VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 16_Mírný pás

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Smíšené a listnaté lesy
Advertisements

VYPRACOVAL Šimon cigánek, 5.tř.
Tajga.
Přírodověda – Podnebné pásy ( Mírný pás )
TAJGY A JEHLIČNATÉ LESY
Co je to biom?.
PODNEBNÉ PÁSY.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Lesy mírného pásu.
ROZMANITOST PŘÍRODY V EVROPĚ
PODNEBNÉ PÁSY – 5. roč. Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody – Podnebné pásy – Mírný pás
Sabina Skácelová ZŠ Ilji Hurníka 2010
Za předpokladu použití psacích potřeb
Název školy: ZŠ a MŠ Černčice, Okres Náchod Autor: Mgr
TAJGA Pás jehličnatých lesů.
Lesy mírného pásu Jan Dušek.
Lesy mírného pásu Listnaté (J) Smíšené Jehličnaté (S)
LISTNATÉ LESY MÍRNÉHO PÁSU
Podnebí (climate) a přírodní krajiny Ameriky – Opakování!
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Rostlinstvo, živočišstvo
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP.
Stepi.
Evropa – vegetace 5. ročník
Amerika – Přírodní krajiny
MÍRNÝ PÁS.
LESY MÍRNÉHO PÁSU Lesy, louky, pole.
Podnebné pásy III. – 5. ročník / mírný podnebný pás /
Živý obal Země ( rostliny a živočichové)
ROZMANITOST EKOSYSTÉMŮ
1. ročník technického lycea
ZEMĚPIS VY_32_INOVACE_15_05_mírný pás. Rostliny: Pšenice, žito, ječmen, oves, brambory, cukrová řepa, vinná réva, kukuřice. MÍRNÝ PÁS pšenice žito ječmen.
Klimatické a přírodní krajiny Ameriky
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Faiková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_ ZEMĚPIS 6. ROČNÍK TEMA: Risk-biosféra ČÍSLO PROJEKTU:
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_07_Les_opakování Téma:
ŠABLONY 32 VY_32_INOVACE_18_22_ROSTLINY A ŽIVOČICHOVÉ EVROPY.
Evropa rostlinstvo a živočišstvo
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_20_ROZMANITOST_PODMINEK_ZIVOTA_NA_ZEMI
MÍRNÝ PÁS PŘÍRODOVĚDA 5.TŘ. Mgr. Renata Šimková.
Podnebné pásy – mírný pás
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_16_Les
VEGETAČNÍ PÁSY.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Speciální základní škola,Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_06_IV_Z6_mírný_pás.
Amerika – Podnebí a přírodní krajiny
Vegetace Ameriky Mgr. Tomáš Kordula.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 14_Základní oblasti Země
VY_52_INOVACE_09_02_rostlinstvo a živočišstvo v Evropě
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Přírodní krajiny AUTOR: Mgr. Aleš Skála
BIOSFÉRA stepi, lesy mírného pásu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Motyčková Číslo
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Polární pás Co zde roste? Žije? Polární pustiny trvalé zalednění
Jméno autora: Bc. Petra Musilová
Název školy: ZŠ J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice
OBSAH PODNEBNÉ PÁSY TROPICKÝ PÁS SUBTROPICKÝ PÁS MÍRNÝ PÁS POLÁRNÍ PÁS
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Př_15_Podnebné pásy
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
14. f Vegetace mírného pásu
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 08_Nervová soustava
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Autor: Mgr. Eva Procházková
Stepi (a lesostepi) mírného pásu V mírném pásu Suché podnebí, nízké srážky → → neumožňují růst stromů Kvalitní černozemě Travní porost.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_21_PODNEBNÉ PÁSY
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Přírodověda Podnebné pásy ( Mírný pás )
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 16_Mírný pás Autor : Jiří Martínek, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : prosinec 2011

Mírný pás na severní polokouli je na sever od subtropického pásu, na jižní na jih pouze zde se střídají čtyři roční období, která ? jaro, léto, podzim, zima teplota zde není ani příliš nízká, ani příliš vysoká vlivem podnebí se vytvořily tři druhy krajiny : stepi, listnaté a smíšené lesy, tajga (jehličnaté lesy) Odhadneš na základě obrázku, které světadíly se nacházejí v tropickém pásu ? Napiš je na připravené řádky. Řešení : jih Jižní Ameriky, Severní Amerika, Evropa, západní část Asie

stepi pšeničné zrno převážně rozlehlé travou porostlé pláně díky velmi malým srážkám se zde nedaří stromům většinou rozsáhlá pole s obilninami – pšenice, kukuřice pšeničné zrno

živočichové žijící ve stepi : bizon, divoký kůň, osel, zajíc pampový, pudu jižní, lama, nandu, skunk, mravečník, psoun prériový, kojot

Listnaté a smíšené lesy oblast s mírným a vlhkým podnebím teplejší oblasti mírného pásu najdeš je i v níže položených oblastech České republiky převažující rostliny : duby, buky, břízy, javory

živočichové žijící v listnatých a smíšených lesích : jelen, srnec, liška, lasička, prase divoké, čečetka zimní, tetřev hlušec, brkoslav severní, pěnice černohlavá, hlodavci

Jehličnaté lesy chladnější oblasti mírného pásu tvoří přechod mezi smíšenými lesy a nejchladnějším polárním pásem nejsevernější část je nazývána tajga příklady rostlin : smrk, borovice, jedle, modřín

příklady živočichů : rys, medvěd hnědý, vlk, los, bobr, jezevec, kuna, veverka

Rébus Podaří se ti vyluštit názvy lesů? (POUŽITÉ SLABIKY SI VYŠKRTÁVEJ) JEH LIST PA SMÍ STÁ ZE PIC VÉ NA LE O TÉ ŠE NÉ LIČ DA KÉ TRO GA TAJ 1 5 12 8 15 17 21 14 3 18 11 4 19 7 9 16 2 13 6 10 22 20 24 23 Názvy vypiš a vysvětli : Řešení : Jehličnaté – chladná oblast mírn. pásu, i v naší republice, smrk, borovice, vlk jezevec; listnaté – teplejší obl.mír.pásu,dub,buk,jelen,srnec; opadavé – na zimu stromům opadává listí, modřín, bříza; smíšené – listnaté a jehličnaté stromy pohromadě; stálezelené – je podobný tropickému lesu, ale je na suchých místech, napájený podzemními vodami, lvi, paviáni, sloni, datlovníky; tropické – jsou kolem rovníku, velmi teplo a vlhko,často prší, palmy,kávovník, opice, krokodýl; tajga – jehličnaté lesy před polárním pásem, smrk modřín, rys,los, medvěd hnědý

V mírném pásu se vyskytují tři druhy krajiny V mírném pásu se vyskytují tři druhy krajiny. Dokážeš ke každé z nich doplnit dvě až tři rostliny typické pro tuto oblast? stepi listnaté a smíšené lesy tajga Stepi – pšenice, kukuřice, vysoká tráva tajga – smrk, borovice, jedle, modřín listnaté a smíšené lesy – dub, buk, bříza, javor

A další úkol. Namaluj plody , které nám dává les. Možné odpovědi

Čtyřsměrka. Pokus se vyhledat všechny lesní rostliny a rozděl je na stromy, keře a byliny. Ž I N Í L P B E D A V Á Z Ě J H G Ř M CH Š Ú Y Vysvětli slovo, které vzniklo z přebytečných písmen : __ __ __ __ __

Zakroužkuj živočichy, kteří žijí v mírném pásu, pojmenuj je a řekni, ve které krajině mírného pásu bys je mohl potkat.

Pro zajímavost. Víte, že ? V lesích Číny žije jedno z nejvzácnějších zvířat světa panda velká, která je světoznámým symbolem ochrany přírody. Největší jelenovitý savec je los, u nějž na rozdíl od ostatních jelenovitých má parohy i samice. Listy jehličnatých stromů – jehlice, neopadávají najednou (kromě modřínu), ale obnovují se v několikaletých cyklech. Z jehličí a mladých větévek smrku se také vaří pivo. Největším jehličnatým stromem a zároveň největším živoucím organismem na světě je sekvoje obrovská, která má obvod kmene až 30 metrů a dorůstá výšky přes 100 metrů. Roste v národních parcích v Kalifornii.

Metodický list Digitální učební materiál je určen pro Přírodovědu, 5.ročník, oblast Člověk a živá příroda, část Mírný podnebný pás. Je určen pro práci s interaktivní tabulí s popisovačem. Přechod snímků a řešení úkolů reagují na kliknutí myší, text a obrázky na snímcích 3 – 10 nabíhají automaticky s daným zpožděním 1,5 s. Snímek č. 2 : žáci si zopakují základní poznatky o mírném podnebném pásu, vyřeší dva jednoduché úkoly. Řešení se postupně zobrazuje na kliknutí. Snímek č. 3 – 10 : nejde v pravém slova smyslu o výukovou část třech druhů krajin mírného pásu, ale o ukázky rostlin a živočichů, kteří se v těchto oblastech nacházejí. Záleží na vyučujícím, zdali si obrázky společně pouze pojmenují nebo je využijí k další činnosti (např.referáty) Snímek č. 11 : v tabulce jsou uvedeny slabiky, ze kterých žáci mají složit druhy lesů; pokud by to bylo v této formě pro žáky příliš složité, na kliknutí se v jednotlivých polích objeví čísla, která jsou nápovědou ke skládání. Na další kliknutí se pak zobrazí řešení Snímek č. 12 : žáci na připravená pole zapisují rostliny nacházející se v jednotl.krajinách, na kliknutí myší si své odpovědi mohu zkontrolovat Snímek č. 13 : žáci rozvíjejí své kreativní možnosti nákresy lesních plodů, některé příklady (ne všechny) jsou připraveny se na kliknutí myší zobrazit Snímek č. 14 : žáci řeší čtyřsměrku, vyhledávají stromy, keře, byliny, zbyde jim 5 písmen do tajenky (tajga), diskutují o tom, co si o tajze pamatují Snímek č. 15 : žáci si připomenou, které živočichy mohou potkat v oblasti mírného pásu, zakroužkují je, pojmenují a řeknou, ve které oblasti se nacházejí

G K O S T R U Ž I N Í L P B E D A V Á Z Ě J H Ř M CH Š Ů Y Červeně byliny, zeleně keře, modře stromy K O S T R U Ž I N Í L P B E D A V Á Z Ě J H G Ř M CH Š Ů Y Tajenka : tajga

Po řádcích : prase divoké – listnaté a smíšené lesy, tetřev hlušec – listnaté a smíšené lesy, bizon - step, veverka – jehličnaté lesy, zajíc pampový - step, los – jehličnaté lesy Snímek č. 16 : zde záleží na vyučujícím, zdali látku dokončí zajímavostmi, či nikoli Snímek č. 17 : řešení čtyřsměrky

Použitý materiál Přírodověda 5, učebnice pro 5.ročník základní školy Člověk a jeho svět, Matyášek, Štiková, Trna, nakl. Nová škola 2010 Soubor námětů, úkolů a zajímavostí k přírodovědnému učivu pro 5.ročník, Mühlhauserová, 2004 Obr.na snímku č. 1 a 2 : pozadí - http://www.rusko-info.cz/files/images/tajga.jpg sken, Přírodověda 5, učebnice pro 5.ročník základní školy Člověk a jeho svět, Matyášek, Štiková, Trna, nakl. Nová škola 2010, str. 37 Obr.na snímku č. 3 : pozadi (3., 4. a 5.snímek) http://g.denik.cz/50/44/pouzdransta_step_denik-380.jpg http://sdp.sk/images/psenica1.jpg http://www.aros.cz/wp-content/gallery/psenice-obecna/psenice_obecna_0.jpg http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRBEuU7JdyV3Eb4gmsrngiHtNpiJyHgnojVCsTwjhTuyFUisuqW Obr.na snímcích 4 a 5 : http://www.gpnc.org/images/jpegs/animals/bison.jpg http://www.branko.eu/fotoalbum/obrazkyvirginiadig/kon.jpg http://www.majaless.com/up/get-3-2011-yf1cg5ww.jpg http://www.morcata.cz/bellis/omorcatech/pribuzenstvo/marastepni/2.jpg http://nd04.jxs.cz/619/124/31ee33d679_76211762_o2.jpg http://www.ontariocamelids.org/proudllama.gif http://files.ucivo.webnode.cz/system_preview_detail_200005519-04184060c3-public/B%C4%9B%C5%BEci%20nandu%20pampov%C3%BD.jpg

http://www.selmybarusky.kvalitne.cz/lasicoviteselmy/03.jpg http://prirodazs.wz.cz/obrazky/mravenecnik_velky1.jpg http://nd01.jxs.cz/963/020/87152de200_30369614_o2.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/af/Canis_latrans.jpg/220px-Canis_latrans.jpg Obr.na snímku č. 6 : pozadí (6.,7.,8.) http://www.ckrumlov.cz/obr/region/soucas/8631b.jpg http://stromy.pribram.eu/stromy/visnova-dub2_v.jpg http://www.sharkan.net/images/dendrologie/dub_nebo_buk/dub_nebo_buk_007.jpg http://www.garten.cz/images_data/2223-fagus-sylvatica-buk-lesni-2.jpg http://www.garten.cz/images_data/2352-fagus-sylvatica-dawyck-buk-lesni.jpg http://www.doplnek.com/sites/default/files/images/clanky2/briza.jpg http://farm8.staticflickr.com/7054/7008104917_679cc9225f_n.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a0/FeldahornBlatt.jpg/300px-FeldahornBlatt.jpg http://www.gartencenter.co.at/wp-content/uploads/Ahorn-300x220.jpg Obr.na snímku č. 7, 8 : http://www.huntingdeerblinds.com/images/free_deer_hunting_tips_big_buck1[1].jpg http://www.lovuzdar.sk/userfiles/inzercia/12530/roebuck_8784.jpg http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTZ9YuJAdx1c-WKi1NsUDjFKUb_xyihX8M0TQTuwW7J9xYYxmu0 http://bite-prod.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2012/03/weasel-22-580x411.jpg

http://www.zoopraha.cz/upload/zvirata/lex000000381__p.jpg http://www.ptacisvet.cz/Photos/auer_cecetka_zimni_small.jpg http://www.ceskehory.cz/slavkovsky-les/data/document/img/tetrev-1.jpg http://www.mos-cso.cz/userFiles/abrahamek-fotky/abrahamek-03.jpg http://users.geocaching-sk.info/thailon/geocaches/lesna_mudrost/l.jpg http://savci.hu.cz/hlodavec2.jpg Obr.na snímku č. 9 : pozadí (9, 10.) - http://www.pitopia.de/pictures/standard/w/wolf74/58/wolf74_915358.jpg http://assets.newmediaretailer.com/4000/4465/web_elgans_nest_spruce.jpg http://media.tumblr.com/tumblr_lngb1yydIF1qknwei.jpg http://www.sharkan.net/images/dendrologie/pinus_nigra/pinus_nigra_005.jpg http://pennywatsonbooks.com/images/evergreen.branch.photo.jpg http://www.garten.cz/images_data/4573-abies-procera-glauca.jpg http://www.jtosti.com/fleurs6/meleze1.jpg Obr.na snímku č. 10 : http://www.wikinoticia.com/images/elblogverde/elblogverde.com.wp-content.uploads.2010.12.LinceIberico.jpg http://www.mrk.cz/Data/Pics/2009/218824.jpg http://kdwpt.state.ks.us/var/news/storage/images/hunting/fur_harvest/furbearer_gallery/beaver_castor_canadensis/11744-2-eng-US/beaver_castor_canadensis_imagelarge.jpg http://www.podsvinihorou.cz/img_getfoto.php?id=1234302117 http://pu.i.wp.pl/k,Nzg0ODAyNTMsNDg0ODMxMjk=,f,borsuk_1_Ma_medium.jpg

http://www.selmy.cz/data/images/medved/medved_cely.jpg http://www.photosimon.cz/photos/vlk-obecny-711.jpg http://nd01.jxs.cz/306/402/1f8b3f5a5d_45627664_o2.jpg Obr.na snímku č. 11 : http://www.pitopia.de/pictures/standard/w/wolf74/58/wolf74_915358.jpg Obr.na snímku č. 13 : http://images.google.com/url?source=imglanding&ct=img&q=http://mretkovsky.gaya.sk/fotky/slovensko/huby.jpg&sa=X&ei=19x6T63NPNGgOrzg-esC&ved=0CAwQ8wc4Cg&usg=AFQjCNGfA28ZsKZegdmCcmtI28cUoSMq8Q http://images.google.com/url?source=imglanding&ct=img&q=http://www.oldvaapples.com/blueberries.jpg&sa=X&ei=Id16T_rrM4efOsD76N0C&ved=0CAwQ8wc&usg=AFQjCNGs2T8j8uxCFWkymFTfj_SKpWaXQQ http://images.google.com/url?source=imglanding&ct=img&q=http://elite-life.narod.ru/jam/jam14.jpg&sa=X&ei=cN16T8CCA86SOpeo-dQC&ved=0CAsQ8wc&usg=AFQjCNE_fwhIk0sz2rTnTJ4cRVMJXd8kOg http://images.google.com/url?source=imglanding&ct=img&q=http://www.wingwatchers.com/images2/straw2.jpg&sa=X&ei=st16T5uvOIrqOeO0sdMC&ved=0CAwQ8wc&usg=AFQjCNGsMsd1Z-8VPJ1baF7TgNzhvmIcfw http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRviZWvYbDl3Ch8gGWgFtLTikOHLe2zqZszgjEOlFlhaajkBRSvYg

http://images. google. com/url. source=imgres&ct=img&q=http://upload http://images.google.com/url?source=imgres&ct=img&q=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/39/Quercus_robur_002.JPG/360px-Quercus_robur_002.JPG&sa=X&ei=6996T4n7J8zrOb3emeMC&ved=0CAQQ8wc4Bw&usg=AFQjCNG32WUH0IlVoKWdqCM_9lhqSf5vbQ Obr.na snímku č. 14 : http://www.edupics.com/forest-t6444.jpg Obr.na snímku č. 16 : http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/43/07._Camel_Profile,_near_Silverton,_NSW,_07.07.2007.jpg/240px-07._Camel_Profile,_near_Silverton,_NSW,_07.07.2007.jpg http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQfxzigWrYH01iBgdXEIaVjRNaTGsqB6LbFpjL8ow7YU2NrgUjT&t=1 http://www.zoenature.org/wp-content/uploads/2011/04/polar-bears-putin-1.jpg Obr.na snímku č. 17 : http://www.uspza.cz/obrazky5/01-sekvojec_05_big.jpg