Funkce a účinky zeleně v interiéru

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: prosinec 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Advertisements

Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 4. ročník Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Anotace: Prezentace je určena pro žáky 9. ročníku, slouží k výkladu učiva Který druh bydlení je nejlepší a jeho výhody a nevýhody Období: září – prosinec.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Lenka Němcová Název: VY_32_INOVACE_09_Př7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: čeleď bobovité.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Ondřej Klement, Lukáš Stropnický, Pavel Kálal, Jakub Zemčík
Termika – Fotovoltaika
Člověk a vývoj civilizace
NEVIDITELNÝ ŠKRTIČ Jh*.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Hrnkovky náročné na teplotu
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
STAVEBNÍ TRUHLÁŘSTVÍ Požadavky na okna
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
Název projektu: Moderní škola
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Úvod do sadovnického květinářství
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Číslo projektu dum. Kapradiny 2.1 Název školy Předmět Květinářství
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
Číslo projektu Název školy Předmět Květinářství Tématický okruh Palmy
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
Návykové látky Název projektu: OP VK
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Autor: Mgr. Dana Bednářová Datum: Název: VY_32_INOVACE_05_Český jazyk
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Elektromagnetická slučitelnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
CESTOVNÍ RUCH JAKO SYSTÉM
Přehled nejdůležitějších novinek
VY_32_Inovace_2.2.2 Rostliny volně rostoucí a pokojové
Chráníme přírodu Škola: SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hulejová VY_32_INOVACE_19_CHRÁNÍME PŘÍRODU_HULEJOVÁ Člověk a jeho.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Sklizeň,posklizňové ošetření a příprava květin na trh
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
5. b Podnebí a vegetace Evropy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Žák ví,jak přispět k ochraně přírody
PEVNÉHO TĚLESA A KAPALINY
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb.
Historie pěstování květin a současný stav květinářství
Květinářství obecné - úvod
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_25_TROPICKÝ PODNEBNÝ PÁS TÉMA:TROPICKÝ.
Číslo projektu dum.KVĚTEM 0.4 Název školy Předmět Květinářství
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Funkce a účinky zeleně v interiéru Interiérové květinářství a historie pokojových rostlin

Interiérové květinářství Rostliny v uzavřených prostorech Rostliny blízké bytu a domu – na oknech, balkonech, lodžiích, v zimních zahradách Krátkodobá výzdoba interiérů řezanými rostlinami

Pokojové rostliny Byliny nebo dřeviny pěstované v interiéru, které většinou zůstávají v místnostech trvale nebo po delší dobu jejich vegetace. Vývoj sortimentu dle uměleckých směrů a módy, způsobu bydlení a technického vybavení bytů.

Sortiment pokojových rostlin Ovlivněn uměleckými směry,módou, způsobem bydlení,technickým vybavením bytů,kulturní a ekonomickou úrovní lidí a úrovní zahradnické výroby 19. století:pelargónie,fuchsie,myrty, rozmarýn-druhy nenáročné na teplo a světlo

19. století

Sortiment na přelomu 19. a 20. století Druhy méně náročné na teplo,ale náročnější na světlo Palmy,kamélie,klívie,oleandry,aukuby, arálie,monstery,aspidistry

Přelom 19. a 20. století

1.polovina 20. století Krátkodobé kvetoucí rostliny Kaktusy Sukulenty Cibuloviny

2.polovina 20. století Řezané květiny Bromélie Kaktusy a sukulenty Teplomilné okrasné listem Drobné liány Krátkodobé kvetoucí Fíkusy, palmy, liány ve veřejných prostorech

Současnost Hydroponie, květinové vitríny a skříně, květinová okna, zimní zahrady Druhy velmi náročné na prostředí: Orchideje Kapraďorosty Bromélie

Původ pokojových rostlin Tropy a subtropy Mírný pás – Campanula carpatica,Primula vulgaris,Hydrangea macrophylla,Hedera helix, Juncus effusus,Asplenium scolopedrium,Saxifraga stolonifera,Carex brunnea,Tolmiea menziesii,Rosa

Pokojové rostliny z mírného pásu

Historie pokojových rostlin Starověký Egypt-šáchor,cedr,cypřiš,aloe, myrhovník,skořicovník v nádobách venku Starověká Čína,Japonsko a Indie-azalky, chryzantémy,hortenzie,kosatce,okrasné třešně Starověké Řecko a Řím-vavřín,myrta, citrusy,granátovník,oleandr,růže,lilie v nádobách

Historie pokojových rostlin Středověk - úpadek,1.pokusy na severu 15.století - objevení Ameriky(1492)1.rostliny Období lovců rostlin Přelom 16.a 17.století - 1.skleníky 1.třetina 19.století - objev Wardovy skříňky Konec 19.století - obchod s rostlinami,jejich pěstování a šlechtění 1.polovina 20.století - pokojové rostliny samozřejmá součást bytů

Wardova skříňka

Funkce zeleně v interiérech

Funkce zeleně v interiérech Mikroklimatická Zdravotní Estetická Výchovná

Mikroklimatická funkce zeleně Zvyšuje vlhkost vzduchu Ovlivňuje složení vzduchu Snižuje prašnost Ovlivňuje teplotu

Zdravotní funkce zeleně Příznivé působení na fyzickou i psychickou stránku člověka Snižování obsahu škodlivin (fytoremediace) - benzen, formaldehyd, trichloretylen, toluen, fenol, xylen, styren, kresol, nikotin, ftaláty, bromované zpomalovače hoření Snižování hlučnosti Snižování únavy očí

NASA nejlépe hodnocené rostliny v odbourávání škodlivin Aglaonema modestum, Dracaena deremensis ’Janet Craig’, D.marginata, D. fragrans ‘Masangeana’, D.deremensis ’Warneskii’, Chamaedorea elegans ’Seifrityii’,Chrysanthemum x grandiflorum, Gerbera jamesonii, Hedera helix, Sansevieria trifasciata ’Laurentii’, Spathiphyllum wallisii ’Mauna Loa’

Bioremediace Dekontaminace životního prostředí biologickou cestou – mikroby či rostlinami Fytoremediace: a)fytodekontaminace a b)fytostabilizace

Vliv rostlin na zdraví a psychiku člověka Rychlejší uzdravování po operacích, snižování spotřeby léků proti bolesti,minimalizace pooperačních komplikací,snižování krevního tlaku a svalového napětí Zlepšování komunikace a mezilidských vztahů Zlepšení zdravotního stavu a pracovní výkonnosti, menší náchylnost k nemocem Zmírňování Sick Building Syndrom

Výslovnost vědeckých (latinských) názvů oe = vyslovuje se é (coeruleus) ae = vyslovuje se é (europaeus) eu = vyslovuje se eu (pseudo-, Heuchera) aë = vyslovuje se ae (Danaë) oë = vyslovuje se oe (Kalanchoë) c = vyslovuje se jako k, pouze před e, i, y a před ae, oe se vyslovuje jako c (glaucus, Campanula, ale Dicentra, Picea, Cytisus, Scaevola,Coelogyne) di, ti, ni = vyslovuje se dy, ty, ny (Digitalis, Potentilla, Genista)

Výslovnost vědeckých (latinských) názvů ti před samohláskou = ci , nepředchází-li s nebo x, není-li slabikou dlouhou nebo nejde-li o slovo řecké, potom ty (Gentiana, elatior,Impatiens, ale Cerastium, Fritillaria, reticulata) i = před samohláskou na začátku latinských slov, po předponě a ve složenině se vyslovuje j, jinak jako i (Iochroma) u = qua, que, qui, quo, quu; gua; sua = vyslovuje se jako v (kva, gva, sva) (Aquilegia, aquaticus, Guaiacum, suavis) ngu = před samohláskou se čte ngv (Pinguicula, sanguineus)

Výslovnost vědeckých (latinských) názvů s = vyslovuje se s na začátku a na konci slova, uvnitř slova musí být ss (Saponaria, conicus, spinosissimus) = vyslovuje se z mezi samohláskami, ve skupinách ns, rs, ls (obtusus, speciosus, Pulsatilla, hirsutus, ale repens) ph = vyslovuje se f (Daphne, Phormium) rh = vyslovuje se r (Rhododendron, Rhus) Všechny samohlásky se vyslovují zřetelně, neredukují se a nemění, např. Cotoneaster = kotoneaster, Papaver = papaver, hiemalis = hiemalis