Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 11/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.8.A.13_Fyzika pro 8. ročník Název: Úlohy ke shrnutí učiva Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Úlohy ke shrnutí učiva Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k zopakování probraného učiva. Žák si zopakuje na čem závisí teplo tělesem přijaté nebo odevzdané. Na příkladech z praxe určí, zda se jedná o tepelné vodiče nebo izolanty. Umí vypočítat teplo tělesem přijaté nebo odevzdané. Na příkladech z praxe rozhodne, zda se jedná o vedení, proudění nebo záření jako způsobu přenosu tepla.
Vyber správnou odpověď: 1) V jedné kádince je voda o hmotnosti 100 g, ve druhé voda o hmotnosti 200 g. Teplota vody v obou kádinkách je stejná. Je vnitřní energie vody v obou kádinkách stejná nebo různá? Vysvětli odpověď. 100 g a)Stejná, na hmotnosti těles nezáleží. b)Různá, je přímo úměrná hmotnosti tělesa. 200 g
Vyber správnou odpověď: 2) Na čem závisí teplo přijaté nebo odevzdané tělesem z určité látky při tepelné výměně? Teplo závisí pouze na zvýšení teploty. Teplo je přímo úměrné pouze hmotnosti. Teplo závisí na změně teploty, je přímo úměrné zvýšení hmotnosti a závisí na složení tělesa.
Odpověz na otázky: 3) Co rozumíme slovem teplo ve fyzice Odpověz na otázky: 3) Co rozumíme slovem teplo ve fyzice? Co znamená, že těleso přijalo teplo? Co znamená, že těleso odevzdalo teplo? Uveď příklady. odpověď
Teplo je rovno energii, kterou při tepelné výměně odevzdá teplejší těleso chladnějšímu (nebo které přijme chladnější těleso od teplejšího). Např. zahřívání studené vody na vařiči, lžíce ponořená do horkého čaje, ocelový klíč pokojové teploty vložený do vroucí vody atd.
4) Pozoroval(a) jsi v zimě vrabce nebo sýkorky 4) Pozoroval(a) jsi v zimě vrabce nebo sýkorky? Když sedí na větvi, mají načechraná peříčka, takže vypadají jako nafouknutý míč. Pokus se vysvětlit, jakou to pro ně má výhodu. odpověď
peří je tepelným izolantem to, že mají načechraná peříčka má výhodu v tom, že vrstva peří udržuje teplo (podobně jako člověku je teplo v kožichu)
Vyber správnou odpověď: 5) Nalij si horký čaj do hliníkového hrnečku, porcelánového hrnečku a do šálku z varného skla. Která z nádob se zahřeje nejrychleji a která nejpomaleji? Nejrychleji se zahřeje šálek z varného skla a nejpomaleji hliníkový hrneček. Nejrychleji se zahřeje hliníkový hrneček a nejpomaleji porcelánový hrneček. Nejrychleji se zahřeje porcelánový hrneček a nejpomaleji šálek z varného skla.
Vypočítej: 6) Do směšovacího kalorimetru, ve kterém je voda o hmotnosti 200 g a teplotě 20 °C, vložíme ocelový váleček o hmotnosti 100 g a o teplotě 100 °C. Popiš tepelnou výměnu, která při tom probíhá. Měřením bylo zjištěno, že teplota vody a válečku se ustálila na 24 °C. Vypočítej teplo odevzdané válečkem i teplo přijaté vodou.
Řešení úlohy 6: Ocelový váleček odevzdá část své vnitřní energie vodě. Voda přijme od ocelového válečku teplo. Ocelový váleček se ochladí. Teplota vody se zvýší. Teplo odevzdané ocelovým válečkem: Q=mc(t-t0) Q=0,1⋅ 0,469 ⋅ 76 Q=3,56 kJ Teplo přijaté vodou: Q=0,2 ⋅ 4,18 ⋅ 4 Q=3,34 kJ Teplo odevzdané a přijaté se sobě téměř rovná.
7) Poznali jsme, že teplo se může přenášet tepelnou výměnou vedením, prouděním a zářením. Urči, o které způsoby přenosu tepla jde v následujících případech: ohřívání párku v horké vodě ohřívání vody v hrnku ponorným vařičem chlazení čaje postavením hrnku s čajem do studené vodní lázně zahřívání rukou nad rozpálenou plotnou kamen ohřívání polévky v hrnku s nerovným dnem na elektrické plotýnce
Použité zdroje: galerie office doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-149-3. http://www.didaktik.cz/images/fyzika/ostatni/Kalorimetr.gif [ cit. 2011-11- 21]