Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_02 TÉMA: SLAVNÍ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
{ Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
2 Marketingové koncepce
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE III.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Smrt a umírání ve zdravotní péči
Filozofie osvícenství ve Francii
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
HELÉNISTICKÁ FILOSOFIE I.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Středověká filozofie PATRISTIKA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Úvod do filozofie.
Hérakleitos z Efesu – eleaté
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Filozofické disciplíny
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Dějiny filozofie - obecně
Novověká filozofie - Racionalismus
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_03
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Transkript prezentace:

Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Občanská nauka (klíčová aktivita III/2) Téma Antická filozofie Ročník 4. Jméno autora Bc. Lenka Přichystalová Anotace Prezentace má za úkol přiblížit vývoj myšlení v rámci antické filozofie. Datum tvorby 27. 9. 2013

Antická filozofie 1 Předsokratovská filozofie (7.-5. st. př. n. l.) Milétská škola, Pythagorovci,Eleaté, Atomisté, Herakleitos z Efezu 2 Klasické období (5.-4. st. př. n. l.) Sofisté, Sokrates, Platon, Aristoteles 3 Helenismus a období pozdní antiky (4.st.př.n.l. – 529) Stoicismus, Epikureismus, Antický skepticismus, Novoplatonismus

Miléťané Thalés arché = voda Město Milétos = nejrozvinutější městská osada na pobřeží Malé Asie 1. filozofové – realizace přechodu od mýtu k logu (filozofie) Svět jako příroda prostřednictvím představy kosmu Kosmos = řád, uspořádání, harmonická vyváženost a krása (tzv. kosmologie) Hledali prazáklad všeho dění = arché (pralátka) – počátek i konec Thalés arché = voda Anaximandros arché = apeiron (neomezeno, neurčito) Anaximenés arché = vzduch

„Tento svět, týž pro všechny, nestvořil žádný z bohů ani lidí, ale vždy byl, jest a bude věčně živým ohněm, rozněcujícím se a hasnoucím podle míry.“ Hérakleitos z Efezu z rodu efezkých králů, znechucen politickým vývojem v Efezu, chtěl se věnovat filozofii  králem jeho bratr „temný filozof“, samouk, složitý myšlenkový systém Podstatou světa = oheň – v jeho rozněcování a uhasínání (podle zákona logu) vznikají a zanikají jednotlivé věci Svět = neustálá změna, jeho podstatou je dění

Eleaté Škola ve městě Elea Vztah mezi pravým poznáním (doxa – výsledek práce rozumu) a pouhým zdáním ( epistémé – výsledek klamu smyslů) Xenofanés zakladatel Parmenidés rozumové poznání nás vede k pravdě Zenon z Kitia dokazuje neexistenci pohybu – tzv. aprorie = paradoxy týkající se pohybu ( Achilles a želva)

Atomisté Není jen 1 arché, ale více základních elementů – ty vůči sobě v napětí, vzájemně se ovlivňují  jejich proměny a pohyb ( dynamický princip) = ATOMISMUS Empedoklés neměnné základy světa = 4 živly ( oheň, voda, vzduch, země) – sjednocovány silou lásky a rozdělovány nenávistí Anaxagorás arché = semena, princip NÚS (rozum) Demokritos (470 – 360) základní částice světa = atom Atomy se neustále pohybují v prázdném prostoru po předem určených drahách a shlukují se  vznikají věci i lidské duše Atomy se odlišují, jsou neměnné, ale jejich spojení vždy dočasné

Sofisté Se Sokratem a Platonem provedli tzv. antropologický obrat ( obrat zájmu filozofie k člověku) Profesionální učitelé moudrosti v době rozvoje athénské demokracie Za peníze naučí žáky myslet, mluvit a jednat = příprava na politickou kariéru Gnozeologický relativismus = přesvědčení, že není možné dosáhnout trvale platného poznání Učili své žáky ne poznat pravdu, ale dostat za pravdu Protagoras (?481- 411 př.n.l.) Gorgias (483- 375 př.n.l.)

Sokrates ( 469 – 399 př.n.l.) Athénský filozof, učitel Platona Aktivně se účastnil politického života obce, kritické proslovy  399 odsouzen k smrti (za bezbožnost a kažení athénské mládeže) Nic nenapsal, jen rozhovory, myšlenky zachoval Platon „Vím, že nic nevím“ Dialogická metoda Etický intelektualismus – kdo zná dobro, tak také dobro koná (nikdo nedělá dobrovolně zlé věci) Hlavní cíl života je dosažení blaženosti

Platon (427 – 347 př.n.l.) Aristokrat, potomek Solóna Vlastní jméno Aristokles, Platon přezdívka- znamená široký – v zájmech a ve vzdělání učitel Sokrates ho přivedl k filozofii 387 př.n.l. zakládá v Athénách Akademii = nejvýznamnější filozofická škola v řecké oblasti Největší řecký filozof, největší vliv na celé dějiny myšlení

Platon (427-347 př.n.l.) Existence 2 světů: svět idejí ( pravé jsoucna poznatelné pouze rozumem) a smyslový svět ( závislý na světě idejí, nedokonalý odraz světa idejí) Omylem považujeme smyslový svět, ve kterém žijeme jako pravé bytí Proces poznání pravdy =racionální proces rozpomínání na svět idejí (kde naše duše žila před 1.vtělením) Duše je nesmrtelná Ideální společnost: základní 3 ctnosti (moudrost, statečnost, uměřenost) reprezentují: vládci – filozofové (jsou nejblíže pochopení ideje dobra), strážci a výrobci Dílo: 25 dialogů – např. Ústava (Politeia), Faidon, Symposion, Protagoras

Aristoteles (384 – 322 př.n.l.) 1 z největších myslitelů všech dob Narozen ve Stageiře Platonův žák a kritik Vychovatel Alexandra Makedonského Založil Peripatetickou školu Lykeion v Athénách Ovlivnil vývoj přírodních věd (zakladatel formální logiky) Podstata smyslové věci je v ní samé - každá věc = jednota látky (možnost něčím být) a formy (duchovní princip, který v látce uskutečňuje možnost něčím být) Prvotní impuls ke všem pohybům – 1.hybatel ( zároveň je poslední příčinou) Díla: Organon, Metafyzika, Etika Nikomachova, Poetika

Helénismus Nová epocha řeckých dějin – počíná výboji a vytvořením říše Alexandra Makedonského Sociální, kulturní a politické změny Úkol helenistické filozofie: učit člověka, jak mravně, hodnotně a smysluplně žít Filozofie orientovaná na etiku Stoicismus, Epikureismus, Antický skepticimus a Novoplatonismus

Stoicismus Nejvlivnější helénistický filozofický směr Stoa poikilé = pestré sloupořadí v Athénách (místo setkávání) Filozofie: jednota logiky (teorie poznání), fyziky (přírodní filozofie) a etiky (té předešlé části podřízeny) Logika: pravdivé je to tvrzení, které není možné vyvrátit rozumem Etika: žít ve shodě s přírodním řádem = žít ctnostně Zakladatel: Zenon z Kitia Chrysippos, Seneca, Marcus Aurelius

Epikureismus Epikuros ze Samu ( 341 - 270 př.n.l.) Zakladatel epikureismu Filozofie jako jednota logiky, fyziky a etiky Fyzika: rozvinutí atomismu – odmítá Demokritovo pojetí pohybu atomu po předem určených drahách přičítá mu svobodnou odchylku – základ svobody člověka ale i jeho zodpovědnosti za svůj život Etika: cílem života je slast (přirozený stav člověka) = neexistence bolesti a strasti hierarchie slastí

Antický skepticismus a Novoplatonismus Reaguje na spor mezi dvěma pohledy – stoickým a epikurovským Stanovisko pochybování o možnostech a důvěryhodnosti lidského poznání Pyrrhon z Elidy (365 – 275 př.n.l.) Zakladatel skepticismu Filosof usilující o blažený život – 3 otázky: Jaké jsou věci? Nevím, nemohu je poznat. Jaký postoj k nim mám zaujímat? Zdržet se úsudku o nich. Co tím získám? Klid. NOVOPLATONISMUS Obnova Platonovy filozofie Poslední filozofický systém antiky Plotínos (205 – 270) vytvořil vlastní systém

Otázky Na jaká období dělíme antickou filozofii? Kdo se zabýval tzv. aproriemi? Komu se říká „temný filozof“ ? Vysvětlete termín etický intelektualismus. Uveďte nejvýznamnější dílo Platona. Jak se jmenovala škola, kterou založil Aristoteles?

Zdroje BLECHA, Ivan. Filosofie. 4. opr. a rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 279 s. ISBN 8071821470. DVOŘÁK, Jan, a kol. Odmaturuj ze společenských věd. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2008, 256 s. ISBN 978-80-7358-122-0 Eric Gaba. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aristoteles_Louvre.jpg Marie-Lan Nguyen . http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Plato_Silanion_Musei_Capitolini_MC1377.jpg Shakko. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zeno_of_Citium_pushkin.jpg ChrisO. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Epicurus_bust2.jpg Generic Mapping Tools. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:MacedonEmpire.jpg Sting. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Socrates_Louvre.jpg AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Heraclitus,_Johannes_Moreelse.jpg A.Savin. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Attica_06-13_Athens_50_View_from_Philopappos_-_Acropolis_Hill.jpg