Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
HOUBY Vřeckovýtrusné vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 52 Sada: Př 7/07 Předmět: přírodopis Ročník: 7.
14 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování ovzduší. Životní prostředí Globální problémy lidstva : Populační exploze a s ní spojená potravinová krize v rozvojových.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/04 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
LIŠEJNÍKY ( LATINSKY LICHEN). CHARAKTERISTIKA LIŠEJNÍKU -Složené organismy, které podle systému řadíme do říše hub -- mají velmi rozmanitý vzhled a velikost,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Základní škola, Hradec Králové
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Mechorosty Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Polární oblasti Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Lišejníky - Lichenes.
Lišejníky.
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
KUR DOMÁCÍ.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_102_Prvoci
zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_ , upravené tuky Ing. Blanka Kožíšková
VY_32_INOVACE_03_Lišejníky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
zpracovaný v rámci projektu
LIDSKÝ ORGANISMUS KOSTRA.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Název projektu: Moderní škola
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Základní škola, Hradec Králové
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Základní škola Městec Králové
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_ INOVACE_ 01_ PŘÍRODOVĚDA 5
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Lišejníky - podvojné organizmy
zpracovaný v rámci projektu
Neživá příroda - vzduch
Živá příroda Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
MNOHOBUNĚČNÉ ORGANIZMY Řasy, houby, lišejníky.
LIŠEJNÍKY tundra.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2387 Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_794 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) 15.11.2011 Třída: 6.C Počet žáků celkem: 17 Z toho dívek: 10

Lišejníky Předmět: Přírodopis Ročník: šestý Klíčová slova: Lišejník, stélka, symbióza, bioindikátor, průkopník života, terčovka, větvičník, terčovník, dutohlávka, provazovka, mapovník. Anotace: Seznámení s lišejníky jako bioindikátory prostředí, průkopníky života, zvláštnostmi jejich stavby a života. Jméno autora (vč. titulu): Dr. Jiří Klein

Lišejníky Jsou to organismy, které se řadí mezi houby. Tělo lišejníků = STÉLKA. Stélka je složena z: houbových vláken z jednobuněčných zelených řas nebo sinic. Řasy a houby žijí v SYMBIOZE. Symbiosa = soužití.

Lišejníky

Lišejníky

Lišejníky Stavba lišejníku Obr.1

Lišejníky

Lišejníky Jsou průkopníky života. Jsou odolné vůči přírodním extrémům a rostou tam, kde jiné rostliny nerostou. Jsou indikátory znečistění. Jsou velmi citlivé na znečištěné prostředí. Rostou velmi pomalu. Rozmnožují se odlomením části lišejníku nebo pomocí speciálních rozmnožovacích částic.

Lišejníky Větvičník slívový Zástupci lišejníků: terčovka bublinatá Obr.10 Zástupci lišejníků: terčovka bublinatá terčovník zední dutohlávka sobí provazovka lišejník zeměpisný větvičník slívový

Lišejníky Terčovka bublinatá nejhojněji se vyskytující lišejník Obr.2 Terčovka bublinatá nejhojněji se vyskytující lišejník je značně odolná ke znečištění ovzduší má lupenitou šedou stélku Obr.3

Lišejníky Terčovník zední žlutý lupenitý lišejník roste na skalách, zdech, na kůře stromů snese vyšší znečištění Terčovník zední Obr.4 Obr.5

Lišejníky Dutohlávka sobí Dutohlávka horská keříčkovitá stélka – 8cm Obr.6 Dutohlávka sobí keříčkovitá stélka – 8cm roste 3 – 5mm za rok suché a chladnější oblasti je mrazuvzdorná – tundra potrava pro soby na Aljašce se používá k výrobě nápoje, jídla a léků proti průjmu Obr.7 Dutohlávka horská prodává se jako islandský mech pro dekorativní účely, např. v železničním modelářství z některých druhů dutohlávek se vyrábí antibiotika.

Lišejníky Provazovka Mapovník = lišejník zeměpisný provázkovitá stélka roste na horách na stromech citlivá na znečištění je jedlá, bohatá na vitamín C používá se v léčitelství na povrchová zranění Obr.9 Mapovník = lišejník zeměpisný žlutozelená korovitá stélka ohraničená černým pásem výtrusů citlivý na znečištění horské oblasti obr.8

Lišejníky Kontrolní otázky. 30b Které znáš druhy lišejníků? 6b Stavba lišejníku. 4b Z čeho se skládá stélka? 4b Jaké rozlišujeme stélky a příklady. 6b Jak se podílí jednotlivé části lišejníku na výživě? 5b Za co jsou označovány lišejníky? 4b Který z lišejníků je hlavní potravou sobů? 1b

Lišejníky Odpovědi na kontrolní otázky. terčovka, terčovník, provazovka, dutohlávka, mapovník, větvičník. Kůra,vrstva s řasami, houbová vlákna, příchytná vlákna. Skládá se z houbových vláken a jednobuněčných řas nebo sinic. Stélka lupenitá – terčovka, korovitá – mapovník, keříčkovitá – dutohlávka Řasy = fotosyntéza, houby = voda + živiny. Za průkopníky života a bioindikátory znečištění. Dutohlávka sobí.

Lišejníky Metodický pokyn Prezentace slouží jako výukový materiál pro seznámení žáků s lišejníky jako bioindikátory prostředí, průkopníky života, zvláštnostmi jejich stavby a života. Zároveň může sloužit jako forma zápisu látky, která je přehledná i pro žáky s různými formami poruch učení.

Zdroje a citace Dostupný z WWW: [ 2011-11-12]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Lišejník Dostupný z WWW: [ 2011-11-12]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Terčovka_bublinatá Dostupný z WWW: [ 2011-11-12]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Terčovník_zední Dostupný z WWW: [ 2011-11-12]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Dutohlávka_sobí Dostupný z WWW: [ 2011-11-12]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Dutohlávka Dostupný z WWW: [ 2011-11-12]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Mapovník_zeměpisný Dostupný z WWW: [ 2011-11-12]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Provazovka Dostupný z WWW: [ 2011-11-12]. http://www.nasehouby.cz/houby/species_view.php?key=Evernia%20prunastri

Zdroje a citace Obr.1: Dostupný z WWW: [ 2011-11-12]. http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTcKxer6N75uibzp9y3E92bzDFaW60Rj0UJJmo3ArWMSp6ThyIr Obr. 2: Dostupný z WWW: [ 2011-11-12]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d6/Hypogymnia_physodes_010108.jpg/258px- Hypogymnia_physodes_010108.jpg Obr.3: Dostupný z WWW: [ 2011-11-12]. http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTVbrGQXekFvOsr2AhH1lxRQ84dTu7EleIrU84Tv2Egkuy3R8j7 Obr.4: Dostupný z WWW: [ 2011-11-12]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/70/Xanthoria_parietina_(06_03_31).jpg/258px- Xanthoria_parietina_(06_03_31).jpg Obr.5: Dostupný z WWW: [ 2011-11-12]. http://vyuka.gymkc.cz/biowiki/images/thumb/12.jpg/180px-12.jpg Obr.6: Dostupný z WWW: [ 2011-11-12]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/72/Cladonia_rangiferina.jpeg/258px- Cladonia_rangiferina.jpeg Obr.7: Dostupný z WWW: [ 2011-11-12]. http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSHcten0ZpMzxpSQcODvJuKmoUr9xGeLBXW2U1Mz0Av1nWK6e eA Obr.8: Dostupný z WWW: [ 2011-11-12]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/47/Rhizocarpon_geographicum_on_quartz.jpg/258px- Rhizocarpon_geographicum_on_quartz.jpg Obr 9: Dostupný z WWW: [ 2011-11-12]. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/27/Usnea_1_(2005_07_19).jpg/258px- Usnea_1_(2005_07_19).jpg Obr.10: Dostupný z WWW: [ 2011-11-12]. http://www.nasehouby.cz/users/KTE/imgs2010/4bb79786111.jpg