Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Hra ke zopakování či procvičení učiva, nebo test k ověření znalostí Výrazy ‒ vyjádření neznámé ze vzorce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
MATEMATIKA Úměra přímá a nepřímá - slovní úlohy řešené trojčlenkou.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 6.ROČNÍK.
NEPŘÍMÁ ÚMĚRNOST MATEMATIKA 7. ROČNÍK ZŠ výklad Základní škola Ostrava – Hrabová Paskovská 46 Software: Microsoft Office PowerPoint 2003.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Funkce Konstantní a Lineární
SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ ROVNICEMI.
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Objem a povrch kvádru a krychle
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012
Slovní úlohy o společné práci
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Lineární funkce - příklady
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
SLOVNÍ ÚLOHY NA PŘÍMOU A NEPŘÍMOU ÚMĚRNOST
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_09_M7_Hanak
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_20_FYZIKA
Násobíme, dělíme 5 2 Druháci a matematika 17 MA 1 TE 3 TI 4 KA
Poměr v základním tvaru.
Už víme, jaký směr má gravitační síla, ale známe její velikost?
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Hustota 8. ročník.
VY_32_INOVACE_
Kvadratické nerovnice
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Slovní úlohy o společné práci stejný čas
Násobíme, dělíme 3 2 Druháci a matematika 18
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Tepelná kapacita tělesa
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Měrná tepelná kapacita látky
Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_10_M7_Hanak
Graf nepřímé úměrnosti
Slovní úlohy o společné práci
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka
PŘÍMÁ ÚMĚRNOST - TROJČLENKA
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Fyzikální veličiny.
Slovní úlohy o společné práci
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
* Funkce Matematika – 9. ročník *.
VLASTNOSTI KAPALIN
Poměr v základním tvaru.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Úměra – úměrnost (výpočty přímé a nepřímé úměrnosti)
Užití mocnin a odmocnin ve slovních úlohách II.
Už víme, jaký směr má gravitační síla, ale známe její velikost?
Poměr a trojčlenka - opakování
POMĚR VE SLOVNÍCH ÚLOHÁCH
Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Transkript prezentace:

Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost. Obrázky © Radomír Macháň

Nepřímá úměrnost (úměra). Chovatel psů má tři desetikilogramové balíky granulí. Vypočítejte, na jak dlouho mu tato zásoba krmiva vydrží pro 1, 2, 3, 5, 6, 10, 15 psů, předpokládáme-li, že jeden pes sežere denně průměrně 1 kg granulí. Foto: Radomír Macháň 10 + 10 + 10 = 30 kg

Nepřímá úměrnost (úměra). Chovatel psů má tři desetikilogramové balíky granulí. Vypočítejte, na jak dlouho mu tato zásoba potravy vydrží pro 1, 2, 3, 5, 6, 10, 15 psů, předpokládáme-li, že jeden pes sežere denně průměrně 1 kg granulí. Počet psů: Počet sežraných kilogramů denně: Počet dnů: 1 2 3 5 6 10 15 1 2 3 5 6 10 15 30:1=30 30:2=15 30:3=10 30:5=6 30:6=5 30:10=3 30:15=2

Nepřímá úměrnost (úměra). Pokud jsi na ni ještě nepřišel, pokusím se ti pomoci. Počet psů: 1 2 3 5 6 10 15 30 Počet dnů: Tabulka vyjadřuje závislost dvou veličin: počtu psů a počtu dnů, na které jim při daném počtu vystačí zásoba krmiva. Objevíš sám zákonitost, která platí ve vztahu těchto veličin?

Nepřímá úměrnost (úměra). .15 .5 .3 Počet psů: 1 2 3 5 6 10 15 30 Počet dnů: :3 :5 :15

Nepřímá úměrnost (úměra). Kolikrát se zvětší počet psů, tolikrát se zmenší počet dnů, na které jim vystačí krmivo! .15 .5 .3 Počet psů: 1 2 3 5 6 10 15 30 Počet dnů: :3 Jinými slovy: Kolikrát se zvětší jedna veličina, tolikrát se zmenší veličina druhá. :5 :15

Nepřímá úměrnost (úměra). Dokážete uvést i další příklady vztahu dvou veličin, pro které by platilo totéž, co jsme nyní vyvodili? Např: Doba, za kterou auto ujede danou vzdálenost, je nepřímo úměrná průměrné rychlosti auta. Doba zhotovení dané zakázky a počet švadlen na ní pracujících. Doba napuštění bazénu a počet otevřených přítoků. Počet otáček v závislosti na počtu zubů ozubených kol. Počet konzerv a jejich velikost při zavařování daného množství masa. Počet kroků v závislosti na délce kroku při zdolání stejné vzdálenosti.

Nepřímá úměrnost (úměra). Vrátíme se ještě jednou k našemu příkladu se psy a podíváme se na něj ještě z jiného pohledu. Využijeme nedávno nabyté znalosti o poměru. .2 Počet psů: 1 2 3 5 6 10 15 30 Počet dnů: Poměry jsou opačné. :2 Co můžeme říci o naznačeném zvětšení počtu psů? V jakém poměru se jejich počet zvětšil? 6 : 3 6 : 3 = 2 : 1 Můžeme použít znalosti o krácení poměru a tento uvést do základního tvaru. A co můžeme říci o odpovídajícím snížení počtu dnů, na které vystačí dané množství krmiva? V jakém poměru se zmenšil jejich počet? 5 : 10 = 1 : 2 5 : 10

Nepřímá úměrnost (úměra). Vrátíme se ještě jednou k našemu příkladu se psy a podíváme se na něj ještě z jiného pohledu. Využijeme nedávno nabyté znalosti o poměru. .5 I tentokrát jsou poměry opačné. Platí tedy i to, že v jakém poměru se zvětší jedna veličina, v takovém se zmenší druhá veličina. Počet psů: 1 2 3 5 6 10 15 30 Počet dnů: :5 Co můžeme říci o naznačeném zvětšení počtu psů? V jakém poměru se jejich počet zvětšil? 15 : 3 15 : 3 = 5 : 1 Můžeme použít znalosti o krácení poměru a tento uvést do základního tvaru. A co můžeme říci o odpovídajícím snížení počtu dnů, na které vystačí dané množství krmiva? V jakém poměru se zmenšil jejich počet? 2 : 10 = 1 : 5 2 : 10

Nepřímá úměrnost (úměra). Počet psů: 1 2 3 5 6 10 15 30 Počet dnů: Závěr, který pro nás ze všech našich zjištění vyplývá: Kolikrát se zvětší (zmenší) jedna veličina, tolikrát se zmenší (zvětší) druhá veličina. V jakém poměru se zvětší (zmenší) jedna veličina, v takovém poměru se zmenší (zvětší) druhá veličina. Takový vztah mezi dvěma veličinami se nazývá nepřímá úměrnost. Říkáme, že veličiny jsou nepřímo úměrné.

Příklady k procvičení Rozhodni, zda se jedná o nepřímou úměru: Množství utěrek a délka jejich schnutí. Množství kombajnů a doba sečení pole. Zaplacená částka za jablka a jejich hmotnost. Délka hrany krychle a její povrch. Objem krychlí o stejné hmotnosti a hustoty materiálu, z něhož jsou vyrobeny. Hmotnost krychlí o stejném objemu a hustoty materiálu, z něhož jsou vyrobeny. Množství čerpadel a doba vyprazdňování studny. Množství kopáčů a doba provedení daného výkopu.

Příklady k procvičení - 1 Jedním čerpadlem se vyprázdní bazén za 420 minut. Doplň tabulku. Počet čerpadel (kusů): 1 2 3 4 5 6 7 10 Doba čerpání (min.):

Příklady k procvičení - 1 Jedním čerpadlem se vyprázdní bazén za 420 minut. Doplň tabulku. Počet čerpadel (kusů): 1 2 3 4 5 6 7 10 Doba čerpání (min.): 420 210 140 105 84 70 60 42

Příklady k procvičení - 2 Vzdálenost dvou míst je 120 km. Doplň tabulku. Rychlost auta (km/h): 120 100 90 80 60 40 30 20 Doba jízdy (min.):

Příklady k procvičení - 2 Vzdálenost dvou míst je 120 km. Doplň tabulku. Rychlost auta (km/h): 120 100 90 80 60 40 30 20 Doba jízdy (min.): 72 180 240 360

Příklady k procvičení - 3 Rozhodni, zda se jedná o nepřímou úměru. Zdůvodni svou odpověď. x 3 6 9 12 15 18 y 90 45 30 22,5

Příklady k procvičení - 4 Rozhodni, zda se jedná o nepřímou úměru. Zdůvodni svou odpověď. x 1 2 3 4 5 6 y 60 30 20 15 14 10

Příklady k procvičení - 5 Rozhodni, zda se jedná o nepřímou úměru. Zdůvodni svou odpověď. x 0,5 1 1,5 2 2,5 3 y 18 9 6 4,5 4

Příklady k procvičení - 6 Doplň tabulku tak, aby šlo o nepřímou úměru. x 2 6 9 72 y 18 12

Příklady k procvičení - 6 Doplň tabulku tak, aby šlo o nepřímou úměru. x 2 4 6 8 9 36 72 y 18 12 1

Příklady k procvičení - 7 Doplň tabulku tak, aby šlo o nepřímou úměru. x 1 4 5 8 10 y 50 20 0,5

Příklady k procvičení - 7 Doplň tabulku tak, aby šlo o nepřímou úměru. x 1 2 4 5 8 10 200 y 100 50 25 20 12,5 0,5

Příklady k procvičení - 8 Sestav tabulku tří libovolných nepřímých úměr: x y x y x y