuka od 24.2. do 18.5.2016 St 10:15-11:00 učebna 2 Celkem 13 přednášek Počet kreditů: 3

Ukončení předmětu zkouška počet kreditů: 3 Podmínky pro ukončení semestrální úkol – plakát na vybrané botanické téma Zapisování k tématům přes IS od 26.2. 18:00 do 31.3.2016 Písemný test (je třeba získat 75 % - 30 bodů ze 40) pro zapsání na termín testu je třeba mít zapsán zápočet ze semináře Ústní pohovor nad materiály ze semináře (2. část receptáře začínajícího učitele)

I. Semestrální úkol – výukový plakát na téma vybrané čeledi Volba čeledi Osnova plakátu: název čeledi česky (latinsky) zařazení do systému (říše, podříše, oddělení, třída) modelový organismus na kterém budu vysvětlovat charakteristiku čeledi (viz před. Did. Př 1) v případě, že má rod modelové rostliny více druhů – vymezíte rozlišovací znaky charakteristika čeledi – zdroje: Hendrych, 1986; Novák & Skalický, 2008; Martonfi, 2007 počet rodů v ČR: pokud jich bude do 20 – vypsat: česky (latinsky) - Kubát & al. [eds.] (2002)

I. Semestrální úkol – výukový plakát na téma vybrané čeledi květní vzorec květní diagram barevné obrázky (min.10;inspirace - Deyl & Hísek, 2003 ) použitá literatura (nepracujte s Wikipedií !!!) Použitý formát - A1 Odevzdáte k zápočtu – zůstane na katedře – vyvěsí se na nástěnku

Semestrální úkol – co je to „modelový organismus“ „modelový organismus“ – obecně používaný pojem označující organismus, na kterém je zprostředkováno nové učivo Didakticky správnější jsou pojmy: didaktický typ a didaktický vzor DIDAKTICKÝ TYP = organizmus, který optimálně reprezentuje probíranou skupinu organizmů Požadavky na didaktický typ: organismus je … ….dostatečně známý ….dostatečně velký (uvádět skutečné velikosti) …. dostupný v přírodě ČR …. obecně se vyskytující …. nechráněný x výjimky Příklady didaktických typů: obojživelníci – skokan hnědý plazi - ??? ryby – kapr obecný ptáci – holub savci - ???

DIDAKTICKÝ PŘÍKLAD (VZOR) = organizmus, který dokresluje rozmanitost DIDAKTICKÝ PŘÍKLAD (VZOR) = organizmus, který dokresluje rozmanitost probírané skupiny organizmů Didaktický typ Didaktický příklad ryby – kapr obecný cejn, losos, úhoř ptáci – holub kondor, sýkorka dravci – káně lesní káně rousná

Zásady pro vypracování Každý vypracuje výukový plakát na jiné téma Je třeba pracovat s odbornou literaturou – viz dále Veškeré použité texty a obrázky budou ocitovány Pokud použijete vlastní fotografie, uvedete se jako autor

Doporučená literatura Deyl, Miloš & Hísek, Květoslav (2003): Naše květiny. 3. uprav. vyd. Praha : Academia, 690 s. ISBN 80-200-0940-X. Hendrych, Radovan (1986): Systém a evoluce vyšších rostlin : učební přehled. 2., upr. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 499 s. Kubát Karel, Hrouda Lubomír, Chrtek Jindřich jun., Kaplan Zdeněk, Kirschner Jan & Štěpánek Jan [eds.] (2002): Klíč ke květeně České republiky. Vyd. 1. Praha : Academia, 928 s. ISBN 80-200-0836-5 Novák, Jan & Skalický, Milan (2008): Botanika : cytologie, histologie, organologie a systematika. 1. vyd. 1. Praha : Powerprint, 327 s. ISBN 9788090401112. Martonfi, Pavol (2007): Systematika cievntaých rastlín. 3. vyd., Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 220 s. ISBN: 978-80-7097-694-4.

Volba čeledi Miříkovité Mechorosty Mořenovité Plavuně Brutnákovité Lilkovité Krtičníkovité Hluchavkovité Zvonkovité Hvězdnicovité Liliovité Vstavačovité Sítinovité Šáchorovité Lipnicovité Mechorosty Plavuně Přesličky Kapradiny Borovicovité Bukovité Břízovité Javorovité Pryskyřníkovité Hvozdíkovité Merlíkovité Rdesnovité Brukvovité Slézovité Tlusticovité Růžovité vlastní Mandloňovité Jabloňovité Bobovité

Témata přednášek Metody výuky přírodopisu Prostředky výuky přírodopisu Didaktické zásady a jejich aplikace do výuky přírodopisu Diagnostika vědomostí a dovedností žáků v přírodopisu Přesah přírodopisného učiva do jiných předmětů Výuka přírodopisu na různých typech ZŠ Osobnost učitele přírodopisu a její další rozvíjení.

Předběžné rozvržení přednášek pro jarní semestr 24.2 – úvodní přednáška 2.3. – výukové metody 9.3. – výukové metody 16.3. – výukové metody 23.3. – aktivizující výukové metody 30.3. – prostředky výuky 6.4. – prostředky výuky 13.4. – prostředky výuky 20.4. – fáze vyučovacího procesu 27.4. – fáze vyučovacího procesu 4.5. – didaktické zásady 11.5. – didaktické zásady 18.5. – zájmová činnost ve výuce přírodopisu

Na konci hodiny bude student schopen…. Výukové cíle Na konci hodiny bude student schopen…. …..vlastními slovy vysvětlit co je to metoda výuky (vyučovací metoda) …..uvést příklad metod využívaných v přírodopisu …..začlenit metody výuky do systému … stručně charakterizovat probírané metody výuky … určit metodu výuky …vlastními slovy vysvětlit co jsou to aktivizační metody …uvést příklady aktivizačních metod … charakterizovat vybrané aktivizující metody výuky … určit aktivizující metodu výuky

Literatura na toto téma… KALHOUS, Z., OBST, O. et al.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2002, s.293-306. ISBN 80-7178-253-X SKALKOVÁ J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-41821-7 ALTMANN, Antonín: Metody a zásady ve výuce biologii. 1. vyd., Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 288 s. PODROUŽEK, Ladislav: Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. Vyd, Dobrá Voda u Pelhřimova: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 80-86473-45-7 DVOŘÁK, František a kol.: Základy didaktiky biologie. Brno: UJEP, 1981, 194 s. MAŇÁK,Josef a ŠVEC, Vlastimil: Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 220 s.