Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slohové postupy.
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Rozbor neuměleckého textu
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_362_Slohové postupy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Odborný styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1.
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PROSTĚ SDĚLOVACÍ STYL:
Funkční styly Marcela Jurková.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Úvaha.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Písemná práce z CJL.
SLOH ‒ úvaha Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Slohové postupy.
Řečnický styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_113  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_115 Licence : CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_89 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_299 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_292  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_106  Licence: CC BY-NC-SA 3.0  Jméno.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
7. ročník Michaela Hantková
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
9. ročník Michaela Hantková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Stylizace kresby figury a detailů
Kritéria hodnocení písemné práce
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Prezentace a obhajoba zadaného tématu
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_3C55Čj8_Úvaha
Vzor individuální prezentace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Funkční styl odborný.
Písemná práce Základní informace.
Esej Definice druh úvahy na odborné téma. Nebývá rozsáhlá, je psána většinou s estetickým záměrem. Od úvahy se liší tím, že zobecňuje a syntetizuje poznatky.
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Datum: 3. 1. 2014 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_296 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora: Mgr. Jana Hávová Škola: Střední uměleckoprůmyslová škola Jihlava-Helenín Název práce: Úvaha Předmět: český jazyk a literatura Ročník: 3. Časová dotace: 30 minut Vzdělávací cíl: Žák se seznámí se slohovým útvarem úvaha, její výstavbou a jazykovými prostředky. Je schopen odlišit úvahu od výkladu. Pomůcky: ICT technika, projektor Inovace: Zapojení audiovizuální techniky do výuky. Na tento materiál může navazovat zadání vlastní slohové práce.

Úvaha

Úvaha slohový útvar často řazena k odbornému stylu, má blízko i k uměleckému stylu a publicistice slohový postup úvahový, ale i výkladový a popisný (v menší míře) autor se zamýšlí nad daným problémem základem jsou fakta autor nad nimi přemýšlí, uvažuje, hodnotí je zaujímá vlastní postoj, vyjadřuje svůj názor, osobní hodnocení problému vychází z vlastních zkušeností a názorů

Úvaha × výklad fakta, souvislosti mezi nimi odlišné znaky úvahy: společné znaky: fakta, souvislosti mezi nimi hodnocení dané problematiky odlišné znaky úvahy: převažuje postup úvahový nad výkladovým = nerozebírá fakta, nevysvětluje je, ale přemýšlí nad nimi je subjektivní (vlastní názor autora) × výklad je objektivní užívá i umělecké jazykové prostředky × výklad užívá odborný jazyk cíl: přivést čtenáře k zamyšlení nad problémem × výklad: poučit o problému

Výstavba úvahy úvod nastínění problému stať proč toto téma, jak se mě dotýká stať pohled na problém z různých stran argumenty pro i proti 1 myšlenka = 1 odstavec závěr shrnutí problému, návrh řešení problému může být otevřený závěr (autor nechává řešení na čtenáři, jen ukazuje cestu)

Jazykové prostředky spisovný jazyk řečnické otázky – mohou vést k dalším myšlenkám, zůstat nezodpovězeny, uzavírat text, … musí být do textu smysluplně začleněny slovesa, která vyjadřují uvažování, tázání, vyzývají k přemýšlení souvětí – vyjadřují souvislosti a vztahy (příčina, důsledek, účel, přípustka, způsob, …) krátké jednoduché věty – text je pak dynamický citově zabarvená slova, obrazná pojmenování zvolací věty – důraz, emoce, výzva

Na co si dát pozor musí převládat úvahový postup neodklonit se od tématu musí převládat úvahový postup propojit myšlenky, najít souvislosti každý problém dovést do konce, zaujmout stanovisko argumentovat konkrétně, ne jen obecné informace postupovat od obecného tvrzení ke konkrétnímu návrhu řešení problému

Použitá literatura Kolektiv autorů: Odmaturuj z českého jazyka. Didaktis: Brno, 2007. Čechová, Marie a kol. Český jazyk pro 3. ročník středních odborných škol. SPN: Praha, 2002.