Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOPIS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Advertisements

Dýchací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_7_Dýchací soustava Téma: Přírodověda.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_PŘÍRODOPIS.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_14_Oběhová soustava Autor Mgr.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_05_PŘ8_BO.
CÉVY (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_27 II Oběhová soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
TĚHOTENSTVÍ Porod. ANOTACE Prezentace je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ Navazuje na látku :pohlavní soustava.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ J08 TEMA: Oběhový systém, srdce ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Vylučovací soustava – ledviny. Možnost využití: interaktivní tabule.
normální tepna kornatění tepny zkornatělá tepna s krevní sraženinou.
Kožní soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_8_Kožní soustava Téma: Přírodověda.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.31_Prvni_pomoc_neprima_srdecni_masaz.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Svalstvo člověka – teorie Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
První pomoc při úrazu elektřinou První pomoc při úrazu elektřinou Ing. Jaroslav Bernkopf Montér elektrických rozvaděčů 1.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Cévní soustava Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_PŘ8_BO
Srdce Šablona III/2 Mgr. Věnceslava Svobodová
Přírodopis – 8. ročník, Srdce
KREVNÍ OBĚH Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Přírodopis - 8. ročník, Krevní oběh
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
OBĚHOVÁ SOUSTAVA (srdce)
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_PŘ8_BO
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka II.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 03_Soustava dýchací
Anotace Ročník 8. Druh materiálu Prezentace Pomůcky Cíl (inovace)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_14_Krevní oběh
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Krevní oběh Malý krevní oběh (plicní) Velký krevní oběh (tělní)
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název školy: ZŠ J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice
Přírodověda 5.tř. opakování
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: První pomoc při zástavě dechu TÉMATICKÝ CELEK:
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_05_oběhový systém
HMYZ STAVBA TĚLA.
VY_52_INOVACE_14_01_stavba srdce
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Prezentace – výklad učiva
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
PRV 3 – Neživá příroda Název školy Plavská škola Autor
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_PŘÍRODOPIS
SRDCE (cor, cordis).
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Cévní soustava Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_04_Srdce
Výukový materiál ZŠ Kovářov
První pomoc.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA (cévy)
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: 6.1.2012 Název: VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOPIS Téma: Anatomie a fyziologie člověka- Oběhová soustava Ročník: 8. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979

Oběhová soustava Cévní systém člověka je uzavřená soustava trubic. Hlavním úkolem oběhové soustavy je přenos živin do buněk a odpadních látek z buněk.

Cévy Tepny – vedou krev ze srdce do celého těla. - krev proudí pod tlakem Žíly – přivádějí krev z orgánů zpět do srdce - mají slabší svalovou vrstvu než tepny Vlásečnice – mají tenkou stěnu , proto jimi může prostupovat kyslík - pomocí vlásečnic jsou mezi sebou propojeny tepny a žíly

Srdce pracuje neúnavně od vzniku plodu v matčině těle až do smrti člověka funguje jako čerpadlo rytmicky se smršťuje a uvolňuje srdce je dutý orgán na povrchu je osrdečník dělí se na pravou a levou síň a pravou a levou komoru mezi pravou síní a komorou je trojcípá chlopeň mezi levou síní a komorou je dvojcípá chlopeň další chlopně jsou při odstupu velkých cév srdeční sval je vyživován věnčitými tepnami

Velký krevní oběh - tělní Z levé komory aortou je vedena okysličená krev do celého těla. Aorta – tepny – tepénky – vlásečnice – k buňkám vede kyslík, živiny Z tkání a buněk oxid uhličitý, odpadní látky – vlásečnice – žilky – žíly – horní a dolní dutá žíla – do pravé síně a komory

Malý plicní oběh Začíná plicní tepnou vedoucí odkysličenou krev z pravé komory – do pravé a levé plíce – vlásečnice – plicní sklípky – krev se zde okysličí a zbaví se oxidu uhličitého – okysličená krev jde 4 plicními žilami do levé síně Za 24 hodin srdce přečerpá 7 000 l krve. Dospělý člověk má asi 70 tepů za minutu. Novorozenec kolem 140 tepů za minutu.

Nemoci oběhové soustavy Vrozené vady srdce Získané vady srdce – po některých infekčních nemocech – angína, revmatická horečka Ateroskleróza – kornatění cév Infarkt myokardu Cévní mozková příhoda Arytmie Možnost transplantace srdce

První pomoc Nepřímá masáž srdce nejdříve uvolnit dýchací cesty provést záklon hlavy zahájit masáž srdce – 100 – 120 stlačení za minutu oběma rukama asi uprostřed hrudní kosti 5 cm do hloubky dýchání z úst do úst se provádí jen podle uvážení laického zachránce – v tom případě je poměr 30 stlačení hrudní kosti ku 2 vdechům

Otázky 1. Změř pohmatem na zápěstí puls za minutu. 2. Najdi na internetu jaké jsou rozdíly mezi krevním oběhem dospělého a krevním oběhem plodu – nenarozeného dítěte. 3. Popiš cestu krve lidským tělem.

Odpovědi 3. celá prezentace

ANOTACE Cíl hodiny: - seznámení s krevním oběhem - nácvik první pomoci - práce s prezentací - znalosti lze využít v dalších předmětech: výchově ke zdraví, první pomoci, fyzice, chemii.

Použitá literatura, zdroje LUDĚK J. DOBROURUKA, BLANKA VACKOVÁ, REGINA KRÁLOVÁ, PAVEL BARTOŠ. Přírodopis III. Praha: Scientia, 1999. ISBN 80-7183-246-4. IVAN DYLEVSKÝ. Anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1998. ISBN 80-901 667-0-9. JAN KANTOREK, JAROSLAV JURČÁK,JIŘÍ FRONĚK A KOL. Přírodopis 8. Olomouc: Prodos, 1999. ISBN 80-7230-040-7. EDUARD KOČÁREK, EDUARD KOČÁREK. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha: Jinan, 2000. JIŘÍ FRONĚK. Lidské tělo. Praha: Blug, 1999. ISBN 80-85635-97-6 Zdroje : Vlastní tvorba www. office.microsoft.com