Karel Havlíček Cesta do vyhnanství
Cíl: Porovnat dva texty od Karla Havlíčka. Pomocí metody: volné psaní, pětilístek, Vennovy diagramy a podvojný deník - metody KM. Žák si upevní pojmy spjaté s formou textů - verš, sloka, poezie, lyrika, epika, próza, ich-forma, vypravování.
Metoda volné psaní Význam této metody Žák se připraví na aktuální učivo tím, že si připomene, co už o tématu ví. Díky tomu je lépe schopen vnímat nové poznatky. Učitel tím získá nové poznatky o žákovi, čím, žije, jak myslí. Žák bude k tématu přistupovat aktivněji. Budou se mu vynořovat poznatky z vlastního života.
pište po dobu tří minut, cokoliv vás napadne na téma CESTA Fáze evokace Metoda volné psaní: Polož tužku na papír a piš. Piš po celý stanovený čas. Piš v souvislých větách, ne v bodech. Když ti dojde nit, piš si cokoliv tě napadne, třeba i to, že máš hlad… Neplánuj si,co budeš psát. Nevracej se k napsanému, abys text opravil. Piš svým vlastním tempem. Zadání: pište po dobu tří minut, cokoliv vás napadne na téma CESTA
Fáze uvědomění 1.Dopis Karla Havlíčka Františku Palackému. 2. Básnická skladba Tyrolské elegie. Přečtěte si texty a zapište si zásadní myšlenky i formu ukázek. Můžete využít metodu podvojný deník. Příloha: Pracovní list č.1 - Dopis č.2 - Tyrolské elegie
Srovnání textů pomocí Vennových diagramů Napiš si do jednoho sloupečku myšlenky z prvního textu. Do druhého sloupečku myšlenky z básnické skladby. Porovnejte, co mají texty společného, čím se odlišují.
Karel Havlíček v tyrolském vyhnanství Fáze reflexe téma: Karel Havlíček v tyrolském vyhnanství vlastnosti tématu vlastnosti tématu co téma dělá co téma dělá co téma dělá smysluplná věta o 4 slovech shrnutí
Společné sdílení následuje v další hodině – Vennovy diagramy Dopis - nedodržena forma dopisu při přepisu do čítanky - ich – forma, vypravování - uvedeny podrobnosti – čas, datum, osoby, skoro zpráva - citová nálada rodiny - příhoda z cesty, zkráceně zmíněna -„Jsem neztratil dobrou mysl a především staré smýšlení…“ - vysvětlit Básnická skladba - poezie, vypravování, ich- forma – vypravěč K.H. - příhoda z cesty - satira, útok proti: církvi,hlouposti mezi národy, armádě - jazyk: obecná čeština, archaismy, německé názvy
Identifikační údaje Autor: Ivana Tláskalová Vytvořeno dne: 20.3. 2013 Odpilotováno dne: 27.3.2013 Ve třídě: 2.B Tematický okruh: Počátky realismu v české literatuře Téma: Karel Havlíček Klíčová slova:Tyroly, Karel Havlíček, vyhnanství, archaismy,poezie, próza, dopis, vypravování,ich- forma, podvojný deník, Vennovy diagramy
Anotace Tato prezentace je určená jako samostatná práce žáků k nácviku čtenářských strategií s využitím metod Kritického myšlení. Jsou v ní přímo uvedeny cíle i popis jednotlivých metod. Tematicky je zaměřena na upevnění vědomostí o Karlu Havlíčku a jeho deportaci.
Zdroje a metody: http://www.upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/t humb/7/79/Brixen- Havl%C3%AD%C4%8Dek%27s_house.JPG/220px- Brixen-Havl%C3%AD%C4%8Dek%27s_house.JPG http://www.brixen.it/media/logo-brixen.png Metody RWCT Kritické myšlení o.s Praha Ryšánková , J.: Čítanka pro odborná učiliště 1, SPN Praha 1979