Úvod do středověké filosofie Patristika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

(354 – 430) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.06/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzy k CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.13/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/
Scholastika VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md CZ.1.07/1.5.00/
Sv. Pavel – misionář a teolog 1. První dojmy 2. „Viděl jsem Pána“ 3. Dva věky světa 4. Starý a nový Adam 5. Bůh na kůlu hanby 6. Úvahy o „zmrtvýchvstání“
Filosofie a kultura Aristoteles.
Křesťanství vznik a podstata.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
KŘESŤANSTVÍ V RANÉM STŘEDOVĚKU
Křesťanství.
eklekticismus, novoplatonismus
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_103 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Křesťanská antika. Náboženství vzniklo kolem roku 30.n.l. v Palestině – víra chudých V Římě byli křesťané pronásledováni R EDIKT MILÁNSKÝ Konstantin.
Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického myšlení v Evropě
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Křesťanské myšlení o právu.
Středověk Úvod.
Svatý Augustin Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
KŘESŤANSTVÍ.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Patristika Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Eklekticismus, skepticismus,
Filosofie úvod do problému....
Řecká filosofie Hesiodos (pol. 8. stol. př. n. l.)
Od antiky ke středověku Od antického myšlení ke křesťanské kultuře  další změna otázky Co je svět? Jaké je místo člověka? Jak žít? Jak žít, abych byl.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
Filosofie křesťanského středověku
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
STRUKTURA DRUHÉ PŘEDNÁŠKY. ASKEZE A MNIŠSTVÍ VE STARÉ CÍRKVI Počátek – konec 3. století Anachorectví Cenobitství První kláštery Velcí otcové mnišství:
„Rozvoj vzdělávání žáků karvinských základních škol v oblasti cizích jazyků“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.07/ Určeno pro : žáky ZŠ, 2.
Vyznání víry - OTEC Křesťanské vyznání víry
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Křesťanská filosofie – úvod, rozdělení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
ŘÍMSKÉ CÍSAŘSTVÍ. - období principátu začíná nástupem OCTAVIANA - republikánské úřady fungují pouze formálně, Řím se mění v monarchii - v roce 20 př.n.l.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Křesťanství – církevní dějiny
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SCHOLASTIKA II. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
De Civitate Dei Rozbor ilustrací
Rytířská hrdinská epika
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Římské císařství - dominát
Od antiky ke středověku
Úvod do středověku.
Byzantská říše.
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Novoplatonismus.
Římské císařství - dominát
Význam křesťanství ve středověku
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Základní filozofické otázky
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

Úvod do středověké filosofie Patristika Eliška R. Žeraviková

Úvod do středověké filosofie Datace středověku, kdy začíná a končí středověká filosofie Dělení středověké filosofie Patristika – charakteristika prostředí, ve kterém vzniká, myšlenkové zázemí, způsob ovlivnění antickou filosofií. Významní představitelé patristiky – apologéti, sv. Augustín, pseudoDionýsius Areopagita, Boethius.

Datace středověku Problém s datací středověku – vymezení není jednoznačné. Stejný problém jako s počátkem je i s koncem středověku. Symbolické roky: 313 Milánsky edikt 476 pád Západořímské říše 529 zavření platonské Akademie, Benedikt zakládá 1. klášter na Monte Cassino 1453 dobytí Konstantinopole Turky 1492 objevení Ameriky 1517 Martin Luther a reformace

Křesťanství V Římské říši přešlo křesťanství z pronásledované sekty, přes trpěné náboženství, až k vládnoucímu náboženství říše. Křesťanství nikdy nebylo jednotné. Vnitřní ohrožení v podobě různých interpretací (gnosticismus, manicheismus, různé hereze) – potřeba vytvoření jednotné dogmatiky.

Dělení středověké filosofie Patristika – od lat. Pater – otec. Období církevních otců. Utváření křesťanské dogmatiky. Konfrontace křesťanství s antickou filosofií. Scholastika – od lat. Schola – škola. Období klášterních škol, a později univerzit. Snaha rozumově podepřít církevní dogmata.

Patristika Období 2. – 7.-8. století Ranní patristika – období apologetů Vrcholní patristika – sv. Augustin Pozdní patristika – Boethius Konfrontace křesťanství s antickou filosofií – především novoplatonismus. Formování křesťanské dogmatiky.

Apologeti Období ranní patristiky. Apologie – obrana. Apologeti – obránci víry. Ze styku křesťanství s pohany, jinověrci, a s antickou filosofií vznikla potřeba bránit křesťanskou víru. Spisy apologetů mají rozdílný charakter, a vznikali od Říma až po Alexandrii. Také přístup k filosofii byl rozdílný – někteří filosofii odmítají, pro jiné je nástrojem jak racionálně podpořit jejich přesvědčení. Justin Mučedník, Ireneus,Tertullianus – credo, quia absurdum. Apologeti jsou v římsko-katolické církvi svatořečení.

Alexandrijská škola Křesťanská katechetská škola v Alexandrii. Ve filosofii nespatřovaly nepřítele křesťanství. Klemens Alexandrijský – ne ani tak obhajoba křesťanství, jako přesvědčení jinověrců a pohanů o křesťanství. Rehabilitace řecké filosofie v očích křesťanů – filosofické vědění má sloužit křesťanské víře. Origenés – zakladatel biblické exegeze. Křesťanství chápal jako dovršení řecké filosofie. Pro myšlenky o preexistenci duší a věčnosti světa byl origénismus odsouzen církevním koncilem.

Sv. Augustin (354-430) Nejvýznamnější církevní otec a apologet. Výstřední mladost, inklinoval ke skepticismu i novoplatonismus, pod kázní sv. Ambrože se obrátil na křesťanství. Pokřtít se nechal ve 33 letech, a stal se biskupem v Hippo. Díla: Confessiones (Vyznání), De civitas Dei (O obci Boží) B-h tvoří z ničeho (creatio ex nihilo), a on sám je ipsum esse – samo bytí (inspirace novoplatonským Jedno).

Není systematickým filosofem. Otázka poznání – iluminace. Otázka zla ve světě – teodicea. Otázka spásy – člověk není ze své přirozenosti schopen konat dobré skutky (nauka o dědičným hříchu). obec Boží – obec pozemská (ovlivnění manicheismem) – jenom v obci Boží jsou lidé pravými občany, obec pozemská je jen nedokonalá a dočasná, lidé jsou hříšní a církev musí na ně působit aby se staly spravedlivými (do té doby je nutná existence obce pozemské).

Boethius (480-524) Z významné rodiny, konsul, chtěl přeložit veškerého Platona a Aristotela, neshody s ostrogótským králem Theodorichem – tragicky umírá ve vězení. Komentáře k Aristotelovým logickým spisům. Vlastní práce z oblasti logiky. Tvůrce latinské filosofické terminologie. Poslední Říman a první scholastik. Dílo: Consolatio philosophiae (Útěcha z filosofie)

Dílo sepsané ve vězení. Boethia přichází utěšovat personifikovaná Filosofie. Boethius se v tomto díle představuje jako eklektik – přejímá novoplatónské, peripatetické i stoické myšlenky, a uvádí je ve shodu s křesťanským učením. Boethiova představa B-ha má tak charakter novoplatónského Jedno, které je Aristotelovým nehybným hýbatelem, i platónskou Ideou Dobra. Dílo má zároveň silný etický podtext – inspirovaný stoicismem, ne orientace na štěstí v podobě hmotných statků, ale dosažení vyrovnanosti ducha.

pseudoDionýsius Areopagita Ve středověku měl velký vliv, a připravil půdu středověké mystice. Představuje východní prvek v myšlení západu, a jde o nejvýraznější vliv východu na západ. Dochovaly se nám 4 traktáty. Dionýsius Areopagita – byl přítomen na areopágu při kázni sv. Pavla, poté se obrátil na křesťanství (cca 1.st.) „areopagitiky“ – zřejmě z 5.st.

Navzdory pochybnému autorství se ve středověku o Dionýsově autorství nepochybovalo – jeho jméno bylo ve veliké úctě. Silně ovlivněn Proklovým novoplatonismem. Razí cestu negativní teologie (vs. pozitivní teologie) – mystické spekulace o B-hu. Cesta negativní teologie představuje nejadekvátnější způsob poznání božské podstaty. Pozitivní teologie – všejmenný B-h. Negativní teologie – bezejmenný B-h, nelze ho postihnout smyslově, ani rozumově, přesahuje všechno. Důraz na tajemnost a nevyslovitelnost B-ha.

Děkuji za pozornost. Příště si povíme více o následujícím vývoji středověké filosofie.