Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola pro 21. století Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3315 Téma sady: Sociologie a psychologie člověka Název: VY_32_INOVACE_SCHOPNOSTI
Anotace Předmět: Člověk ve společnosti. Věková skupina: 8. ročník ZŠ. Časová dotace: 20 minut. Popis: V materiálu se prolíná výkladová část (snímky 4, 6, 16 a 17)se samostatnou prací žáků. Samostatná práce žáků: Snímek 5: při kliknutí do snímku se postupně přiřazují stupně schopností od nejnižší po nejvyšší úroveň. Snímky 7 – 15: rozlišujeme obecné a specifické schopnosti. Při kliknutí na správný obdélník se zobrazí usměvavý obličej a posuneme se na další snímek, po špatné odpovědi se zobrazí zamračený obličej a odpověď opakujeme. Snímek 18: řadíme stupně inteligence. Při kliknutí do snímku jsou postupně přiřazováno pořadí od nejnižšího po nejvyšší stupeň inteligence. Materiál obsahuje 19 stránek a je určen k interaktivní výuce.
Schopnosti
Vloha = vrozený základ schopnosti (pohybové, hudební,…). Schopnost = vlastnosti, které člověku umožňují naučit se určitou činnost.
Stupně schopnosti Rozlišujeme tři stupně schopnosti. Pokus se je seřadit od nejnižší úrovně po nejvyšší. 1. Genialita 2. Nadání 3. Talent
Schopnosti Specifické schopnosti umožňují úspěšnost v určitém oboru Obecné schopnosti slouží k uplatnění v běžném životě
Obecné nebo specifické schopnosti? SCHOPNOST SPOLUPRÁCE OBECNÁ SPECIFICKÁ
To nebylo správně. Zpět
Správně!
Obecné nebo specifické schopnosti? HUDEBNÍ SCHOPNOSTI OBECNÁ SPECIFICKÁ
To nebylo správně. Zpět
Správně!
Obecné nebo specifické schopnosti? MOUDROST OBECNÁ SPECIFICKÁ
To nebylo správně. Zpět
Správně!
Dovednosti Dovednosti = zkušenosti získané učením, cvičením. Na základě schopností se mohou cvičením rozvinout dovednosti. Např. na základě pohybových schopností se může rozvinout tanec.
Inteligence Inteligenční kvocient IQ = poměr mentálního a chronologického věku. IQ= mentální věk chronologický věk ∙100
Stupně inteligence Pokus se seřadit stupně inteligence od nejvyšší po nejnižší. 8 Nižší stupeň slabomyslnosti Střední stupeň slabomyslnosti 9 genialita 1 2 Výjimečná inteligence Nadprůměrná inteligence 4 Vysoce nadprůměrná inteligence 3 Průměrná inteligence 5 Podprůměrná inteligence 6 7 Velmi podprůměrná int. Těžký stupeň slabomyslnosti 10
Použité zdroje Použitá literatura: Jiné zdroje: JANOŠKOVÁ, Dagmar, Monika ONDRÁČKOVÁ a Dagmar ČÁBALOVÁ. Občanská výchova 8: Rodinná výchova 8 : příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005, 303 s. ISBN 80-723-8394-9. JANOŠKOVÁ, Dagmar, Monika ONDRÁČKOVÁ a Dagmar ČÁBALOVÁ. Občanská výchova 8: Rodinná výchova 8 : učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005, 144 s. ISBN 80-723-8393-0. Jiné zdroje: Galerie MS Office - klipart