Vzdělávání pro konkurenceschopnost Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, 373 16 Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Člověk a příroda/Chemie Autor Mgr. Růžena Koubová Vzdělávací oblast/Obor: Člověk a příroda/Chemie Třída: IX. Datum tvorby: 18.2.2014 Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: 19.2.2014 Jazyk: čeština Název: VY_32_INOVACE_CH.9.59 Téma: Chemie pro 8. a 9. ročník Chemické reakce a rovnice Klíčová slova Reakce, koroze, kov
ANOTACE Druh materiálu: Prezentace Ročník: 9. Pomůcky: - Inovace: Materiál slouží k výuce, k zápisu do sešitu a podporuje aktivní opakování učiva s užitím interaktivní tabule Metodické pokyny: Str. 5 – opakování – kliknutím kontrola Str. 6 – koroze - kliknutím se objeví charakteristiky - slouží k zápisu Str. 7 – činitelé ovlivňující korozi – zápis do sešitu Str. 18-11 – Stálost a nestálost některých kovů Str. 12 – ochrana kovů proti korozi Str. 13 – zadání D. Ú. na příští hodinu Očekávaný výstup: Žák vysvětlí pojem koroze, uvede příklady činitelů ovlivňující její rychlost, uvede způsoby ochrany železných výrobků před korozí, předpoví a ověří vliv různých činitelů na průběh koroze
Koroze Chemické reakce
Opakování - hoření O jakou chemickou reakci jde? Exotermická chemická reakce, při které vzniká světlo a teplo. Vyjmenuj podmínky této chemické reakce: Vysvětli, co je to plamen a popiš ho. Vyjmenuj zásady při hašení hořlavé látky. HOŘENÍ PŘÍTOMNOST HOŘLAVÉ LÁTKY A OXIDAČNÍHO ČINIDLA, DOSAŽENÍ TEPLOTY HOŘENÍ. SLOUPEC HOŘÍCÍCH PLYNŮ, JEHO TEPLOTA NENÍ VŠUDE STEJNÁ. ZAMEZIT PŘÍSTUPU VZDUCHU K HOŘÍCÍ LÁTCE, OCHLADIT JI A ZABRÁNIT ROZŠÍŘENÍ POŽÁRU.
Koroze soubor chemických dějů, při kterých se rozrušuje povrch různých materiálů a vznikají nežádoucí látky z chemického hlediska jde o oxidace Které materiály korozi podléhají? Většinou kovy, některé horniny (pískovec) nebo stavební materiály. Vysvětli rozdíl mezi slovem REZAVĚNÍ a KOROZE. Rezavění je pouze jeden z mnoha dějů, jak se koroze projevuje.
Činitelé ovlivňující korozi VZDUŠNÝ KYSLÍK VODA VODNÍ PÁRA DALŠÍ PLYNY (plynné oxidy, které s vodou vytváří kyseliny)
Stálost a nestálost některých kovů některé kovy se korozi brání samy, vytvářejí vrstvičku ze svého oxidu, která nepropouští další částice např. měď, hliník, zinek jiné kovy tuto ochrannou vrstvičku nevytváří a proto je musíme proti korozi chránit např. železo ušlechtilé kovy odolávají korozi úplně např. zlato, platina
Měď a koroze pokrývá se vrstvičkou MĚDĚNKY, která má zelené zbarvení měděnku tvoří hydroxid měďnatý a uhličitan měďnatý měděnka chrání zbytek kovu před korozí Kde se můžete s měděnkou setkat? Podléhá bronz korozi? Vysvětli proč. Střešní krytiny, okapy ne Protože bronz je slitina mědi a cínu, pokrývá se tedy vrstvou měděnky.
Zinek a koroze pokrývá se vrstvičkou, kterou nazýváme BÍLÁ REZ tuto vrstvičku tvoří hydroxid zinečnatý a uhličitan zinečnatý bílá rez chrání kov před korozí a díky ní má pak zinek matně šedou barvu Kde si myslíš, že se využívá této vlastnosti zinku? Pozinkování železných plechů, výroba slitin (mosaz)
Železo a koroze při korozi vzniká na povrchu železa červenohnědá vrstva – REZ tuto vrstvu tvoří hydroxid železitý, který vzniká při chemické reakci železa s kyslíkem a s vodou tato reakce probíhá rychleji v teplém a vlhkém prostředí rez železo nechrání, naopak trvale narušuje jeho povrch a hmota kovu postupně ubývá
Ochrana kovů proti korozi OCHRANNÝ NÁTĚR – olej, vazelína (tyto látky odpuzují vodu) POKOVOVÁNÍ – pokrytí vrstvou kovu, který odolává korozi (pozinkování, poniklování, pochromování) POKRYTÍ JINÝM MATERIÁLEM – nátěrové barvy, plast (tyto látky odolávají korozi)
Domácí úkol Připrav si doma 4 lahvičky s uzávěrem a 4 odmaštěné hřebíky. Do dvou lahviček dej vodu, do třetí roztok soli a čtvrtou nech prázdnou. Pak do první, třetí a čtvrté lahvičky vlož hřebík a do druhé lahvičky hřebík s připevněným kouskem zinku nebo hliníku. Pozoruj průběh koroze – srovnej rychlost koroze v jednotlivých lahvičkách.
Citace a zdroje: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Růžena Koubová. Materiál vznikl v OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost – projekt EU peníze školám.