Syndrom vyhoření Burn-out

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sabina Vaňková.  Duševní hygiena - obor zabývající se rozvojem a podporou duševního zdraví  psychohygiena je zaměřena na vytváření optimálních podmínek.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Syndrom vyhoření – burn-out. Syndrom vyhoření soubor typických příznaků vznikajících u pracovníků pomáhajících profesí v důsledku nezvládnutého chronického.
Mgr. Břetislav Košťál, DiS. ambasador projektu "Na vlastní kůži" Deinstitucionalizace a reforma péče o duševní zdraví v ČR Konference Na vlastní kůži 19.4.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Řízení sociálních služeb OSOBY ZÁVISLÉ NA PSYCHOAKTIVNÍCH LÁTKÁCH Syndrom závislosti Mgr. Irena Kudláčková.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
Úzkostné poruchy DAVID BERNARD. Volba tématu  Téma bylo zvoleno na základě:  zájmu o danou problematiku  pohybu v oblasti úzkostných poruch  osobních.
PRVNÍ POMOC PŘI ZDRAVOTNÍCH OBTÍŽÍCH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu.
Centra denních služeb. poskytují ambulantní služby osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
1. Setkání (nejen) křesťanských pedagogů litoměřické diecéze Myšlenka a smysl setkávání pedagogů „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Nabízíme:
Psychohygiena - úvod PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Mobbing a Bossing Marková. M obbing C o je M obbing  je druh rafinované šikany na pracovišti  nejrůznější formy znepříjemňování života na pracovišti.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluZáklady.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová
Jak naše tělo reaguje na psychické násilí a psychickou bolest?
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Utváření osobnosti v náročných životních situacích Stres
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Pracovnělékařské služby
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Diagnostika Zimní semestr 2015/2016.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Psychologie zdraví.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ODMĚŇOVÁNÍ - MZDA. ODMĚŇOVÁNÍ - MZDA MZDA JE ODMĚNOU ZA VYKONANOU PRÁCI JE SMLUVNÍ MUSÍ RESPEKTOVAT ZÁKONÍK PRÁCE A ZÁKON O MINIMÁLNÍ MZDĚ, MZDOVÉ.
Ošetřovatelský proces v primární péči
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Panická porucha.
Prevence syndromu vyhoření Mgr. Zuzana Faldýnová
Sociální práce a veřejné opatrovnictví
Školní poradenské pracoviště
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, pracovní stres
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Návykové látky Alkohol
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Když vás potká vyhoření
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Podpora samostatného bydlení
Terénní krizová služba
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Syndrom vyhoření Burn-out Lenka Tenklová 8.11.2016

Obsah prezentace Co je to BOS Příznaky Co nejčastěji vede k BOS Kde se nejčastěji objevuje BOS Vývoj procesu BOS Prevence Jak jej zvládnout

Co je to Burn-out syndrom „BOS je situací totálního (úplného) vyčerpání sil“ „BOS je stav, kdy člověk ztratil naději, že se ještě něco může změnit“ „BOS je stav totální ztráty představy, že jsem „někdo“ a že to, co dělám, má nějakou hodnotu.“ = syndrom vyhoření, vyprahlosti, vypálení Hendrich Freudenberger 1974 projev dlouhotrvajícího a nadměrného stresu

Co je to Burn-out syndrom II = psychosomatické onemocnění: stav tělesného, citového a duševního vyčerpání dlouhodobé pobývání v situacích, které jsou emocionálně mimořádně náročné spojení velkého očekávání s chronickými situačními stresy

Příznaky zpočátku v psychice jedince, později navenek první varovné příznaky: pocit, že nezvládám práci, zpochybnění smyslu a významu své práce působí nervózním, nespokojeným a podrážděným dojmem tělesné stížnosti – spánek, bolesti hlavy, břicha, ztuhlý krk, bolesti zad, …

Příznaky II 1) Vyčerpání: tělesné, emocionální, mentální 2) Odcizení: - negativní postoj k sobě, k práci, k druhým lidem i k životu -> ztráta sebeúcty, pocit méněcennosti 3) Pokles výkonnosti: - nespokojenost s vlastním výkonem, nižší produktivita, ztráta nadšení a motivace, pocit selhání

Co nejčastěji vede k BOS „Nejnadšenější lidé upadají do nejtěžších forem vyhoření nejčastěji.“ dlouhodobý bezprostřední, osobní styk s lidmi dlouhodobé neúspěšné či málo úspěšné jednání s lidmi dlouhodobé trvající pracovní přetížení mimořádné požadavky, přehnané nároky strohý pracovní režim, přísná pravidla, diktátorský režim, soupeřivost bezohledné jednání (chybí respekt a úcta)

Co nejčastěji vede k BOS II velké nadšení, vysoká motivace, smysl života v práci velký rozdíl mezi představami a realitou perfekcionismus, workoholismus neúspěch prožívaný jako osobní porážka neschopnost přiměřeně odpočívat, relaxovat dlouhotrvající mezilidské konflikty nízká úroveň zdravé asertivity uspěchanost, život v neustálém časovém stresu nemožnost ZV na svou práci nepřítomnost kladného ocenění práce

Kde se nejčastěji objevuje BOS zdravotnictví (lékaři, sestry) školství (učitelé) psychologové a psychoterapeuti hospodářství a administrativa (úředníci) sociální péče a služby rodina

Vývoj procesu BOS BOS je dlouhodobý proces Fáze procesu BOS: 1. Idealistické nadšení - ideály a energie, nereálné nároky kladené na sebe a okolí 2. Stagnace - realita, zklamání -> přehodnocení ideálů, ztráta nadšení 3. Frustrace - co můžu X co chci -> bezmocnost, pochyby o smyslu práce 4. Apatie - vnitřní rezignace jako obrana, zoufalství

Prevence BOS vyváženost stresorů a salutorů time-managment sociální opora kultivace mezilidských vztahů (doma i v práci) relaxace a cvičení změna postojů, trénink asertivity formulace cílů kladné hodnocení druhých lidí (evalvace) úprava pracovních podmínek humor

Jak zvládnout BOS důležitá role rodiny a blízkých (opěrná sociální síť) relaxační metody změna prostředí, případně profese odborná pomoc (psychoterapie, psycholog)

Zdroje CHRISTIAN, Stock. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada Publishing, 2010. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada Publishing, 1998. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Sestry v nouzi: Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada Publishing, 2011.

A závěrem... Tohle ještě není konec, protože… …opakování je matka moudrosti!

Co si pamatujete? Co je to BOS? Jaké jsou jeho příznaky? Jmenuj alespoň tři faktory přispívající ke vzniku BOS. U jakých profesí se nejčastěji vyskytuje BOS? Co můžeme dělat, abychom se BOS vyvarovali?

Díky za pozornost!