Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracovala Mgr.Jindra Chejnová,
Advertisements

Název projektu: Moderní škola
Osnova rozboru uměleckého textu
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
Literatura / Shakespeare
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.14 Anotace: Prezentace je zaměřena na líčení, jeho hlavní znaky a funkci. V závěru jsou cvičení, na kterých si žáci mohou procvičit.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Básnické tropy a figury
Struktura literárního díla
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Christian Morgenstern Šibeniční písně
Figury I Marcela Jurková.
Tropy II Marcela Jurková.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 – FIGURY
OPAKOVÁNÍ.  Přečti si pozorně následující texty a rozhodni, o jaký druh básnického pojmenování se jedná.  Odpověz kliknutím na bublinu obsahující zvolenou.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 FIGURY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁSNICKÉ PROSTŘEDKY Abeceda (Pantomima) - VÍTĚZSLAV NEZVAL A nazváno.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
Obrazná pojmenování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2012 Výukový materiál je určen pro ž áky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_FIGURY.
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Základní jazykové prostředky výstavby uměleckých textů
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Subjektivně zabarvený popis - líčení
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
A. Sova – Květy intimních nálad
Autor: Naděžda Ružičková ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_1,2,4_75
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
dZákladní škola, Klášterec nad Ohří, Krátká 676, okres Chomutov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Jazyková složka literárního díla
Struktura literárního díla
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Opakujeme základní pojmy
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KLÁŠTEREC NAD OHŘÍ, KRÁTKÁ 676 AUTOR: MGR
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Hnilička Jiří Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_18_Jazykové prostředky poezie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1115 Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Žák si opakuje a procvičuje jazykové prostředky poezie.

Jazykové prostředky poezie Tropy – obrazná pojmenování (nepřímá) Figury – jazykové prostředky, které zvýrazňují umělecký text Tropy Metafora – pojmenování na základě vnější podobnosti, např. perly rosy Personifikace (zosobnění) – neživé předměty mají vlastnosti živých, např. sopka zuřila Oxymorón – spojení významově protikladných slov, např. svítání na západě Přirovnání – „zařval jako lev“ Epitheton (bás. přívlastek) – netradičně zdůrazňujeme vlastnost, např. blankytná modř

Figury Anafora – opakování slon na začátku veršů Epifora – opakování slov na konci veršů Epanastrofa – opakování slov na konci verše a na počátku následujícího verše Refrén – text (verš), který se opakuje v (nebo po) každé sloce

Najdi v textu básnické prostředky: Karel Toman Mladému slunci Mladému slunci nahá zem prudce se oddávala v březnu, a tiché hlasy slyšel jsem, když k tobě říci přišel jsem: Ztratil jsem klíč a již ho nenaleznu. V úvalech loňské listí tlí, a pod ním pučí květy v březnu. Já chorý, zcizelý a mdlý, míst nepoznal, kudy jsme šli. Ztratil jsem klíč a již ho nenaleznu. Jak chvěla se tvá ruka v mých v ten mlžný večer v časném březnu! Den spravedlivý přišel, stih mě zamlklý soud očí tvých. Ztratil jsem klíč a již ho nenaleznu.

Použitá literatura a odkazy. MARTINKOVÁ, V., Teorie literatury netradičně. 1.vyd. Praha, Trizonia 1995. ISBN 80-85573-61-X VIEWEGHOVÁ, T., Čítanka pro 9. ročník základní školy, 1. vyd. Brno, Nová škola 2010. ISBN 978-80-7289-162-7 Citováno dne 29. 5. 2012 DUM uložen na- http://dumy.cz/materialy/prehled