Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 26. 5. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01B_11_Systém.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Oběhová soustava kroužkovců a členovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů.
Advertisements

Dýchací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_7_Dýchací soustava Téma: Přírodověda.
OBOJŽIVELNÍCI ZNAKY, ANATOMIE. Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Michal Krtička Datum :
Nervová soustava měkkýšů a kroužkovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Monika Šléglová NÁZEV:VY_32_INOVACE_06B_19_Výroba železa TEMA:Kovy ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_08_Tasemnice.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
RYBY (zajímavosti) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
ŽIVÁ PŘÍRODA - opakování
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Nervová soustava vyšších obratlovců
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_08_Ryby-násadcoploutví,chrupavčití,mnohokostnatí.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název vzdělávacího materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_02_Pláštěnci.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Název vzdělávacího materiálu
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_15_Klepítkatci.
Ovoce našich zahrádek VY_32_INOVACE_04_03
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Strunatci obratlovci.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
RYBY – přehled zástupců
Úvod do kosterní soustavy
Teplota – souhrnná cvičení II.
Název prezentace (DUMu):
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
POHLAVNÍ SOUSTAVA (opakování pojmů)
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Různé podmínky života na Zemi
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_05_oběhový systém
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová) Ročník Cílová skupina
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Opěrná soustava - kostra
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Vy_32_INOVACE_O4_ŽIVOČICHOVÉ
Třída: RYBY.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_17_Systém.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Neživá příroda - vzduch
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Přírodopis – 7.ročník Ryby - lalokoploutvé VY_32_INOVACE_
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Prezentace seznamuje žáky se znaky a vybranými zástupci blanokřídlých.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 26. 5. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01B_11_Systém ryb-nozdratí Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – Nozdraté ryby Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0816

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu ZOOLOGIE STRUNATCŮ – NOZDRATÉ RYBY. Je zařazen do výuky biologie pro 2. ročník čtyřletého gymnázia nebo odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Materiál navazuje na DUMy: VY_32_INOVACE_01B_08_Charakteristika ryb VY_32_INOVACE_01B_09_Systém ryb-primitivní skupiny VY_32_INOVACE_01B_10_Systém ryb-kostnatí Materiál je doplněn kontrolními otázkami pro zpětnou vazbu učitele, v uzavřených úlohách volí žáci z nabídky odpovědí pomocí elektronického pera, na otevřené otázky mohou odpovídat ústně nebo písemně. Součástí materiálu je pracovní list / test, který lze využít pro samostatnou práci, pro domácí přípravu nebo pro ověření zvládnutí učiva při testování. Pracovní list je vhodné zařadit na konec hodiny k opakování a upevnění znalostí. Je vytvořeno autorské řešení testu. Materiál je určen k interaktivní výuce.

podtřída NOZDRATÍ (Choanichthyes, Sarcopterygii) Obr. 1

ZAŘAZENÍ DO SYSTÉMU: tř. RYBY podtř. paprskoploutví (Actinopterygii) nadř. násadcoploutví (Brachiopterygii, Polypterini) ř. bichiři (Polypteriformes) nadř. chrupavčití (Chondrostei) ř. jeseteři (Acipenseriformes) nadř. mnohokostnatí (Holostei) ř. kostlíni (Lepisosteiformes) ř. kaprouni (Amiiformes) nadř. kostnatí (Teleostei) podtř. nozdratí (Choanichthyes, Sarcopterygii) nadř. dvojdyšní (Dipnoi, Dipneusta) nadř. lalokoploutví (Crossopterygii)

EVOLUCE od devonu – obě podtřídy ryb CHARAKTERISTIKA: EVOLUCE od devonu – obě podtřídy ryb paprskoploutvé ryby → progresivní vývoj – dnes převládají nozdraté ryby → na zač. druhohor běžní, pak útlum → dnes jen 4 rody (3 bahníci + latimerie) → lalokoploutvé ryby považovány za předchůdce čtyřnožců Názory na vývoj od ploutvovců k čtyřnožcům se různí: někteří považují za předchůdce čtyřnožců lalokoploutvé jiní za ně považují dvojdyšné ryby

ZÁKLADNÍ ZNAKY: choany = vnitřní nozdry – spojují nosní a ústní dutinu dýchání žaberní i plicní → základy malého (plicního) oběhu bazální část ploutví – silná svalovina primitivní znaky: zachovaná chorda typhlosolis jednoduchý mozek

nadřád: DVOJDYŠNÍ (Dipnoi) plicní dýchání (+ žaberní) → základ malého oběhu v ♥ - smíšená krev larvy s vnějšími (keříčkovitými) žábrami kloaka redukované kosti lebky destičkovité zuby

asi 1,5 m, 10 kg, široké párové ploutve velké kosmoidní šupiny Bahník australský asi 1,5 m, 10 kg, široké párové ploutve velké kosmoidní šupiny v nevysychajících řekách, hnití org. látek ve vodě → → nedostatek O2 → dýchá plic. vakem vých. Austrálie živí se bentickými živočichy, péče o potomstvo (♂) KOSMOIDNÍ ŠUPINY 2 kostěné vrstvy, vrstva kosminu (podobný zubovině), vrstva připomínající sklovinu (= vitrodentin) Obr. 2

úhořovité tělo, úzké ploutve bahnité, vysychající vody okolí Amazonky Bahník americký úhořovité tělo, úzké ploutve bahnité, vysychající vody okolí Amazonky zahrabaný v bahně → letní spánek péče o potomstvo - ♂ Bahník africký Afrika – tropy, asi 2m periodicky vysychající vody zavrtá se do bahna, ze slizu a bahna schránka → letní spánek; péče o potomstvo Obr. 3 Obr. 4

nadřád: LALOKOPLOUTVÍ (Crossopterygii) dnes jediný zástupce – latimerie podivná dlouho považovány za vymřelé 1938 – ulovena – vých. pobřeží Afriky hloubky 200 – 400m, asi 2m, až 100kg svalnaté ploutve velké (kosmoidní) šupiny plynový měchýř vyplněn tukem chorda zachovaná, obratle redukované velmi primitivní mozek a ♥ noční aktivita (ve dne v jeskyních) - loví

Obr. 5

OTÁZKY Jmenujte nadřády nozdratých ryb. Vysvětlete, co jsou choany. Jaké typy dýchání pozorujeme u nozdratých ryb? Vyberte: a. Chorda u nozdratých je redukovaná / plně vyvinutá. b. Ve střevě nozdratých nacházíme / nenacházíme typhlosolis. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 5) Popište stavbu kosmoidních šupin. 6) Do nadřádu dvojdyšných nepatří: a. bichiři b. bahníci c. latimerie d. kostlíni 7) Srdce nozdratých ryb obsahuje: a. okysličenou krev b. odkysličenou krev c. smíšenou krev d. nozdratí nemají srdce SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: Jmenujte nadřády nozdratých ryb. nadřády: dvojdyšní, lalokoploutví Vysvětlete, co jsou choany. choany = vnitřní nozdry, umožňují plicní dýchání Jaké typy dýchání pozorujeme u nozdratých ryb? žaberní (převládá), plicní (plicní vaky) – při nedostatku O2 ve vodě nebo při vyschnutí vody Vyberte: a. Chorda u nozdratých je redukovaná / plně vyvinutá. b. Ve střevě nozdratých nacházíme / nenacházíme typhlosolis. PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKY ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZEK

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 5) Popište stavbu kosmoidních šupin. - složené z několika vrstev: 2 vrstvy kostěné, vrstva kosminu (podobný dentinu), vrstva vitrodentinu (podobný sklovině) 6) Do nadřádu dvojdyšných nepatří: a. bichiři b. bahníci c. latimerie d. kostlíni 7) Srdce nozdratých ryb obsahuje: a. okysličenou krev b. odkysličenou krev c. smíšenou krev d. nozdratí nemají srdce ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZEK PŘEJÍT NA TEST

Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – NOZDRATÉ RYBY PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – NOZDRATÉ RYBY Zařaďte zástupce: a. bahník australský b. latimerie podivná Pro nozdraté ryby jsou typické šupiny: a. ganoidní b. cykloidní c. ktenoidní d. kosmoidní Co jsou choany a k čemu slouží? Kde žijí latimerie?

5) Čím dýchají nozdraté ryby? 6) Popište životní prostředí bahníků a latimerie. 7) Jaké primitivní znaky se vyskytují u skupiny nozdratých ryb? 8) Od kterého geologického období zaznamenáváme předky nozdratých ryb? 9) Který z bahníků žije v nevysychajících vodách? Při jakých příležitostech využívá alternativní způsob dýchání?

PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ Zařaďte zástupce: a. bahník australský - podtř. nozdratí, nadřád dvojdyšní b. latimerie podivná - podtř. nozdratí, nadřád lalokoploutví Pro nozdraté ryby jsou typické šupiny: a. ganoidní b. cykloidní c. ktenoidní d. kosmoidní Co jsou choany a k čemu slouží? = vnitřní nozdry – spojují ústní a nosní dutinu, umožňují plicní dýchání Kde žijí latimerie? - moře (pobřeží V Afriky), hloubky 200 – 400m, noční, loví

5) Čím dýchají nozdraté ryby? - žaberní dýchání - plicní dýchání (plicní vaky) 6) Popište životní prostředí bahníků. - bahníci – sladkovodní, periodicky vysychající (b. americký, b. africký) nebo zahnívající vody (b. australský) 7) Jaké primitivní znaky se vyskytují u skupiny nozdratých ryb? - zachovaná chorda, typhlosolis ve střevě, primitivní stavba mozku 8) Od kterého geologického období zaznamenáváme předky nozdratých ryb? - od devonu (společně s předky paprskoploutvých) 9) Který z bahníků žije v nevysychajících vodách? Při jakých příležitostech využívá alternativní způsob dýchání? - bahník australský – při rozkladu organických látek ve vodě klesá obsah kyslíku → bahníci přecházejí na dýchání plicními vaky

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-57-3. ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-32-8. ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN 80-86960-08-0. ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 80-71820-70-9. GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. Praha: Academia, 1983, 21-079-83. SIGMUND, Leo; HANÁK, Vladimír; PRAVDA, Oldřich. Zoologie strunatců. Praha: Karolinum, 1994, ISBN 80-7066-531-9.

OBRÁZKY: 1 - FERNANDEZ, Alberto Fernandez. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 25.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Latimeria_Chalumnae_-_Coelacanth_-_NHMW.jpg 2 - FORD, G. H.. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 25.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:LepidosirenFord.jpg 3 - AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 25.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lepidosiren_paradoxa.jpg 4 - MATHAE. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 25.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:G%C5%91tehal-2.jpg 5 - JoJAN. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 25.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Latimeria_chalumnae01.jpg