Věda & struktura vědecké práce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Úvod do metodologie vědy
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Co má obsahovat prezentace
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
AV stručná prezentace.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Sociologický výzkum.
Management a rozvoj obcí
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Definování cíle a hypotézy
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Statistická významnost a její problémy
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
1.1. Sociologie C Úvodní cvičení v akademickém roce 20011/2012 Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
Úvod do psychologie
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Sociologie ?.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Praktikum k Základům veřejné politiky Blok 2 Význam a uplatnění teoretických východisek při analýze veřejně politického problému Mgr. Pavel Bareš Mgr.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
FILOsOFIE A VĚDA.
Pedagogické disciplíny
Pedagogika jako vědecká disciplína
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Úvod do kvalitativního výzkumu
6. Normativní a empirická pedagogika sportu a jejich význam
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Úvod do psychologie II. přednáška
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Věda & struktura vědecké práce Bozděch Michal

Věda Věda je ucelený systém informací získaný vědeckou metodou Antika 8. – 6. století př.n.l., Řecko, Řím: Demokrit, Aristoteles, Platon Encyklopedie (Diderot,1999) soustavná, kritická a metodická snaha o pravdivé a obecné poznání v určité vymezené oblasti skutečnosti Věda je ucelený systém informací získaný vědeckou metodou Věda nabízí návody ke zkoumání (metodu) a vysvětlení shromážděných informací (vědeckou teorii) - Ferjenčík, 2000

Věda Věda – věděti Kuhn – struktura vědeckých revolucí Pozorovat a znát Teoretická i empirická Opakovatelná Paradigma – obecně uznávané vědecké výsledky model problémů a jejich řešení Kuhn – struktura vědeckých revolucí Neexistence centrálního paradigma Ustálení paradigmatu Nahrazení starého paradigma novým Vývoj vědy (Feyerabend) Vědecká pravidla omezují vědce a brzdí poznání Nesouhlasí s teorií kdy nová teorie nemusí být v souladu se starou Skokový vývoj vědy

Věda Cíl vědy Teorie Teorie (obecné vyjádření přirozených jevů) Soubor vzájemně souvisejících konstruktů (pojmů), definic a výroků Specifikují vztahy mezi proměněnými s cílem vysvětlit a předpovědět jevy (Korlinger, 1972) Dosažení cíle vědy (teorie) se uskutečňuje pomocí vědeckého výzkumu

Věda Vědecký výzkum je systematické, kontrolované, empirické a kritické zkoumání hypotetických výroků o předpokládaných vztazích mezi přirozenými jevy (Kerlinger, 1972)

Věda Sportovní vědy (vědy o sportu) Jednotný pohled Kinantropologie (CZ) Sportwissenschaft (DE) Sport Science, Kineziologie (USA, UK) Jednotný pohled Matematika Fyzika

Věda - Kinantropologie Předmět zájmu v Kinantropologii Lidská záměrná pohybová činnost, její struktura a funkce, a její vztah k rozvoji člověka jako bio-psycho-sociálního individua (Blahuš, 1993) Pozn. Záměrná a koordinovaná (pád, reflexy) Bio-psycho-socio-spirituální rovnováha

Věda - Kinantropologie Zaměřuje se na intencionální pohybové aktivity člověka, studuje jejich teoretické a aplikované aspekty v širokém kontextu (Hendl & Blahuš, 2012) Kinantropologie se zaměřuje zejména na pohybové činnosti z oblasti tělesných cvičení, rekreační a školní tělesné výchovy, tanečního pohybu, sportovních činností včetně sportu handicapovaných, rehabilitačních technik, různých forem pohybové rekreace, hraničně i z oblasti ergonomie a pracovních i dalších účelových sfér pohybových činností (Blahuš, 1993)

Věda - Kineziologie věda o pohybu, Sport Science je vědní disciplína, kde předmětem pozornosti jsou pohyb nebo tělesná aktivita, zahrnuje cvičení pro zlepšení zdraví a zdatnosti, učení se pohybovým dovednostem, vykonávání pohybových aktivit v běžném životě, v práci, sportu, tanci a při hře u obecné populace, nebo její speciálních podskupin tedy např. děti, senioři, sportovci (Hendl & Blahuš, 2012) Pozn. Zhu (důležitost, aplikace), rozsah

Struktura vědecké práce Značná nejednotnost Doporučené struktura Hendl, J. & Blahuš, P. (2012). Metodologie výzkumné práce. Jak na to? Retrieved 27. 2. 2016 from the World Wide Web: http://web.ftvs.cuni.cz/hendl/metodologie/

Struktura vědecké práce Úvod Osobní motivace, zkušenosti… Přehled literatury / literární přehled / syntéza poznatků Historie, současná, zahraniční, srovnání závěrů a teorií Problém / výzkumný problém Vychází z přehledu literatury Výzkumné metody Jak získáte / zpracujete výzkumná data Výsledky Interpretace výzkumných dat (tabulky, grafy) – podložená fakta Diskuse, důsledky a doporučení Rozšiřují výslednou část – doporučuji psát v průběhu (aspoň poznámky)

Struktura výzkumného projektu 1. Úvod 2. Přehled literatury 2.1. Historický přehled 2.2. Teoretická a výzkumná literatura specifická pro M/D téma 2.3. Výzkum v příbuzných oblastech relevantních pro M/D téma 2.4. Kritika validity dostupné teorie a výzkumných prací 2.5. Souhrn toho, co je známé a neznámé v souvislosti s M/D tématem 2.6. Příspěvek této studie pro vědu

Struktura výzkumného projektu 3. Problém 3.1. Zdůvodnění, význam a potřeba studie 3.2 Teoretický rámec navrhované studie 3.3. Formulace problému 3.4. Výzkumné otázky, teorie, hypotézy nebo prvky problému, které se budou zkoumat 3.5. Omezení a vymezení studie 3.6. Definice pojmů 3.7. Souhrn

Struktura výzkumného projektu 4. Výzkumné metody 4.1. Výzkumná metodologie 4.2. Zkoumaná populace nebo výběr 4.3. Měřící procedury 4.4. Pilotní studie 4.5. Sběr dat 4.6. Analýza dat 4.7. Řešení zvláštních situací 4.8. Specifické procedury 4.9. Souhrn

Struktura výzkumného projektu 5. Výsledky 5.1. Plán výzkumu (komentář realizace) 5.2. Popis dat (data, tabulky, grafy, popisné statistické charakteristiky) 5.3. Evidence pro podporu nebo zamítnutí hypotéz nebo výzkumných otázek 5.4. Neočekávané výsledky 5.5. Souhrn toho co se nalezlo

Struktura výzkumného projektu 6. Diskuse, důsledky a doporučení 6.1 Diskuse 6.1.1. Závěry vyplývající z výsledků 6.1.2. Alternativní vysvětlení výsledků 6.1.3. Vztah výsledků a závěrů k dosavadním poznatkům a vědecké literatuře 6.1.4. Síla, slabosti a omezení studie 6.2. Důsledky 6.2.1. Důsledky pro praxi nebo rozhodování 6.2.2. Důsledky pro vědecké porozumění v oblasti 6.2.3. Důsledky pro vytváření teorie 6.2.4. Důsledky pro další výzkum 6.3. Doporučení 6.3.1. Doporučení pro další výzkum nebo změnu metodologie výzkumu 6.3.2. Doporučení pro změny vědeckých konceptů, nebo praxe 6.3.3. Doporučení pro změnu nebo modifikace dosavadních teoretických konstruktů 6.3.4 Doporučení, která se týkají změny organizace, procedur, praktik, chování 6.4 Souhrn